شناسهٔ خبر: 67829713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

به این دلایل هریس می‌تواند ترامپ را به زباله دان تاریخ پرتاب کند

آمریکای سال ۲۰۲۴ میلادی از نظر روانی یا جمعیتی متفاوت از آمریکای سال ۲۰۱۶ میلادی است. رای دهندگان جوانی که در سال ۲۰۱۶ واجد شرایط رای دادن نبودند از نظر نژادی متنوع‌ترین افراد در تاریخ ایالات متحده هستند. سریع‌ترین گروه نژادی در حال رشد در ایالات متحده کدام گروه است؟ آمریکایی‌های چند نژادی که هریس یکی از آنان است: مادرش هندی بود و پدرش سیاه پوست.

صاحب‌خبر -

ترامپ چگونه تله انتخاباتی مرگباری برای خود گذاشت؟ / به این دلایل هریس می‌تواند ترامپ را به زباله دان تاریخ پرتاب کندفرارو- جیل فیلیپوویچ؛ نویسنده، وکیل و روزنامه نگار مقیم نیویورک است. از او کتاب معروفی به نام "اوکی بومر (بچۀ نسل جنگ) بیا حرف بزنیم که نسل من چطور عقب ماند" چاپ شده است. فیلیپوویچ از منتقدان برگزاری مسابقات زیبایی در آمریکا بوده و در این باره نوشته است:" ما به حقوق زنان احترام می‌گذاریم، اما بیش‌تر بر روی زیبایی ظاهری زنان در لباس شنا تمرکز می‌کنیم". فیلیپوویچ استدلال کرده  که زنان نباید هنگام ازدواج نام خود را تغییر دهند.

 او در یادداشتی در سال ۲۰۱۳ میلادی در روزنامه "گاردین" نوشته بود:"چرا زنان متاهل باید نام خود را تغییر دهند؟ اجازه دهید مردان نام خود را تغییر دهند". او هم چنین حامی حقوق زنان فرار کرده از خانه به دلیل خشونت خانگی و مدافع خدمات پناهگاه‌های امن برای زنان بوده است. او در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی از سوی انجمن روزنامه نگاران حرفه‌ای برای بهترین مقاله نویسی انلاین جایزه دریافت کرد.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی بیست، به سختی ۴۸ ساعت از کنار رفتن جو بایدن از رقابت برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری در کاخ سفید می‌گذرد، اما یک نکته واضح است: کامالا هریس می‌تواند برنده شود. حزب دموکرات از رای دهندگان گرفته تا رهبران و نمایندگان و اهداکنندگان مالی آن حزب پشت سر هریس معاون رئیس جمهور صف کشیده اند. هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که او واقعا نامزد نهایی آن حزب برای شرکت در رقابت انتخاباتی شود. با این وجود، او ظرف مدت ۲۴ ساعت ۸۱ میلیون دلار جمع آوری کرده و نمایندگان کافی برای کسب نامزدی حزب را به دست آورد. روز کاری بدی به نظر نمی‌رسد.

البته برخی موارد نگران کننده نیز وجود دارند. بخش عمده نگرانی‌ها به این موضوع باز می‌گردد که آخرین باری که حزب دموکرات یک زن (هیلاری کلینتون) را در رقابت انتخاباتی به عنوان نامزد خود معرفی کرد، متحمل شکست شد. با این وجود، شایان ذکر است که در دو دوره انتخابات آمریکا نیز نامزد‌های سفید پوست بازی را به یک مرد سیاه پوست (باراک اوباما) باختند. ترامپ در سال ۲۰۲۰ میلادی در برابر جو بایدن باخت و در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز آرای الکترال را کسب کرد، اما در عرصه جمع آوری آرای مردمی در سراسر کشور در مقابل کلینتون کامیاب نبود. ما صرفا نباید براساس نتیجه یک انتخابات که در آن یک زن در آن رقابت متحمل شکست شد این موضوع را تعمیم داده و قضاوت کنیم.

هریس چندین نقطه قوت منحصر بفرد را از خود نشان داده است به ویژه آن که آن نقاط قوت می‌توانند در مقابل "دونالد ترامپ" موثر باشند. نخستین و واضح‌ترین نقطه قوت این واقعیت است که ترامپ سال‌های متمادی وقت صرف حمله به بایدن به خاطر سن و توانایی‌های شناختی او کرده بود و نشان داد که یک پیرمرد نباید کشور را اداره کند. این رویکرد همواره برای نامزدی که تنها سه سال از بایدن کوچک‌تر است و در صورت پیروزی و تکمیل یک دوره کامل ریاست جمهوری در دهه هشتم عمر و مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ خواهد بود یک حرکت خطرناک بود. با این وجود، اکنون به نظر می‌رسد که این یک استراتژی خاص است.

حزب جمهوری خواه به طور قابل توجهی در تبدیل کردن سن بایدن به یک معضل و دغدغه ذهنی افکار عمومی موفق بود. پس از مناظره فاجعه بار ترامپ و بایدن در اوایل تابستان سال جاری کل کشور در یک ماه گذشته وقت خود را صرف صحبت در مورد سن بایدن و خطرناک بودن حضور دوباره او در کاخ سفید و ابراز نگرانی در این باره کرده است. چشم انداز یک مرد بسیار مسن که کشوری را رهبری می‌کند برای اکثر آمریکایی‌ها نگران کننده به نظر می‌رسید. خب، اکنون با نامزدی هریس به جای بایدن ترامپ خود به آن مرد بسیار مسن تبدیل شده است. او مردی است که قدرت بیان خاصی ندارد و اغلب واژگانی که بیان می‌کند را زیر و رو ادا کرده و افراد، مکان‌ها و چیز‌ها را حین سخنرانی با یکدیگر مخلوط می‌کند.

برخلاف بایدن که رام بود او سرسخت به نظر می‌رسد. با این وجود، دقیقا در شرایط فعلی نگرانی درباره افزایش سن در چهار سال آینده و وخیم شدن عملکرد شناختی که درباره بایدن وجود داشت در مورد ترامپ نیز صدق خواهد کرد. ترامپ اکنون تقریبا مطمئنا با نامزدی روبروست که دو دهه جوان‌تر از اوست و به طور قابل توجهی سالم‌تر به نظر می‌رسد و از نظر فکری نیز بسیار ماهرتر است. این موارد مزیت‌هایی هستند که به شکلی واضحی قابل مشاهده می‌باشند چه نامزد نهایی دموکرات‌ها در رقابت انتخاباتی کامالا هریس باشد یا یک دموکرات دیگر که احتمالا حتی جوان‌تر از او خواهد بود.

هریس هم چنین یک دادستان سابق است واقعیتی که به او در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ آسیب رساند زمانی که اعتراضات علیه خشونت پلیس بالا گرفت و اصلاحات عدالت کیفری یک موضوع دو حزبی بود، اما در سال ۲۰۲۴ میلادی وضعیت بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. کارزار ترامپ خود تا حدودی مسبب وضعیت ایجاد شده بوده است. انتخابات تا حدی در مورد امنیت و جرم است. اگر تقابل هریس در مقابل ترامپ وجود داشته باشد پس دادستان نیز در مقابل مجرم محکوم شده توسط دادگاه قرار دارد. مجرم محکوم شده در دادگاه زمانی که در منصب ریاست جمهوری قرار داشت بر جهش بزرگی در نرخ وقوع جرایم و قتل نظارت داشت در حالی که دادستان سابق در دورانی که منصب معاونت ریاست جمهوری را برعهده داشت شاهد کاهش نرخ آمار وقوع قتل بود.

بعید است که سابقه هریس به عنوان دادستان جریان راست اقتدارگرا یا چپ افراطی را خشنود کند او مطمئنا گام‌های اشتباهی برداشته است، اما کارنامه اش احتمالا به گونه‌ای است که رای دهندگان عادی ممکن است تا حد زیادی آن را غیر قابل اعتراض بدانند: مخالفت با مجازات اعدام، اما سرکوب مجرمان مرتکب جرایم رخ داده از طریق سلاح گرم و به روش خشونت آمیز و تلاش برای بازپروری مجرمان از طریق برنامه‌های آموزش شغلی در مورد مجرمانی که برای اولین بار به زندان افتاده اند و جرایم شان غیر خشونت آمیز بوده است.

هم چنین، هریس به والدین دانش آموزانی که به طور مداوم از مدرسه قرار می‌کنند گفته که اگر فرزندان شان را به مدرسه نبرند ممکن است با مجازات زندان مواجه شوند. او در مقام یک سناتور روی طرح‌های اصلاحی عدالت کیفری دو حزبی کار کرده بود.

همان طور که هریس  در جریان کارزار انتخاباتی در دِلاور گفته بود:"من با مجرمان مختلفی برخورد کردم. با شکارچیانی که زنان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند. متقلبانی که به خاطر منافع خود قوانین را زیر پا گذاشتند. بنابراین، وقتی می‌گویم جنس دونالد ترامپ را می‌شناسم به من گوش دهید". او افزوده بود:" من با افتخار سوابق خود را در برابر او قرار خواهم داد".

از نظر مخالفان و بدبینان بزرگ‌ترین آسیب پذیری هریس هویت اوست: او یک زن و همزمان یک زن چند نژادی است. آمریکا نزدیک به دو قرن و نیم حکمرانی ناگسستنی مردانه را تجربه کرده و این قاعده نیز به جز هشت سال ریاست جمهوری یک فرد سیاه پوست در سایر موارد صدق کرده است. آن مرد سیاه پوست (باراک اوباما) تنها فرد غیر سفید پوستی بود که منصب ریاست جمهوری را برعهده گرفت و مسلما یک استعداد سیاسی منحصر بفرد محسوب می‌شد. "هیلاری کلینتون" یکی از واجد شرایط‌ترین نامزد‌هایی بود که برای ریاست جمهوری نامزد شده بود و در برابر مردی کاملا بی صلاحیت رقابت کرد و به هر حال تا حدی بدان خاطر در برابر ترامپ متحمل شکست شد که ترامپ لشکری از رای دهندگان با انگیزه‌های جنسیت گرایانه و هیجان زده ناشی از زن ستیزی را به سوی خود جذب کرده بود.

با این وجود، متخصات و ویژگی‌های انتخابات هشت سال پیش با آن چه اکنون در جریان است یکسان نیست. برای بسیاری از رای دهندگان در آن انتخابات پیروزی کلینتون اجتناب ناپذیر و نه ضروری بود. این بار، اما هیچ کس این تصور را ندارد که ترامپ نمی‌تواند برنده انتخابات شود. از آنجایی که کیفیت تاریخ سازی اولین رئیس جمهور زن بالقوه اصلا از قبل تعیین شده به نظر نمی‌رسد بلکه مانند یک هدف دشوار، اما دست یافتنی به نظر می‌رسد به خوبی ممکن است شاهد باشیم که افراد زیادی مایل به کار سخت و تلاش برای تحقق آن باشند چنان چه هم اکنون در حال انجام این تلاش هستند.

آمریکای سال ۲۰۲۴ میلادی از نظر روانی یا جمعیتی متفاوت از آمریکای سال ۲۰۱۶ میلادی است. رای دهندگان جوانی که  در سال ۲۰۱۶ واجد شرایط رای دادن نبودند از نظر نژادی متنوع‌ترین افراد در تاریخ ایالات متحده هستند. سریع‌ترین گروه نژادی در حال رشد در ایالات متحده کدام گروه می‌باشد؟ آمریکایی‌های چند نژادی که هریس یکی از آنان است: مادرش هندی بود و پدرش سیاه پوست. این بدان معنا نیست که رای دهندگان چند نژادی به طور خودکار رای شان را به هریس می‌دهند بلکه بدان معناست که در کشوری که از هر ده نفر یک نفر آن را چند نژادی می‌دانند و تقریبا از هر پنج نفر یک نفر لاتین تبار و بیش از یک نفر از هر ده نفر سیاه پوست هستند یک استراتژی ترامپیستی که به خصومت و کینه نژادی بستگی دارد شرط بندی‌ای مخاطره آمیز نه صرفا برای لشکر رای دهندگان غیر سفید پوست بلکه برای مردمان سفید پوست آمریکایی است که اکنون شرکا، فرزندان، نوه ها، همسایگان، دوستان و عزیزان شان کمتر از همیشه سفید پوست هستند. در واقع ممکن است حضور هریس در رقابت رای دهندگان با احساسات نژادپرستانه را بیش‌تر به سوی ترامپ سوق دهد، اما هم چنین ممکن است دشمنی نژادی ترامپ را شعله ورتر سازد امری که حتی بسیاری از محافظه کاران را خشمگین خواهد ساخت.

هریس نیز مسیری کاملا ناشناخته را در پیش نمی‌گیرد. زنان سیاه پوست در سراسر ایالات متحده به مناصب قدرت رسیده اند به ویژه در حزب دموکرات جایی که زنان سیاه پوست قابل اعتمادترین بلوک رای دهی هستند. زنان سیاه پوست مانند سایر زنان در شکل گسترده‌تر آن در دالان‌های قدرت و به ویژه در نقش‌های اجرایی کم‌تر حضور دارند هیچ ایالتی تاکنون فرماندار زن سیاه پوستی را انتخاب نکرده است. با این وجود، مدیران زن سیاه پوست وجود دارند. زنان سیاه پوست شهردار شهر‌های بزرگ آمریکا از لس‌آنجلس گرفته تا فیلادلفیا از نیواورلئان گرفته تا واشنگتن دی سی هستند. انتخاب یک رئیس‌جمهور زن سیاه پوست رخدادی بسیار بزرگ و تاریخی خواهد بود و دور از دسترس نیست.

هم چنین، هریس در مورد برگ برنده دموکرات‌ها یعنی حق سقط جنین قوی‌تر از بایدن بوده است. هر جا که موضوع سقط جنین در انتخابات مطرح شده آن موضوع و حامیان آن پیروز شده اند. ترامپ پیش از این سقط جنین را به عنوان یک موضوع بازنده برای کارزار انتخاباتی خود قلمداد کرده بود و سعی می‌کرد در مورد آن صحبت نکند.

رای دهندگان دموکرات نسبت به جمهوری خواهان بسیار محتاط‌تر و منطقی‌تر هستند و با رای خود نشان می‌دهند که شایستگی را به اجرا کردن "شو" مانند کاری که ترامپ انجام می‌دهد ترجیح خواهند داد. کارزار انتخاباتی بایدن مانند حرکتی دسته جمعی به سوی شکستی اجتناب ناپذیر بود. اکنون با جایگزینی هریس به جای او چنین احساسی برای دموکرات‌ها وجود ندارد.

انصراف بایدن و حمایت او از هریس نه تنها بزرگ‌ترین خبر در آمریکا بود بلکه بلافاصله باعث سرازیر شدن حمایت و کمک‌های مالی کارزار بایدن به سوی کارزار هریس شد.

وقتی به دونالد ترامپ فکر می‌کنید ممکن است واژگان زیادی به ذهن تان خطور کند، اما "تازه" یکی از آن واژه‌ها نیست. هریس یک فرد تازه در بلوک سیاسی نیست، اما او هرگز ویژگی‌های بایدن یا ترامپ را نداشته و به تازگی به سوی صدر فهرست نامزد‌های دموکرات هدایت شده است. اگر او بتواند هنگام رویارویی با یک پیرمرد تمام این نت‌های درخشان را بنوازد می‌تواند فردی باشد که در نهایت ترامپ را به زباله دان تاریخ پرتاب خواهد کرد و روشن خواهد ساخت که تاریخ حیات جنبش MAGA مورد حمایت ترامپ کاملا منقضی شده است.

نظر شما