شناسهٔ خبر: 67826919 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش ۳۴ درصدی خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری

مریم علیزاده

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌جاری به واسطه بارندگی مطلوب، خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

یزدان یگانگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری از اوایل تیرماه آغاز شده است، اظهار کرد: هم اکنون بالغ‌ بر ۱۶ هزار تن گندم در ۲۰ مرکز خرید از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از مراکز خرید گندم دولتی و سایر مراکز خرید تضمینی گندم خصوصی هستند، گفت: در سال‌ جاری به واسطه بارندگی مطلوب، خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

مطالبات کشاورزان به صورت متمرکز پرداخت می‌شود

وی با بیان اینکه مطالبات کشاورزان به صورت متمرکز پرداخت می‌شود، افزود: سامانه‌هایی که اطلاعات کشاورزان در آن‌ها ثبت می‌شود، مطالبات کشاورزان را به صورت متمرکز و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌کنند چراکه بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد مطالبات کشاورزان سایر استان‌ها پرداخت شده است، در حالی که فصل خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری اخیرا آغاز شده و همین موجب علت تاخیر مطالبات گندمکاران است.

یگانگی با بیان اینکه هیچ‌گونه بدهی به کشاورزان در خصوص خرید تضمینی گندم از سال‌های قبل وجود ندارد، عنوان کرد: تلاش بر این است که مطالبات کشاورزان چهارمحال و بختیاری نیز هرچه زودتر پرداخت شود.

وی عنوان کرد: از تمام کشاورزانی که گواهی تایید در سامانه بهره‌مندی دارند و توسط سازمان جهاد کشاورزی تایید شده‌اند، گندم کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نیاز گندم استان ۱۴۰ هزار تن در سال است، بیان کرد: گندم استان به دلیل نیاز مردم استان صادر نمی‌شود، بلکه علاوه بر تولید ۷۰ هزار تنی، واردات نیز صورت می‌گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم در استان شامل ۲۰ هزار هکتار گندم آبی و ۴۰ هزار هکتار گندم دیم است.

یگانگی با بیان اینکه از هر هکتار گندم دیم که تحت پوشش طرح جهش دیم در دیم‌زارها بوده است ۴۰۰ کیلوگرم گندم برداشت می‌شود، ادامه داد: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ کیلوگرم افزایش تولید در هر هکتار را نشان می‌دهد و گندم آبی از هر هکتار ۴۷۰۰ کیلوگرم برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: ارقامی که در اراضی دیم کشت می‌شوند شامل هما، صدرا، باران، واران، ریژا و سرداری و ارقام آبی هم شامل پیشتاز، حیدری و میهن است

 انتهای پیام

نظر شما