شناسهٔ خبر: 67826554 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

محققان نیوزیلندی می گویند؛

ورزش در نزدیکی زمان خواب موجب اختلال در خوابیدن نمی شود

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ورزش در نزدیکی زمان خواب لزوماً خواب فرد را مختل نمی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، به گفته محققان، معمولاً با نزدیک شدن به زمان خواب، انجام ورزش شدید منع می‌شود، زیرا چنین فعالیتی می‌تواند با افزایش دمای بدن و ضربان قلب خواب را مختل کند.

اما محققان گزارش دادند که ورزش مقاومتی کوتاه با "وقفه‌های فعالیتی" در فواصل زمانی منظم می‌تواند خواب فرد را بهبود بخشد.

نتایج نشان می‌دهد «وقفه‌های فعالیتی» ساده و سه دقیقه‌ای شامل اسکات روی صندلی، بالا بردن ساق پا و بالا بردن زانو در حالت ایستاده در فواصل ۳۰ دقیقه‌ای چهار ساعت قبل از خواب، تقریباً نیم ساعت بشتر به خواب فرد اضافه می‌کند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی «جنیفر گیل»، محقق رفتارهای کم تحرک در دانشگاه اتاگو در نیوزیلند، می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد علی‌رغم توصیه‌های فعلی، ورزش عصرگاهی کیفیت خواب را مختل نمی‌کند.»

برای این مطالعه، محققان ۳۰ فرد ۱۸ تا ۴۰ ساله را انتخاب کردند. همه شرکت‌کنندگان گفتند که معمولاً بیش از ۵ ساعت در محل کار و دو ساعت بیشتر در شب بی‌تحرک هستند.

هر یک از شرکت‌کنندگان دو جلسه مختلف را در یک آزمایش آزمایشگاهی کنترل‌شده، که حداقل شش روز از هم فاصله داشتند، تکمیل کردند.

در یک جلسه، آنها چهار ساعت قبل از خواب نشستند. در دیگری هر نیم ساعت ۳ دقیقه تمرین مقاومتی ساده انجام دادند.

نتایج نشان می‌دهد که وقفه‌های فعالیتی به طور متوسط به ۲۷ دقیقه خواب اضافی برای شرکت‌کنندگان منجر شد.

محققان خاطرنشان کردند که تمرینات مقاومتی همچنین باعث اختلالات خواب یا بیداری بیشتر از زمانی که افراد فقط قبل از خواب می‌نشستند، ایجاد نمی‌کند.

محققان اعلام کردند: «توقف منظم در نشستن طولانی مدت با دوره‌های کوتاه وقفه‌های فعالیتی، مداخله امیدوارکننده ای است که ممکن است سلامت قلبی متابولیک را از طریق مکانیسم‌های متعدد بهبود بخشد.»

محققان حدس می‌زنند که این تمرینات مقاومتی کوتاه مدت می‌تواند خواب را با افزایش ملایم متابولیسم و کاهش سطح قند خون بهبود بخشد.

محققان خاطرنشان کردند: «بزرگسالان طولانی‌ترین دوره‌های بی‌تحرکی را دارند و تقریباً نیمی از انرژی دریافتی روزانه خود را در طول عصر مصرف می‌کنند که حساسیت به انسولین در این زمان کمتر است».

محققان خاطرنشان کردند که تمرینات مقاومتی مورد استفاده در این مطالعه ساده هستند، به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارند و می‌توانند در حین تماشای تلویزیون انجام شوند. این بدان معناست که آنها به راحتی می‌توانند بخشی از روتین قبل از خواب یک فرد معمولی شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما