شناسهٔ خبر: 67830853 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عوارض خروج از کشور برای سفر زمینی و هوایی به کربلا: هزینه‌ها و معافیت‌ها

عوارض خروج از کشور عراق برای سفر هوایی به کربلا ۴۵ هزار تومان است. مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفرهای زمینی و دریایی به عراق نیز ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

صاحب‌خبر -

زائرینی که در ایام اربعین از مرز زمینی به عراق سفر می‌کنند، در صورت ثبت نام زائران اربعین در سامانه سماح و مشخص کردن تاریخ سفر، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف می‌شوند.

عوارض خروج از کشور برای سفر زمینی و هوایی به کربلا: هزینه‌ها و معافیت‌ها

عوارض خروج از کشور در ایام اربعین

همان طور که گفته شد در ایام اربعین زائران از پرداخت مالیات عوارض خروج از کشور معاف به شرط ثبت نام در سامانه سما معاف هستند. در ایام اربعین جمعیت زیادی از مردم به کشور عراق سفر می‌کنند. سازمان حج به منظور برنامه ریزی بهتر و راحتی زائران سامانه سما را راه اندازی کرده است نحوه ثبت نام در سامانه سما بسیار آسان است و در چند دقیقه قابل اخذ است. به غیر از معافیت از عوارض خروج از کشور، خرید بیمه کربلا دیگر مزیت این سامانه است. با تهیه بیمه کربلا می‌توانید خیال خود را از اتفاقات در طول سفر کربلا راحت کنید. البته در صورتی که قصد دارید تا خیال خود را از بابت می توانید نوع دیگری از بیمه کربلا را هم علاوه بر بیمه سما تهیه کنید. قیمت بیمه کربلای شرکت دی از 7 هزارتومان شروع می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • پوشش هزینه‌های نقص عضو و از کار افتادگی بر اثر حادثه: تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان.
  • پوشش هزینه‌های درمانی و پزشکی حین سفر: تا سقف ۱۰ میلیون تومان.
  • پوشش بیمه‌ای برای فوت بر اثر حادثه: تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

5 روش برای پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد که شما می‌توانید بوسیله هر کدام از این روش‌ها هزینه تعیین شده برای خروج از کشور را پرداخت کنید. پرداخت عوارض خروج از کشور برای سفر زیارتی اربعین به‌صورت زیر و با استفاده از روش‌های مختلف انجام می‌گیرد:

سامانه سازمان امور مالیاتی

یکی از روش‌های آسان و مناسب برای شما جهت پرداخت عوارض خروج از کشور استفاده از سامانه سازمان امور مالیاتی است. برای استفاده از این روش کافی است تا به درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور وارد شوید تا به‌صورت آنلاین عوارض خود را پرداخت کنید.

سامانه پرداخت الکترونیک سداد

شما همچنین می‌توانید از طریق سامانه سداد اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور کنید. این سامانه با همکاری سازمان امور مالیاتی و بانک ملی ایران و به منظور رفاه حال مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند، طراحی شده است.

کارتخوان‌های پرداخت الکترونیک سداد

کارتخوان‌های الکترونیک سداد با متصل شدن به سامانه پلیس گذرنامه موقعیتی را فراهم کرده تا شما بتوانید به راحتی عوارض خروج از کشور خود را پرداخت نمایید.

شعب بانک ملی ایران

اگر شما قادر به پرداخت عوارض خروج از کشور به‌صورت آنلاین و اینترنتی نباشید می‌توانید با مراجعه به شعب بانک ملی به راحتی و بدون مشکل عوارض خود را پرداخت کنید.

با استفاده از برنامه‌های موبایل

پیشرفت برنامه‌های کاربردی موبایل کمک کرده تا شما بتوانید عوارض خروج از کشور خود را به سریع‌ترین روش ممکن پرداخت کنید. برنامه‌هایی نظیر ایوا، بله، قبضینو و سایر برنامه‌های بانکی و پرداختی بر روی تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و ios شرایط را برای پرداخت عوارض خروج از کشور فراهم کرده‌اند.

استرداد مبلغ عوارض خروج از کشور

اگر عوارض خود را به‌صورت اشتباه پرداخت کرده باشید فقط در شرایطی که پرداخت شما الکترونیکی باشد می‌توانید با مراجعه به سامانه امور مالیاتی نسبت به استرداد وجه خود از طریق این سامانه اقدام کنید. همین موضوع باعث شده است تا روش‌های نوین برای پرداخت عوارض خروج از کشور مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گیرد.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

در هنگام خروج از کشور برخی از افراد از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند که طبق قانون برای این دسته از افراد استثنا قائل شده است. گروه‌های زیر از پرداخت عوارض خروج ز کشور معاف هستند:

  • گروهی از افراد که جزو خدمه پرواز هستند به دلیل ماموریت کاری خود نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.
  • همچنین اگر شما جزو دانشجویانی باشید که برای تحصیل به کشور دیگری سفر می‌کنید اگر فاصله رفت و آمد شما بیشتر از 3 ماه باشد از پرداخت عوارض معاف خواهید بود.
  • داشتن گذرنامه سیاسی، خدمت و همچنین اقامت در کشور دیگر به همراه ویزای وزارت کار و امور اجتماعی می‌تواند شما را از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف کند.
  • گروه دیگری که از پرداخت عوارض معاف هستند جانبازان و بیمارانی هستند که با داشتن مجوز از شورای پزشکی برای درمان خود به کشور دیگر سفر می‌کنند. این امتیاز شامل همراهان بیمار نیز می‌شود که تخفیف 40 تا 60 درصد را برای او در نظر گرفته‌اند.

عوارض خروج از کشور برای سفر زمینی و هوایی به کربلا: هزینه‌ها و معافیت‌ها

ضمنا لازم به ذکر است که افراد ساکن روستاهای مرزی کشور، برای خروج از کشور کافی است تا فقط یک بار عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند. البته توجه داشته باشید که مرزنشینان به کسانی گفته می‌شود که شماره شناسنامه و کد پستی آن‌ها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت جمهوری اسلامی ایران ثبت شده باشد.

با فرا رسیدن ایام محرم و اربعین فضای سفر زیارتی به کربلا و نجف شلوغ‌تر می‌شود که شما می‌توانید از طریق راه زمینی و بدون پرداخت عوارض به کشور عراق سفر کنید.

این نکات تکمیلی پرداخت عوارض خروج از کشور

مواردی درباره پرداخت عوارض خروج از کشور که باید بدانید:

  1. نرخ عوارض خروج از کشور کربلا برای دفعات دوم یا بیشتر افزایش پیدا نمی‌کند.
  2. تمامی سنین شامل پرداخت عوارض خروج از کشور می‌شوند.
  3. اعتبار پرداخت عوارض خروج از کشور فقط تا پاین سال پرداخت است.

نظر شما