شناسهٔ خبر: 67828774 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دانستنی‌های حقوقی

تفاوت‌های شرکت سهامی عام و خاص

شرکتی که بخشی از سرمایه آن از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود، جزو دسته‌بندی شرکت‌های سهامی عام قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- شرکتی که بخشی از سرمایه آن از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود، جزو دسته‌بندی شرکت‌های سهامی عام قرار می‌گیرد. 

۱-روش تأمین سرمایه

اصلی‌ترین تفاوت شرکت سهامی عام و خاص به‌طورکلی طبق قانون تجارت، شرکتی که بخشی از سرمایه آن از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود، جزو دسته‌بندی شرکت‌های سهامی عام قرار می‌گیرد؛ و شرکتی که کل سرمایه لازم برای تاسیس آن از جانب موسسین شرکت تامین می‌شود، شرکت سهامی خاص خواهد بود.
مدیران شرکت‌های سهامی عام برای تامین سرمایه می‌توانند با اقدام به پذیره‌نویسی عمومی، این کار را انجام دهند؛ درصورتی‌که شرکت‌های سهامی خاص مجاز به انجام چنین اقدامی نیستند.

۲-عرضه در بازار سرمایه

مدیران شرکت‌های سهامی عام می‌توانند سهام شرکت را در بازار بورس به فروش برسانند؛ درحالی‌که مدیران شرکت‌های سهامی خاص اجازه چنین اقدامی را ندارند. شرکت‌های سهامی عام با عرضه در بازار سرمایه و جذب نقدینگی می‌توانند به‌راحتی توسعه پیدا کنند.
قوانین مالیات بر درآمد برای شرکت‌های سهامی عام و خاص ثابت هستند؛ هر دو گروه باید در پایان سال مالی با بررسی میزان هزینه‌ها، نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.

۳-انتقال مالکیت؛ اقدامی مشروط به موافقت مدیران شرکت‌های سهامی خاص

انتقال مالکیت اقدامی متداول در انواع شرکت‌ها است؛ به این گونه که مالکیت شرکت به شخص یا اشخاص دیگری واگذار می‌شود؛ بعد از چنین اقدامی سهام‌داران و مدیران شرکت‌ها به‌طورکامل تغییر می‌کنند. انتقال مالکیت شرکت‌های سهامی عام به‌راحتی قابل‌انجام بوده و هیچ اختلالی در تداوم فعالیت‌های شرکت ایجاد نمی‌کند. در مقابل، انتقال مالکیت شرکت‌های سهامی خاص فقط با موافقت مدیران و سهام‌داران شرکت ممکن خواهد بود.
برای تکمیل انتقال مالکیت شرکت سهامی خاص، باید مراحل واگذاری مالکیت شرکت نظیر ثبت صورت جلسه تغییرات در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها انجام شود.

۴-تعداد سهام‌داران؛ تفاوتی که پیش از احداث شرکت باید از آن آگاه باشید

در بررسی تفاوت شرکت سهامی عام و خاص، باید به تفاوت تعداد سهام‌داران در این دو نوع شرکت اشاره کنیم. تعداد شریک‌های سهام یک شرکت سهامی عام باید حداقل ۵ نفر باشد؛ درصورتی‌که حداقل تعداد شرکا برای تاسیس یک شرکت سهامی خاص، ۳ نفر در نظر گرفته می‌شود.
شرکا و اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی عام و خاص، باید حداقل یک نفر را به مدیریت مجموعه برگزینند. بعد از انتخاب فرد موردنظر، باید حدود اختیارات و میزان اثرگذاری تصمیم‌های او بر قوانین جاری در شرکت مانند میزان حقوق، قوانین مربوط به مرخصی کارکنان و برنامه‌ریزی‌های مالی شرکت را مشخص کنند. بعد از انتخاب مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره باید بر سر میزان حق‌الزحمه و مدت تصدی او نیز باید به توافق برسند.

۵-صدور اوراق قرضه فقط برای شرکت‌های سهامی عام

اوراق قرضه از انواع اوراق بهادار است که به موجب آن‌ها، ناشر متعهد می‌شود مبالغ معینی را در فاصله‌های زمانی مشخص، به دارنده پرداخت کند؛ همچنین ناشر موظف است در زمان سررسید، اصل مبلغ را بازپرداخت کند. امکان صدور این اوراق فقط برای شرکت‌های سهامی عام وجود دارد و شرکت‌های سهامی خاص نمی‌توانند اوراق قرضه دریافت کنند. برخی از شرکت‌های سهامی عام برای گسترش فعالیت و افزایش میزان خرید، نسبت به دریافت اوراق قرضه اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/ 

نظر شما