شناسهٔ خبر: 67831346 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرمت آثار تاریخی گناباد با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار

گناباد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبار تملک دارایی در سال‌جاری برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان تخصیص یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا حمیدرضا محمودی قوژدی روز پنج شنبه در گفت و با خبرنگاران افزود: با صرف این اعتبار مرمت مجموعه میراث قنات جهانی قصبه شامل سردر ورودی، فضاهای فوقانی راه چینه منتهی به ورودی ۲، فنس‌کشی بخشی و پارکینگ آن انجام می شود.

وی احداث برج نوری، اصلاح نورپردازی و تابلوهای معرفی سایت قنات جهانی قصبه، مرمت و احیای خانه موزه نبی پور، مرمت مسجد جامع قصبه،‌ موزه ها و مدرسه نجومیه،‌ بازسازی خانه تاریخی رحمانیان،‌ مرمت و ساماندهی مامور سرا و محوطه سازی ضلع شمالی مسجد جامع قصبه را از جمله اقدامات بازسازی آثار تاریخی شهرستان گناباد در سال جاری برشمرد.

رییس اداره میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت:‌ ۳۷ تفاهم‌نامه مرمت و احیای بناهای تاریخی و بهسازی تاسیسات گردشگری این شهرستان با مشارکت مردم و دستگاههای اجرایی این شهرستان در یک سال و نیم گذشته منعقد و در حال اجرا است.

وی از جمله این آثار تاریخی گناباد که تعدادی از آن ها به بهره‌برداری رسیده است را شامل آب‌انبار مسجد جامع کاخک، مقبره دلویی، مسجد دیزق، حوض خانه خواجه بیدخت، بازار تاریخی بیدخت، حمام کلات، خانه و سراچه حاجی معین بیدخت، بقایای معماری قلعه عمرانی، چهارتاقی قوژد و غیره ذکر کرد.

محمودی قوژدی افزود: مشارکت مردم و نهادهای دولتی و خصوصی در حفاظت، صیانت، حراست، مرمت، احیا و مدیریت بناهای تاریخی به‌عنوان سیاست مهم و محوری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند عاملی مهم و تاثیرگذار در توسعه پایدار و رهایی از درآمدهای نفتی باشد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۷۷ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به عنوان شاهکار بشری و نمادی از سخت کوشی مردم کویر برای دست یافتن به مایع حیات در این خطه از دوران هخامنشی به یادگار مانده است.

۶۰ اثر از مجموعه آثار تاریخی و گردشگری گناباد سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما