شناسهٔ خبر: 678318 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مشاور مدیرعامل تأمین اجتماعی:

دیدگاه حمایتی نباید موجب تضییع حقوق بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان شود

این سازمان متحمل خساراتی از جهت تحمیل قوانین و مقررات، بدون تأمین و پرداخت منابع مالی در سال‌های گذشته شد که این امر علاوه بر تغییر روند بیمه پردازی از بیمه اجباری به بیمه شدگان خاص، موجب افزایش بدهی دولت به سازمان و مطالبات مردمی از سازمان شده است.

صاحب‌خبر -

مشاور مدیرعامل تأمین اجتماعی و مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی تأکید کرد: بایستی ترتیبی اتخاذ شود که دیدگاه حمایتی به فرد یا گروهی موجب تضییع حقوق صاحبان این سازمان که همانا بیمه شدگان،‌مستمری بگیران و کارفرمایان هستند,نشود.

رحیم اردلان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تغییرات پی در پی مدیریتی طی سنوات اخیر افزود: این سازمان متحمل خساراتی از جهت تحمیل قوانین و مقررات، بدون تأمین و پرداخت منابع مالی در سالهای گذشته شد که این امر علاوه بر تغییر روند بیمه پردازی از بیمه اجباری به بیمه شدگان خاص، موجب افزایش بدهی دولت به سازمان و مطالبات مردمی از سازمان شده است.

وی با تأکید بر احقاق حقوق بیمه شدگان، ضرورت افزایش تعامل سازنده مراجع ذی صلاح در بررسی ادعای اشتغال بیمه شدگان، مشاغل سخت و زیان آور و بیمه بیکاری را یادآور شد و گفت: ظرفیت کارشناسی سازمان تأمین اجتماعی تکیه گاه اساسی این نهاد بوده و عامل برون رفت از چالش‌های آن به شمار می رود.

اردلان با بیان اینکه تامین اجتماعی به مثابه ابزار توزیع مجدد در آمدها، مظهر استقرار امنیت و عدالت اجتماعی و ایجاد کننده آرامش خاطر و عزت نفس در افراد به شمار می رود، افزود: این سازمان نقش بسزایی در حمایت از مردم جامعه در برابر مخاطرات ناشی از بحرانهای اقتصادی و نظام نامتقارن توزیع داشته و امروزه آن چنان از نظام سیاسی،اقتصادی و اجتماعی برخوردار شده است که نه تنها از آن به عنوان ابزار و سیستم توسعه یاد می کنند بلکه آن را هدف توسعه پایدار نیز می نامند.

وی تامین اجتماعی را هم پیش نیاز و ابزار توسعه و هم هدف توسعه خواند و گفت: این مهم در ایران اسلامی به طور جامع در اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته و به تبع آن سازمان تامین اجتماعی بعنوان بزگترین سازمان بیمه ای،‌اولین خریدار درمان و دومین تولید کننده درمان کشور با تحت پوشش قرار دادن بیش از 50 درصد از آحاد جامعه و ارائه خدمات متنوع 18 گانه توانسته است نقش شاخصی در نظام تأمین اجتماعی کشور ایفا کند.

اردلان خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه با مشارکت بیمه شده، کارفرما و دولت تأمین شده و متکی به بودجه عمومی دولتی نیست، به همین دلیل دارائی ها و سرمایه های آن حق الناس بوده و متعلق به افراد تحت پوشش در نسل‌های متوالی است.

وی با بیان اینکه به جهت حفظ و صیانت از منابع سازمان تأمین اجتماعی مبنای خدمات آن بر محاسبات بیمه ای پایه ریزی شده است تأکید کرد: ضرورت دارد در تدوین قوانین و مقررات این مهم مورد توجه قرار گیرد.

مشاور مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت و اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، سازمان تأمین اجتماعی را مشمول اکثر بندهای این سیاست‌ها دانست و گفت: این سازمان با فعالیت خود در دو بخش بیمه و درمانی با تأمین آتیه، امنیت و آرامش خاطر نیرهای مولد جامعه همیار کارفرمایان بوده و نقش بی بدیلی در ضمانت تولید و اشتغال جامعه ایفا می نماید.

اردلان با اشاره به برنامه های این سازمان خاطرنشان کرد: این سازمان اکنون توانسته چالشهای سالهای اخیر را با حاکمیت دولت تدبیر و امید به سرعت مرتفع نموده و گامهای های بلندی در جهت تسهیل امور مخاطبین و جلب اعتماد متقابل شرکای اجتماعی خود بردارد که از آن جمله می توان تأمین کسری اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی سال 92 سازمان را نام برد که با تدبیر و درایت مدیریت و کارکنان، ‌این سازمان توانست بدون فروش اموال و دارائیهای خود و استقراض از سیستم بانکی کلیه تعهدات خود را به روز نموده و حتی برای اولین بار افزایش حقوق مستمری بگیران را از ابتدای فرودین ماه سال جاری اعمال و پرداخت کند.

نظر شما