شناسهٔ خبر: 67831476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

غرق شدن قایق پناهجویان در موریتانی؛ ۲۵ نفر جان باختند

در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل موریتانی دستکم ۲۵ نفر جان باخته و ده‌ها نفر دیگر نیز ناپدید شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – رسانه‌های موریتانی از غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در سواحل این کشور خبر می‌دهند؛ این قایق یک هفته قبل از سنگال یا گامبیا حرکت کرده بود.

منابع امنیتی موریتانی گزارش دادند که ۲۵ نفر پس از غرق شدن یک قایق مهاجران در سواحل شهر نواکشوت جان خود را از دست دادند.

این فاجعه دوشنبه گذشته رخ داد و مقام‌های موریتانی توانستند ۱۰۳ نفر را نجات دهند و ۱۲ نفر دیگر ناپدید هستند.

با این حال، دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در این قایق حدود ۳۰۰ مهاجر در حال تردد بودند که از این تعداد ۱۵ نفر جان باختند، ۱۲۰ نفر از سوی گارد ساحلی نجات یافتند و بقیه سرنشینان مفقود هستند.

در میان مهاجران نجات‌یافته، ۴ کودک زیر سن قانونی بدون همراه شناسایی شدند، در حالی که ۱۰ نفر پس از یک سفر یک هفته‌ای بدون آب، غذا و سایر محرومیت‌ها به سرعت برای مراقبت‌های پزشکی به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

این قایق که بیشتر سرنشینان آن از کامبیا و سنگال بودند، در مسیر رسیدن به جزایر قناری اسپانیا و از آنجا به سمت اروپا قرار داشتند.

این رویداد در بحبوحه جریان فزاینده مهاجرانی که به دنبال رسیدن به جزایر قناری ایتالیا با استفاده از این مسیر از غرب اقیانوس اطلس هستند، رخ داد.

طبق گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، بین یکم ژانویه (۱۱ دی ۱۴۰۲) تا ۱۵ جولای (۲۴ تیر) بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ مهاجر پس از استفاده از این مسیر وارد جزایر اسپانیا شدند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۳ افزایش ۱۶۰ درصدی را ثبت کرده است.

این آژانس توضیح داد که از سال ۲۰۱۴ تا به امروز بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ پناهجو در این مسیر جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند؛ تنها در سال ۲۰۲۳، به‌عنوان مرگ‎بارترین سال، بیش از هزار و ۹۵۰ مرگ‎ومیر رخ داد.

از ژوئن گذشته (خرداد ماه) بیش از ۷۶ قایق با حدود ۶ هزار و ۱۳۰ مهاجر در موریتانی فرود آمدند، در حالی که ۱۹۰ مهاجر کشته شده یا هنوز مفقود هستند.

سالانه پناهجویان بسیاری در مسیر‌های دریایی رسیدن به اروپا با استفاده از قایق جان خود را از دست داده و یا ناپدید می‌شوند و عمده این پناهجویان از کشور‌های آفریقایی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما