شناسهٔ خبر: 67829791 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

پیمان فلسفی نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس:

دستیابی به بازارهای صادراتی پیشران مهم اقتصاد کشور است

پیمان فلسفی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش ۸ درصدی صادرات غیرنفتی پرداخت.

صاحب‌خبر -

پیمان فلسفی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش ۸ درصدی صادرات غیرنفتی پرداخت و دراین‌باره با تأکید بر اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه بیان کرد: طی سال‌های گذشته کشور با روند پرفرازونشیب اقتصادی همراه بوده و همچنان آثار این روند مشاهده می‌گردد. ازاین‌رو می‌توان عنوان داشت که دستیابی به بازارهای صادراتی ،یک پیشران مهم برای اقتصاد کشور تلقی می‌گردد. در برنامه هفتم توسعه، پیش‌بینی‌های خوبی در راستای توسعه  و استمرار رونق صادرات غیرنفتی شکل‌گرفته است. همچنین به‌منظور دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصادی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌شده است. 
فلسفی دراین‌باره با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود اضافه کرد: در جریان برنامه هفتم توسعه رشد حوزه‌های مختلف اقتصادی موردتوجه قرارگرفته است و می‌بایست براساس نرخ رشد پیش‌بینی‌شده، قانون برنامه را به یک برنامه عملیاتی تبدیل سازیم. بی‌شک هم‌زمانی اجرای برنامه هفتم با شروع دولت چهاردهم به پیشرفت و تسریع امور اجرایی کمک می‌کند. دولت در این مسیر می‌بایست خود را آماده سازد تا در فرصت پیش‌رو، از ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف کمی برنامه هفتم توسعه  استفاده کند. 
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت مشخص عنوان‌شده است. به‌عنوان‌مثال برای بخش نفت حدود ۱۲ درصد و برای صادرات غیرنفتی حدود ۲۳ درصد رشد پیش‌بینی‌شده است. بی‌شک این اعداد و ارقام نتایج خوبی را رقم خواهند زد و موجب توسعه اقتصاد خواهد شد. 
فلسفی در پاسخ به اینکه لازمه استمرار و تحقق رشد بیش‌ازپیش صادرات غیرنفتی چیست، تصریح کرد: به‌منظور تحقق رشد ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی می‌بایست ملزومات این امر بیش‌ازپیش فراهم گردد. در سال گذشته رشد ۸ درصدی صادرات غیرنفتی عملیاتی شد و این رشد حکایت از آن دارد که می‌توانیم در این مسیر با شیب مناسبی روبه‌جلو حرکت کنیم و تا پایان برنامه هفتم میزان رشد پیش‌بینی‌شده را عملیاتی سازیم. 
نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به لزوم جایگزینی صادرات غیرنفتی با صادرات نفتی همچنین خاطرنشان کرد: توسعه صادرات غیرنفتی باید به‌عنوان یک اصل مهم اقتصادی موردتوجه قرار گیرد و جایگزین صادرات نفتی شود. 
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و دستیابی به بازارهای بین‌المللی متذکر شد: به‌منظور تضمین توسعه صادرات غیرنفتی می‌بایست به بخش کشاورزی اهتمام ویژه داشت. چنانچه بخش کشاورزی محور توجه برنامه‌ریزان قرارگیرد و دستگاه‌های اجرایی نیز توجه خود را معطوف به این حوزه کنند، قادر خواهیم بود تا طی یک دوره چهارساله، عدد رشد صادرات غیرنفتی را محقق کنیم و توأمان با این موضوع رشد اقتصادی ۸ درصدی را نیز تحقق ببخشیم. رونق صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند کشور را به یک صادرکننده اصلی در منطقه و چه‌بسا بین‌الملل تبدیل سازد.

نظر شما