شناسهٔ خبر: 67832081 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران به ما چه می‌گوید؛

ضربه همزمان تورم نقطه به نقطه به شهر و روستا

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیرماه را اعلام کرد. بر این اساس تورم ماهانه و سالانه در مناطق شهری و روستایی با کاهش مواجه شده است. این آمار نشان می‌دهد در هر دو منطقه شهری و روستایی تورم نقطه به نقطه افزایشی بوده اما در مناطق روستایی این افزایش چشمگیر نبوده است.

صاحب‌خبر -

طبق تازه‌ترین آمارها تورم ماهانه و سالانه تیرماه در مناطق شهری کاهش یافته اما تورم نقطه به نقطه در این مناطق با افزایش مواجه شده است.
بر اساس این آمار تورم ماهانه در تیر ماه ۱۴۰۳ به سطح ۲.۲ درصد رسیده که نسبت به تورم خردادماه ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است. بر اساس این آمار تورم سالانه نیز از ۳۶.۴ درصد در خردادماه به ۳۵.۸ درصد تیر ماه رسیده است که کاهش ۰.۶واحد درصدی را در این تورم نیز می‌توان مشاهده کرد.
از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری افزایشی شده و از ۳۲.۵ درصد در خردادماه به ۳۲.۸ درصد در تیرماه افزایش یافته است.
آمار تورم در مناطق روستایی نیز حاکی از آن است که همانند مناطق شهری ، تورم ماهانه و سالانه با کاهش مواجه شده و تورم نقطه به نقطه افزایش اندکی داشته است.
بررسی تورم ماهانه در مناطق روستایی نشان می‌دهد قیمت کالاها و خدمات در تیر ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه در این مناطق، ۱.۸ درصد افزایش یافته است. این درحالی است که تورم ماهانه این مناطق در خردادماه ۲.۹ درصد بوده است.
تورم سالانه نیز در این مناطق روندی کاهشی به خود گرفته است. طبق داده‌های مرکز آمار، میانگین قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه امسال نسبت به میانگین قیمت در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۳.۶ درصد رشد کرده است. در حالیکه تورم سالانه در خردادماه ۳۴.۴ درصد بوده است. به عبارتی تورم سالانه تیر ماه نسبت به خرداد کاهش ۰.۸ واحد درصدی را شاهد بوده است.
از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی تغییر چندانی نداشته و اندکی افزایش را تجربه کرده است. به بیان دیگر قیمت کالاها و خدمات در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه سال گذشته افزایش ۲۹ درصدی را شاهد بوده است. بر اساس آمارهای رسمی تورم نقطه به نقطه خردادماه در مناطق روستایی ۲۸.۹ درصد بوده که در تیرماه افزایش ۰.۱ واحد درصدی را تجربه کرده است.

نظر شما