شناسهٔ خبر: 67827279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید عسل بهاره در خراسان‌شمالی ۳۰ درصد افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکهزار و ۹۰۰ تن عسل در سه ماهه نخست امسال در زنبورستان های استان تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

مهدی شکاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارش باران بهاری و بهبود وضعیت مراتع باعث افزایش عملکرد تولید عسل در این استان شد.

وی افزود: پیش بینی می شود که در سالجاری ۲ هزار و ۹۰۰ تن عسل از سطح زنبورستان های استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیش از ۲ هزار زنبورستان در خراسان شمالی فعال است و یکهزار و ۹۵۵ بهره‌بردار در این حوزه فعالیت می کنند.

شکاری ادامه داد: خراسان شمالی در شاخص تولید رتبه ۱۴، در تعداد کلنی ها رتبه ۱۷ و در تعداد زنبورستان ها رتبه ۱۹ کشور را دارد.

وی با اشاره به تولید ۲ هزار و ۲۰۰ تن عسل در سال گذشته، یادآور شد: جدای از تولید عسل، ۱۷۳ کیلوگرم ژل رویال، ۳۷ تن گرده گل، سه تن و ۹۵۵ کیلوگرم بره موم و ۷۰ گرم زهر نیز در این استان تولید شد.

شکاری با بیان اینکه ۵۰ درصد زنبورستان ها در اسفراین فعال است، گفت: در راستای حمایت از تولید کنندگان عسل با دفتر امور روستایی تفاهم نامه ای منعقد شد و ۹۱ بهره بردار برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند.

تولید عسل و سایر فرآورده های آن ارز آور است که باید تلاش شود تا این صنعت در استان بیشتر گسترش داده شود که اشتغال زایی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوری که رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.

نظر شما