شناسهٔ خبر: 67828942 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

تجارت خارجی کشور در چهار ماه نخست سال‌جاری بدون نفت به ۳۶ میلیارد دلار رسید؛

رشد ۸ درصدی صادرات غیرنفتی

مطابق با آخرین اظهارات محمد رضوانی فر، رئیس‌کل گمرک ایران در نشست تخصصی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تجارت خارجی کشور در چهار ماه نخست امسال بدون نفت به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

صاحب‌خبر -

مطابق با آخرین اظهارات محمد رضوانی فر، رئیس‌کل گمرک ایران در نشست تخصصی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تجارت خارجی کشور در چهار ماه نخست امسال بدون نفت به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است. مطابق اعلام وی، از مجموع تجارت خارجی کشور در سال جاری ۱۷/۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۸/۵ میلیارد دلار واردات انجام‌شده است. همچنین میزان صادرات غیرنفتی در این مدت ۸ درصد افزایش و واردات در همین مدت ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. به گفته رضوانی فر،برای تعیین ماهیت کالا باهدف اعمال مقررات ازجمله تعیین تعرفه و موارد دیگر ۱۴۰ آزمایشگاه همکار گمرک به سامانه جامع گمرکی (EPL) اضافه‌شده است.
وی  در ادامه با اشاره به اینکه برای تعیین تعرفه و ارزش‌گذاری و برای اعمال مقررات، گمرک نیازمند تعیین ماهیت کالا است، افزود: گمرک طی فراخوانی از آزمایشگاه‌های واجد شرایط دعوت کرد تا به‌عنوان آزمایشگاه همکار گمرک فعالیت کنند.
 به گفته وی، از زمان فراخوان ۱۴۰ آزمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و در سامانه گمرک به‌عنوان آزمایشگاه‌های همکار معرفی‌شده‌اند. به‌طوری‌که در استان تهران پیش‌ازاین دو تا  سه آزمایشگاه فعالیت می‌کردند اما با اجرای سیاست‌های جدید در گمرک الآن ۲۳ آزمایشگاه به تعیین ماهیت کالا می‌پردازند.
 رضوانی‌فر همچنین ابراز امیدواری کرد: با افزایش تعداد آزمایشگاه‌های همکار، زمان تعیین ماهیت کالاها با سرعت و تسهیل بیشتر انجام می‌شود. کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی مهم‌ترین عامل رونق تجارت غیرنفتی را اقدامات دولت سیزدهم در حوزه برقراری روابط تجاری با کشورهای همسایه می‌دانند و تسهیل‌گری در بحث رفع تعهد ارزی، گشایش در واردات مواد اولیه، ایجاد اطمینان برای جامعه صادرکنندگان را نیز از دیگر مؤلفه‌های اثرگذار در بهبود تجارت خارجی غیرنفتی  برمی‌شمارند که استمرارشان ضرورت دارد و دولت چهاردهم نیز می‌بایست به‌منظور حفظ این مؤلفه‌ها کوشش کند. به عقیده مسئولان این حوزه توسعه صادرات غیرنفتی یک مؤلفه پیشران اقتصادی است که می‌تواند جایگاه کشور در حوزه صادرات را ارتقا  دهد و چه‌بسا کشور را به صادرکننده اصلی محصولات غیرنفتی در منطقه مبدل سازد.
 در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌‌وگو با پیمان فلسفی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی پرداختیم و جزئیات برنامه‌ریزی برای توسعه تجارت خارجی غیرنفتی را در جریان برنامه هفتم واکاوی کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

پیمان فلسفی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس:
دستیابی به بازارهای صادراتی، پیشران مهم اقتصاد کشور است

پیمان فلسفی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش ۸ درصدی صادرات غیرنفتی پرداخت و دراین‌باره با تأکید بر اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه بیان کرد: طی سال‌های گذشته کشور با روند پرفرازونشیب اقتصادی همراه بوده و همچنان آثار این روند مشاهده می‌گردد. ازاین‌رو می‌توان عنوان داشت که دستیابی به بازارهای صادراتی ،یک پیشران مهم برای اقتصاد کشور تلقی می‌گردد. در برنامه هفتم توسعه، پیش‌بینی‌های خوبی در راستای توسعه و استمرار رونق صادرات غیرنفتی شکل‌گرفته است. همچنین به‌منظور دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصادی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌شده است. 
فلسفی دراین‌باره با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود اضافه کرد: در جریان برنامه هفتم توسعه رشد حوزه‌های مختلف اقتصادی موردتوجه قرارگرفته است و می‌بایست براساس نرخ رشد پیش‌بینی‌شده، قانون برنامه را به یک برنامه عملیاتی تبدیل سازیم. بی‌شک هم‌زمانی اجرای برنامه هفتم با شروع دولت چهاردهم به پیشرفت و تسریع امور اجرایی کمک می‌کند. دولت در این مسیر می‌بایست خود را آماده سازد تا در فرصت پیش‌رو، از ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف کمی برنامه هفتم توسعه  استفاده کند. 
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت مشخص عنوان‌شده است. به‌عنوان‌مثال برای بخش نفت حدود ۱۲ درصد و برای صادرات غیرنفتی حدود ۲۳ درصد رشد پیش‌بینی‌شده است. بی‌شک این اعداد و ارقام نتایج خوبی را رقم خواهند زد و موجب توسعه اقتصاد خواهد شد. 
فلسفی در پاسخ به اینکه لازمه استمرار و تحقق رشد بیش‌ازپیش صادرات غیرنفتی چیست، تصریح کرد: به‌منظور تحقق رشد ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی می‌بایست ملزومات این امر بیش‌ازپیش فراهم گردد. در سال گذشته رشد ۸ درصدی صادرات غیرنفتی عملیاتی شد و این رشد حکایت از آن دارد که می‌توانیم در این مسیر با شیب مناسبی روبه‌جلو حرکت کنیم و تا پایان برنامه هفتم میزان رشد پیش‌بینی‌شده را عملیاتی سازیم. 
نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به لزوم جایگزینی صادرات غیرنفتی با صادرات نفتی همچنین خاطرنشان کرد: توسعه صادرات غیرنفتی باید به‌عنوان یک اصل مهم اقتصادی موردتوجه قرار گیرد و جایگزین صادرات نفتی شود. 
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و دستیابی به بازارهای بین‌المللی متذکر شد: به‌منظور تضمین توسعه صادرات غیرنفتی می‌بایست به بخش کشاورزی اهتمام ویژه داشت. چنانچه بخش کشاورزی محور توجه برنامه‌ریزان قرارگیرد و دستگاه‌های اجرایی نیز توجه خود را معطوف به این حوزه کنند، قادر خواهیم بود تا طی یک دوره چهارساله، عدد رشد صادرات غیرنفتی را محقق کنیم و توأمان با این موضوع رشد اقتصادی ۸ درصدی را نیز تحقق ببخشیم. رونق صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند کشور را به یک صادرکننده اصلی در منطقه و چه‌بسا بین‌الملل تبدیل سازد.

نظر شما