شناسهٔ خبر: 67828914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سفر نتانیاهو به آمریکا نوعی دلالی قدرت است سفر نتانیاهو به آمریکا نوعی دلالی قدرت است

اعتمادی گفت: سفر نتانیاهو به آمریکا با دلالی قدرت همراه است. پشت پرده این سفر سیاست مزورانه آینده نتانیاهو نهفته تا بتواند چالش‌های درون حاکمیتی خود را اصلاح کند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا اعتمادی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سفر این دوره نتانیاهو به آمریکا سفری است که برای تحلیل گران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پشت سر این سفر ۹ ماه نسل کشی و جنایت و تجاوز به زندگی مردم غزه وجود دارد.

وی ادامه داد: لذا دو نکته را باید درباره این سفر عنوان کنیم.  اسرائیلی‌ها از نظر سیاسی، امنیتی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از چالش عمیق درون حاکمیتی برخوردار هستند؛ بنابراین این سفر با دلالی قدرت همراه است. پشت پرده این سفر سیاست مزورانه آینده نتانیاهو نهفته تا بتواند این چالش‌های درون حاکمیتی خود را اصلاح کند.

اعتمادی گفت: با توجه به کنارگیری بایدن و عدم ورود او به مناسبات انتخاباتی نتانیاهو تصمیم گرفته که علاوه بر بایدن با ترامپ هم مذاکراتی داشته باشد. در سال ۲۰۱۷ ترامپ حمایت بسیار جدی از نتانیاهو داشت در همان سال، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل مطرح کرد و این سفر دلالی قدرت است برای نشان دادن خود و توجیهی که بتواند پل ارتباطی بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان ایجاد کند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: نتانیاهو به دنبال آن است که هر کدام از اینها کامالا هریس یا ترامپ رای بیاورد بتواند به اهداف خود برسد. او می‌خواهد برجسته سازی کند و خود را به عنوان نخست وزیر اسرائیل در لایه‌های کنشگران آمریکا شخص اول رژیم صهیونیستی جا بزند.

وی تاکید کرد:نکته دوم این سفر بحث و رایزنی‌های نتانیاهو برای جنگ غزه با آمریکا است و نتانیاهو آمده به آمریکا بگوید که تمام امکانات آمریکا باید در خدمت اسرائیل باشد و دلیلش هم آن است که اسرائیل شریک قوی در منطقه خاورمیانه برای آمریکایی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: او  این کمک را می‌خواهد که بتواند با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت تقابل کند. محور مقاومتی که در عرصه بین المللی خود را به اشکال مختلف نشان داده است؛ بنابراین وضعیت مناسبی را اسرائیل ندارد، آنها در شرایطی هستند که به نوعی محاصره شده و می‌خواهند این محاصره را با خرید اسلحه در همین سفر جبران کنند و نیاز خود را برای رایزنی‌ها به عنوان یک راهبرد مطرح کنند.

اعتمادی اظهار کرد:اختلافاتی که در این یکسال اخیر میان بایدن و نتانیاهو پیش آمده، باعث شده بایدن دستور دهد که در چند مورد تجهیزات همیشگی به سرزمین‌های اشغالی صادر نشود. در نتیجه راهبرد نتانیاهو آن است که  علاوه بر این که قدرت چانه زنی را میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها ایجاد کند بلکه این تراز را برای خود به عنوان یک دولتی بگذارد که نفوذ کند و فرآیند ورود تجهیزات نظامی و خدمات دیگر را به سمت اسرائیل بیش از پیش کند.

وی در انتها گفت: این که  ترامپ پیروز می‌شود، و می‌تواند نیات شوم نتانیاهو را در ادامه جنایات در غزه تکمیل کند یا کامالا هریس به قدرت می رسد و توافقاتی با صهیونیست ها می کند، این در آینده مشخص می‌شود.

نظر شما