شناسهٔ خبر: 67829993 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش ازن و غلظت آلاینده‌ها در اصفهان

مونا فاطمی‌نژاد

رئیس ادارۀ پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای ادارۀ کل هواشناسی استان اصفهان گفت: از جمعه تا دوشنبه باید به هشدارهای هواشناسی درخصوص مخاطرات ناشی از غبار و افزایش گرما توجه جدی کرد. افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌واسطۀ بالارفتن ازن سطح زمین از پیامدهای این مخاطرات است.

صاحب‌خبر -

لیلا امینی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که از روز جمعه تا دوشنبه (۵ تا ۸ مردادماه ۱۴۰۳) دما به‌طور میانگین از ۲ تا ۴ درجه افزایش یابد. نقاط شمالی، شرقی و مرکزی بیش از سایر نواحی استان اصفهان افزایش گرما خواهند داشت. همچنین بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا پایان این هفته با ناپایداری امواج و رطوبت پایین هوا مواجهیم.

او با اشاره به این نکته که دمای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده بین ۱ تا ۲ درجه افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که به‌علت امواج ناپایدار و رطوبت کم هوا در نقاط شرقی و شمالی استان اصفهان و به‌طور مشخص در ساعات عصر و شب بادهای نسبتاً شدیدی وزیدن بگیرد.

این کارشناس ادارۀ کل هواشناسی با نظر به افزایش تندبادها توضیح داد: پیامد بادهای نسبتاً شدیدی که ذکر شد، خیزش گرد و غبار است. بنابراین، انتظار می‌رود که کیفیت هوا در نواحی شرقی و شمالی کاهش یابد. همچنین از شعاع دید کاسته می‌شود.

امینی با تأمل در این نکته که آلاینده‌ها نیز در روزهای پیش رو غلظتشان بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: این آلاینده‌ها مشخصاً در نواحی مرکزی و شهر اصفهان در برخی از ساعات روز برای عموم مردم ناسالم خواهد بود.

رئیس ادارۀ پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای ادارۀ کل هواشناسی استان اصفهان بیان کرد: در سایر مناطق استان اصفهان جو پایدار خواهد بود. به‌علاوه اینکه پیش‌بینی می‌شود که آسمان به‌صورت صاف، گاهی کمی ابری و همراه با وزش باد باشد.

او با اعلام هشدار زرد چنین شرح داد: با توجه به هشدارها باید به مخاطرات ناشی از گرد و خاک و افزایش گرما توجه و برای پیش‌گیری از پیامدهای آن تلاش کرد. افزایش مصرف حامل‌های انرژی، گرمازدگی به‌ویژه برای گروه‌های حساس، افزایش احتمال آتش‌سوزی در مراتع و افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌واسطۀ بالارفتن ازن سطح زمین ازجملۀ این پیامدها است.

امینی با تأکید بر اهمیت مدیریت مصرف در عرصه‌های برق و آب، یادآور شد: در محیط‌های باز و به‌ویژه در ساعات گرم روز ورزش نکنید. به‌طورکلی، از هر فعالیت غیرضروری در بیرون از منزل باید خودداری کرد. آبیاری باغات و مزارع را به ساعاتی غیر از اوج گرما موکول کنید. روشن‌کردن آتش در مزارع و جنگل‌ها نیز بسیار خطرناک است. اگر هم به هر دلیلی آتش روشن کردید، پیش از ترک محل حتماً از خاموشی کامل آن اطمینان پیدا کنید.

انتهای پیام

نظر شما