شناسهٔ خبر: 67825982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جامه نو بر تن خراسان‌شمالی؛ بازآفرینی یک هزار واحد فرسوده

بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره برنامه ریزی و بازآفرینی راه و شهرسازی گفت: یک هزار و ۲۲۴ واحد مسکونی استان با توجه به پروانه های اخذ شده در حال ساخت و نوسازی محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی است.

صاحب‌خبر -

هدی اکبرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ۱۳۰ واحد مسکونی فرسوده در سه ماهه امسال جهت دریافت تسهیلات از طریق سامانه نهضت ملی مسکن به بانک های عامل معرفی شدند.

وی افزود: تسهیلات بافت های ناکارآمد شهری در مجموع پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که از این میزان یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال با سود صفر درصد و بازپرداخت حداکثر ۱۵ ماهه و یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال تسهیلات تکلیفی بانک با بازپرداخت پنج ساله و سود ۲۳ درصد را شامل می شود.

سرپرست اداره برنامه ریزی و بازآفرینی راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال با توجه به رسوب حساب متقاضیان و اعتبارات بانک با سود ۲۳ درصد و بازپرداخت پنج تا هشت ساله پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: ۵۹ واحد مسکونی در سه ماهه امسال جهت اخذ تسهیلات و طی اقدامات قانونی لازم به بانک از طریق سامانه تسهیلات بافت فرسوده معرفی شدند.

افول حیات شهری و ضرورت بازآفرینی

به گزارش ایرنا، ۱۳۰ هزار نفر در محدوده های هدف بافت فرسوده و اسکان غیررسمی شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین، آشخانه، گرمه و جاجرم و فاروج سکونت دارند و ۲۶ درصد جمعیت مرکز استان در محلات ناکارآمد حواشی شهر ساکن هستند که نیازمند ارتقای وضعیت اقتصادی و کالبدی می باشند.

براساس این گزارش شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۳۰ درصد شهروندان در سکونتگاه های غیررسمی و یا همان نقاط حاشیه ای زندگی می کنند.

در این شهر بیش از ۷۰ هزار نفر از شهروندان در ۲۶ محله سکونتگاه غیررسمی ساکن هستند که کمترین سهم را از رفاه شهری بهره مند هستند.

وسعت سکونتگاه های غیررسمی بجنورد حدود ۵۲۴ هکتار است که حدود ۱۶ درصد از مساحت این شهر را به خود اختصاص داده است.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند.

نظر شما