شناسهٔ خبر: 67827914 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جذابیت رودخانه های البرز و بی توجهی گردشگران به حوادث مرگبار

کرج - ایرنا - رودخانه ها و سدهای کرج و طالقان به عنوان بخشی از جمله چشم اندازهای زیبای استان البرز در چهار فصل سال برای گردشگران و نظاره گران دارای  جذابیت خاصی هستند اما گاهی بی توجهی به هشدارها سبب می شود که خاطرات تلخی از این جاذبه ها در ذهن مصیبت دیدگان باقی بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خاطرات تلخ و شیرین رودخانه و سد کرج و منابع آبی شهرستان طالقان برای گردشگران و ساکنان بومی این منطقه فراوان است؛ در این میان رودخانه کرج به دلیل قرار گرفتن در مسیر تفرجگاههای شمال کشور سهم بیشتری از جذب گردشگران نسبت به رودخانه و سد طالقان دارد.

بررسی محدوده جغرافیایی و منابع تغذیه رودخانه کرج بیانگر آن است که این رودخانه دارای تکثر سرشاخه ها و گستردگی طول و عرض جغرافیایی است هر چند که ۲ رودخانه کرج و طالقان از یخچال های طبیعی ارتفاعات البرز جنوبی سرچشمه گرفته اند.

رودخانه کرج از کوه‌های جنوبی البرز و از کوهی به نام کلون‌بستک در بلندی‌های خرسنگ سرچشمه می‌گیرد که پس از طی مسیری رودخانه ولایت رود نیز به آن پیوسته و پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهرکرج و شهرستان شهریار استان تهران به جاجرود می‌پیوندد.

وجود مکان های پذیرایی و تفرجگاههای متعدد درحاشیه رودخانه کرج موجب شده تا بسیاری از مسافران و گردشگران شمال کشور در حاشیه این رودخانه اتراق کنند.

با این حال تعدادی از گردشگران با برپایی خیمه در حاشیه این رودخانه ساعاتی از روز را در اطراف آن می گذرانند ضمن آنکه دریاچه سد کرج یکی از چشم اندازهای مهم برای جذب گردشگران است .

رودخانه و سد طالقان هم جاذبه های دیگری هستند که در چهار فصل سال میزبان شمار زیادی از گردشگران به ویژه ساکنان استان های تهران و البرز به شمار می روند؛ سد طالقان با ظرفیت ۴۲۰ میلیون متر مکعب بیش از ۲ برابر سد کرج است و یکی از مخازن تامین آب شرب و کشاورزی استان های البرز، تهران و قزوین محسوب می شود.

هرچند شمار نظاره گران این سد کمتر از رودخانه و سد کرج برآورد شده اما حوادث غرق شدگی ها در طالقان هم کم نیست.

نگاهی به حوادث منابع آبی البرز

جذابیت رودخانه های البرز و بی توجهی گردشگران به حوادث مرگبار

آمار سالانه از میزان غرق شدگی ها در استان البرز اگر چه متفاوت است اما بررسی مکانی این حوادث نشان داده که سهم رودخانه ها و سدهای کرج و طالقان از حوادث مرگبار به مراتب بیشتر از سایر منابع آبی مانند استخرهای شنای عمومی ، خانگی ِ کشاورزی و کانال های آب بوده است.

یکی از منابع آبی استان البرز که همواره پای ثابت حوادث غرق شدگی به شمار می رود کانال آب شهرستان فردیس است که با همت شهرداری و دستگاههای مسوول بخش زیادی از این کانال دارای سرپوش شده است که این اقدام از حوادث آن کاسته است.

در این میان رودخانه و سد کرج همواره بیشترین میزان حادثه غرق شدگی را در استان البرز به خود اختصاص داده اند که البته تعدادی از حادثه دیدگان با حضور به موقع امدادگران هلال احمر، ناجیان محلی ، امدادگران آب منطقه ای و سایر گروهها از مرگ نجات پیدا کرده اند.

طبق گزارش ها سالانه به طور میانگین حدود ۴۰ مورد غرق شدگی در استان البرز به ثبت رسیده که بیشترین فراوانی متوجه رودخانه و سد کرج شده است.

ثبت ۴۱ مورد غرق شدگی در سال ۱۴۰۲ البرز

جذابیت رودخانه های البرز و بی توجهی گردشگران به حوادث مرگبار

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با هشدار به خانواده ها و گردشگران در خصوص مراقبت از کودکان اعلام کرد: طبق بررسی آماری میزان غرق شدگی کودکان زیر پنج سال در این استان حدود ۳۷ درصد است .

دکتر" شهرام صیادی"، به مناسبت هفته پیشگیری از غرق شدگی (یکم تا هفتم مردادماه) در نشست خبری افزود: ۴۱ نفر طی سال گذشته براثر غرق شدگی در رودخانه ها ، استخرهای شنا و کانال های آب در استان البرز جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: ۳۷ درصد این افراد کودکان زیر پنج سال ، ۴۴ درصد افراد ۱۵ تا ۴۹ سال و مابقی سنین بالاتر بودند؛ از ۴۱ مورد غرق شدگی سال گذشته در البرز ۷۱ درصد آنها مذکر و ۲۹ درصد مونث ثبت شده است.

صیادی گفت : غرق شدگی یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر افراد یک تا ۲۴ سال است که کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض این خطر هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: آموزش اصول اولیه شنا در مهد کودک ها و مدارس از مهمترین راهکارهای پیشگیری از غرق شدگی کودکان است ضمن آنکه باید هشدار ها و آموزش های لازم برای کودکان جدی گرفته شود.

صیادی با بیان اینکه با آغاز فصل گرما تمایل به شنا در محل های غیر ایمن مانند رودخانه ها، استخر های کشاورزی، کانال ها و سد ها بیشتر می شود، افزود: نیاز است مردم نسبت به خطر جدی غرق شدگی در این محل ها آگاهی داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد : استخرهای خانگی باید دارای حفاظ و نرده باشد چرا که سال گذشته ۵۶ درصد فوتی ها بر اثر غرق شدگی در استخرهای خانگی البرز اتفاق افتاده است.
وی ضمن تاکید بر همکاری تمام دستگاه ها و سازمان ها برای آموزش همگانی در زمینه پیشگیری از خطر غرق شدگی تصریح کرد: خطر غرق شدگی برای همه افراد وجود دارد حتی کسانی که از نظر فن شنا ماهر هستند و نیاز است به توصیه های ایمنی در این خصوص به ویژه در مناطق ممنوعه شنا توجه کنند.

هشدارهای پیاپی دستگاههای اجرایی البرز

جذابیت رودخانه های البرز و بی توجهی گردشگران به حوادث مرگبار

شرکت آب منطقه ای ، جمعیت هلال احمر و اورژانس استان البرز از جمله دستگاههای اجرایی و امدادی هستند که هشدار در خصوص پیشگیری از غرق شدگی بخشی از فعالیت اطلاع رسانی این دستگاهها به واسطه تکرار این گونه حوادث به خود اختصاص داده است.

به گفته عباسعلی کیخایی مسوول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان البرز ، به رغم نصب تابلوهای هشداری و حضور حافظان آب در حاشیه رودخانه کرج ،بسیاری از گردشگران هشدارها را نادیده می گیرند و وارد رودخانه و سد کرج می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش دما این روزها بر شمار گردشگران رودخانه ها و سدهای کرج و طالقان افزوده شده است .

کیخایی گفت : وجود فروچاله های متعدد در رودخانه کرج بر میزان حوادث این رودخانه افزوده است به طوریکه برخی گردشگران بی احتیاط توسط این فروچاله ها بلعیده و برای چند روز جسد آنها ناپدید می شود.

مسوول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای البرز تاکید کرد: حفاظت از رودخانه ها به واسطه پیشگیری از خطرات غرق شدگی بخشی از ظرفیت و نیروی انسانی شرکت آب منطقه ای را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: ورود جریان آب سرد از یخچال های طبیعی به رودخانه و سدهای کرج و طالقان دمای آب این رودخانه ها را کاهش داده که پا گذاشتن به داخل این آب ها سبب برهم خوردن تعادل جسمی و غرق شدگی می شود.

همچنین متولیان جمعیت هلال احمر و اورژانس البرز می گویند در کنار امداد رسانی به حوادث پرتعداد جاده کرج – چالوس ، کمک به حادثه دیدگان رودخانه های البرز بخشی از فعالیت های امدادی استان را به خود معطوف داشته است.

به گزارش ایرنا، طبق آمارهای غیر رسمی از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰ نفر در رودخانه های البرز جان باخته اند.

انتظار می رود گردشگران با همکاری نیروهای امدادی و حافظان آب از تکرار حوادث حزن انگیز در این منابع آبی پیشگیری کنند.

یکم تا هفتم مردادماه به نام هفته پیشگیری از غرق شدگی نامگذاری شده است.

نظر شما