شناسهٔ خبر: 67826228 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جای خالی گردشگری کشاورزی در شهر تاکستان ها

یاسوج - ایرنا - سی سخت مرکز شهرستان دنا به شهر تاکستان ها شهرت دارد و جای جای این سرزمین زیبا پوشیده از باغستان ها با میوه های رنگارنگ است که این ظرفیت می تواند بستری برای درآمدزایی و جذب گردشگر باشد اما تاکنون اقدام و برنامه ریزی مناسبی در این حوزه ثروت آفرین انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن باغ های گردو، سیب، انگور،گیلاس،آلبالو، زردآلو،هلو و انار ظرفیت های ارزشمندی برای گردشگری کشاورزی دارد به همین علت می توان با ایجاد بستر فعالیت در این زمینه فرصتی فراهم کردن تا ایرانگردان ضمن برخورداری از هوای خنک و طبیعت زیبا تجربه های تازه ای کسب کنند.

گردشگری کشاورزی یا (اگروتوریسم) یک مفهوم ترکیبی است که به ادغام صنعت کشاورزی و گردشگری، می‌پردازد؛در دهه‌های اخیر به علت تغییرات جامعه‌شناختی و نیاز به تنوع در تجربه‌های تازه رونق یافته است.

در صورت راه اندازی واحدهای گردشگری کشاورزی در شهرستان دنا امکان کسب تجربه زندگی روستایی و فرهنگ محلی مانندآشنایی با آداب و رسوم سنتی، شرکت در جشن‌ها و رویدادهای محلی و تفاهم عمیق‌تر با مردم محلی وجود دارد.

به طور کلی، گردشگری کشاورزی به عنوان یک فرصت برای توسعه مناطق روستایی و افزایش درآمد کشاورزان، بازارهای جدیدی برای محصولات محلی ایجاد می‌کند و گردشگران را به تجربه تنوع فرهنگی و طبیعی دعوت می‌کند.

این رویکرد نه تنها به مناطق روستایی کمک می‌کند بلکه فرصت تجربه‌های جذاب و متنوعی برای گردشگران را فراهم می کند اکنون که بهره‌برداری هوشمندانه از این پتانسیل در ایران و سراسر جهان استفاده می کنند می توان این الگو را در شهرستان دنا هم اجرایی کرد.

شهر سی سخت در دامنه کوه دنا که با ارتفاع ۲هزار و ۲۵۰ متر از سطح دریا، پس از شهرهای فریدون‌شهر،سمیرم ،داران در استان اصفهان،کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری،صفاشهر در استان فارس و بافت در استان کرمان هفتمین شهر مرتفع ایران زمین به شمار می رود.

جای خالی گردشگری کشاورزی در شهر تاکستان ها

این بهشت رویایی که براساس گزارش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر کمینه دمای هوای ۲۰ درجه صبحگاهی و بیشینه دمای میانه روز ۳۵ درجه سانتیگراد را ثبت کرده از مناطق خوش وآب هوای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد در این روزهای تابستانی محسوب می شود می تواند محلی شایسته برای گردشگری کشاورزی باشد.

البته که جاذبه های گردشگری شهرستان دنا فراتر از هوای مطبوع آن است و اینجا طبیعت با چشمه ساران پرآب، کوهساران سرسبز، روستاهای زیبا،آبشارهای خروشان،دریاچه نیلگون کوه گل و غارهای طبیعی بهشتی از زیبایی های خدادادی را گرد هم آورده است تا مهمانان تجربه ای دلچسب از یک سفر به یادماندنی را تجربه کنند.

ظرفیت های گردشگری کشاورزی شهرستان دنا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا گفت: این شهرستان با وجود ۶ هزار هکتار باغ که یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن در شهر سی سخت قرار دارد ظرفیت های زیادی برای گردشگری کشاورزی دارد که مغفول مانده است.

افشین بهمنی افزود: با وجود این ظرفیت ها تاکنون هیچ درخواستی در خصوص مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی در شهرستان دنا دریافت نشده است.

جای خالی گردشگری کشاورزی در شهر تاکستان ها

وی بیان کرد: میراث فرهنگی شهرستان دنا آماده حمایت از بهره بردارانی است که قصد فعالیت در بخش گردشگری کشاورزی دارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گردشگری کشاورزی زمینه فروش مستقیم محصولات به مهمانان را فراهم می کند فرصتی برای افزایش درآمد بهره برداران است.

بهمنی با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی نیاز به سرمایه گذاری برای ساخت و ساز ندارد ابراز کرد: باغداران ساکن شهرستان سی سخت می توانند با اخذ مجوز و انجام تبلیغات محیطی و فضای مجازی میزبان گردشگران شوند.

بهمنی تصریح کرد: گردشگران در باغ ها افزون بر مشاهده یا تجربه برداشت میوه با طریقه فراوری محصولات مختلف مانند لواشک،قیصی، شیره انگور،مویز،رب انار ،مرباها و ترشی ها آشنا می شوند.

وی تاکید کرد: گردشگران نیازی به اقامت در باغ ها ندارند و برای اسکان به اقامتگاه های بومگردی،هتل ها مراجعه می کنند و یا اقدام به برپایی چادر در طبیعت می کنند.

رونق گردشگری کشاورزی در شهرستان دنا یک تیر با چند نشان

بازار فروش محصولات کشاورزی با توجه به اینکه بیشتر میوه های تولیدی در شهرستان دنا فصل تابستان برداشت می شود از نگرانی های مهم بهره برداران شهرستان دنا پیش از کاهش کیفیت بر اثر گرماست که در صورت رونق این شاخه از گردشگری بهره برداران بدون پرداخت هزینه حمل و نقل محصولات خود را می فروشند.

مسافران نیز در سایه گردشگری کشاورزی هم ضمن تجربه برداشت و فراوری میوه، محصولات مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه و از میوه های فراوری شده برای ارمغان خریداری می کنند.

به نظر می رسد برای رونق گردشگری کشاورزی ضرورت دارد بهره برداران شهرستان دنا با مزایای آن آشنا شوند.

شهرستان دنا که از شمال با شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری، از شرق با شهرستان سمیرم استان اصفهان، از جنوب و جنوب غربی با شهرستان بویراحمد و از غرب با شهرستان مارگون همسایه است این روزها میزبان گردشگرانی است که خسته از ترافیک و دود و دم آلودگی هوا و گرمای طاقت فرسا به دنبال تجربه سفری در هوای بهاری هستند در صورت برنامه ریزی برای گردشگری کشاورزی در باغ ها می تواند شاهد ثروت آفرینی برای شهروندان ساکن شهرستان سی سخت بود.

نظر شما