شناسهٔ خبر: 67830833 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

دیده‌بان ایران درخواست معاون حقوقی ابراهیم رئیسی برای حضور زنان در شورای نگهبان را بررسی کرد:

علی مجتهدزاده: مقدمه کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری/ شیما قوشه: فقط یک ویترین از زنان در شورای نگهبان درست می‌شود

علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران در واکنش به این نامه تاکید کرد: «زنانی هستند که شاید از مردان هم تندروتر باشند و ممکن است این زنان تندرو عضو شورای نگهبان شوند اما صرف حضور زنان در شورای نگهبان می‌تواند یک اتفاق مبارک باشد.» شیما قوشه، فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری اما این حضور زنان در شورای نگهبان را مبارک نمی‌داند. او به دیده‌بان ایران گفت: «به نظر نمی‌رسد زنانی که وارد این جایگاه‌ می‌شوند شبیه به ما به معقوله زنان نگاه کنند اما شاید در بعضی از موارد و قوانین که زنانه است، بتوانند از تجربه زیسته خود استفاده کرده و مفید به فایده باشد. من نظر مساعدی ندارم چرا که این زنان انتخاب شده و از سطح مشخصی هستند.»

صاحب‌خبر -
 

دیده بان ایران پریسا هاشمی: خلاء عضویت حقوقدانان زن در شورای نگهبان همیشه احساس می‌شد و حالا سکینه سادات پاد، دستیار حقوقی ابراهیم رئیسی اعلام کرده که در راستای حقوق و آزادی‌های اجتماعی خواستار حضور و عضویت زنان در شورای نگهبان شده است. او در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «در نامه‌ای به دبیر محترم شورای نگهبان به منظور بهره‌مندی از ظرفیت زنان متخصص در مراکز تصمیم‌گیر، پیگیر حضور بانوان نخبه و حقوقدان در پژوهشکده شورای نگهبان شدم. از ریاست محترم قوه قضائیه نیز حضور زنان حقوقدان، در جمع شش نفره حقوق‌دانان شورای نگهبان را تقاضا کردم.»

لزوم پیگیری مراجع نواندیش برای ورود زنان به شورای نگهبان

علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران در واکنش به این نامه تاکید کرد: «زنانی هستند که شاید از مردان هم تندروتر باشند و ممکن است این زنان تندرو عضو شورای نگهبان شوند اما صرف حضور زنان در شورای نگهبان می‌تواند یک اتفاق مبارک باشد.»
او با اشاره به این که شورای نگهبان باید زودتر از این عضو شورای نگهبان می‌شوند، افزود: «شاید این اقدام مقدمه‌ای شود برای کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری. این اتفاقات مثبتی است اما به شرط این که انجام شود. خانم پاد اگر فکر می‌کند با یک نامه‌ای که نوشته این موضوع حل می‌شود. در حالی که مخالفت‌های جدی در این زمینه وجود دارد و احتمالا در قم مشکلاتی برای حضور زنان در این جایگاه را داریم. نگاهی وجود دارد که خانم‌ها را مستحق ورود به ورزشگاه هم نمی‌داند، چه برسد به این که در موقعیت‌های مهم تصمیم‌گیری و جایگاه‌هایی که بحث اجتهاد در آن مطرح است و اعتقاد ندارند که زن بتواند اجتهاد کنند یا بتواند در این زمینه‌ها ورود پیدا کند.»
مجتهدزاده در پاسخ به این سوال که حضور زنان حقوقدان در شورای نگهبان می‌تواند در تایید قوانین تاثیرگذار باشد؟ گفت: «زنان با همدیگر متفاوت هستند. اگر شهین مولاوردی یا فردی مانند مرحوم زهرا شجاعی در شورای نگهبان حضور داشته باشند می‌توانند موثر واقع شوند. اما حضور زنان در شورای نگهبان می‌تواند مقدمه اتفاقات خوب باشد و نشان دهد که جایگاه بانوان را در عمل به رسمیت می‌شناسیم و در جایی مانند شورای نگهبان هم ورود پیدا می‌کنند. امیدوارم این پیشنهاد محقق شود و دولت پزشکیان نیز این موضوع را پیگیری کند. مراجع نواندیش نیز برای حضور زنان در شورای نگهبان تلاش کنند.»

حضور زنان فیلتر شده در شورای نگهبان

شیما قوشه، فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری اما این حضور زنان در شورای نگهبان را مبارک نمی‌داند. او به دیده‌بان ایران گفت: «به نظر نمی‌رسد زنانی که وارد این جایگاه‌ می‌شوند شبیه به ما به معقوله زنان نگاه کنند اما شاید در بعضی از موارد و قوانین که زنانه است، بتوانند از تجربه زیسته خود استفاده کرده و مفید به فایده باشد. من نظر مساعدی ندارم چرا که این زنان انتخاب شده و از سطح مشخصی هستند.»
او افزود: «ما در مجلس هم نمایندگان زن داشتیم که واکنش و فعالیت مساعدی در طرح‌ها و لوایح مربوط به رفاه  زنان جامعه از آنها شاهد نبودیم. آنها در این مواقع سکوت کردند و حتی در موضع مخالف صحبت کردند. چرا که نگاه آنها به حوزه زنان متفاوت است. نمایندگان در چند مجلس در حوزه زنان متفاوت عمل کردند. یکی از آنها مجلس ششم بود که کنوانسیون منع هرگونه تبعیض علیه زنان را تصویب کرد اما در رفت و برگشت با شورای نگهبان و پس از آن مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده و خاک می‌خورد. زنان نماینده در مجلس دهم نیز مطالبات اکثریت زنان جامعه را پیگیری کردند را زمان تایید صلاحیت رو نکردند و از این فیلتر گذر کردند. در این دوره از مجلس نگاه به حوزه زنان در مجلس متفاوت بود و قانون «حمایت از کودکان و نوجوانان» یا «تابعیت کودکان از مادر ایرانی» که به دست فراموشی سپرده شده و اجرا نمی‌شود. در این دوره تلاش شد که قانون «خشونت علیه زنان»  نیز در مجلس مصوب شود. در موارد و بزنگاه‌های خاص داشتیم زنانی که برای مطالبات زنان تلاش کردند. این از خوش اقبالی ما زنان بود که توانستیم آنها را انتخاب کنیم.»
 
شیما قوشه با اشاره به این که حضور زنان در شورای نگهبان متفاوت است، تاکید کرد: «جایگاه شورای نگهبان بالاتر از مجلس و متفاوت است. زنانی که وارد شورای نگهبان می‌شوند از فیلترهای خاصی رد می‌شوند که شبیه اکثریت زنان جامعه فکر نمی‌کنند، بنابراین به نظر نمی‌رسد خروجی مساعدی زنان شود. بعید می‌دانم که زنانی انتخاب شوند که اعتقادات، نگاه و عملکرد آنها به حوزه زنان متفاوت از نگاه حاکمیت باشد. با دلایل مطرح شده، به نظرم حضور زنان در شورای نگهبان جز درست کردن یک ویترین، عایدی دیگری برای زنان جامعه نخواهد داشت.»

منبع: سایت دیده بان ایران 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما