شناسهٔ خبر: 67825844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موج گرمای هوا در فارس/راهکارهای گریز از مصرف بی‌رویه برق چیست؟

شیراز - ایرنا - استان فارس تابستان امسال گرمای طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کند و این افزایش دما موجبات نگرانی و دغدغه‌خاطر کارشناسان و متولیان حوزه برق را فراهم کرده؛ آنها معتقدند در چنین شرایطی تنها راه گریز از چالش ناترازی تولید و مصرف برق رویکرد اصلاح الگوی مصرف است که تمامی شهروندان باید در مسیر تحقق این امر مشارکت حداکثری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هرساله راهکارهای گریز از چالش ناترازی تولید و مصرف برق از سوی مسئولان و کارشناسان در این زمینه ارائه می‌شود؛ راهکارهایی که به دلیل رواج برخی از باورهای نادرست همگانی «ارزان»، «پاک» و «فراوان» برق که به مصرف بی رویه آن منجر می‌شود مورد تأکید قرار می‌گیرند.

امسال اما گرمای بی‌سابقه هوا نیز به این مساله دامن زده و موجبات نگرانی و دغدغه متولیان برق استان را در خصوص مصرف بی‌رویه فراهم کرده است.

چهارشنبه سوم مرداد ماه سازمان هواشناسی اعلام کرد که طی پنج روز آینده در بیشتر مناطق کشور روند تدریجی افزایش دما به‌ویژه در پیش خواهد بود.

این افزایش دما واکنش سخنگوی صنعت برق را در پی داشت، او که معتقد است تقاضای مصرف برق کشور در روز دوم مردادماه باز هم جابه‌جا شد و عدد ۷۸ هزار و ۱۰۶ مگاوات در تاریخ صنعت برق کشور ثبت شد به مردم توصیه کرد که به راهکارهای ساده مدیریت مصرف و استفاده صحیح از وسایل سرمایشی که عامل اصلی افزایش غیراصولی مصرف برق است توجه بیشتری کرده و برای تداوم برق‌رسانی به مواردی چون تنظیم وسایل سرمایشی روی ۲۴ درجه و یا استفاده از دور کند کولرهای آبی که منجر به کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق می‌شود، توجه داشته باشند.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: با تلاش همه نیروهای متخصص و عملیاتی صنعت برق خوشبختانه شبکه برق کشور پایدار است؛ اما برای تأمین برق پایدار جهت تمامی مشترکان، همکاری و مشارکت مردم در مصرف برق ضروری است.

بدون شک تداوم گرمای کم سابقه در تابستان امسال افزایش مصرف برق و آب را برای استفاده از وسایل سرمایشی به همراه دارد و این موضوع ضرورت مدیریت مصرف انرژی را دوچندان می‌کند.

اصلاح الگوی مصرف؛ تنها راه گریز از چالش ناترازی تولید و مصرف برق

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق فارس در این باره گفت: بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، میزان مصرف برق در کشور به‌طور نگران‌کننده‌ای افزایشی است به‌گونه‌ای که تداوم این وضعیت در آینده چالشی جدی به همراه خواهد داشت؛ این در حالیست که با شروع فصل گرم، در حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولید برق در ایران، توسط وسایل سرمایشی مصرف می‌شود که این میزان، از مجموع ظرفیت نیروگاهی در کل کشورهای همسایه شمالی ایران بیشتر است.

موج گرمای هوا در فارس/راهکارهای گریز از مصرف بی‌رویه برق چیست؟

محمدرسول تحفه ادامه داد: متوسط سرانه مصرف برق هر مشترک خانگی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۴۰۳ از رشدی قابل‌توجه حکایت دارد؛ از این‌رو وابستگی شدید زندگی امروزی به برق بر کسی پوشیده نیست و این موضوع ضرورت تأمین برق را دوچندان کرده است؛ چراکه امروزه همه چیز به وجود برق وابسته شده و لحظه‌ای نبود برق مشکلات متعددی را برای مردم به همراه خواهد آورد.

وی اضافه کرد: کارشناسان معتقدند که گرچه برق به نیازی ضروری برای زندگی تبدیل شده؛ اما افزون بر پرداختن به راه‌های افزایش ظرفیت تولید، باید به مدیریت مصرف نیز توجه کرد، اقدامی که در همه جای جهان ساری و جاری است.

تحفه افزود: ایالات متحده آمریکا برای ترغیب مردم به مدیریت مصرف اقدام به افزایش تعرفه‌های برق کرده و از طرف دیگر به مردم توصیه می‌کند تا نسبت به تعویض وسایل برقی که مصارفی بالا دارند اقدام کنند؛ در کشور ما هم توجه به مدیریت مصرف برق در سمت مصرف‌کننده از سال ۱۴۰۰ به‌طورجدی تری در دستور کار متولیان امر قرار گرفته، اگرچه صنعت برق سال‌های پیش‌تر نیز با طراحی الگوی مصرف به دنبال تشویق مردم به مصرف بهینه بود؛ اما این موضوع از بعد از تابستان ۱۴۰۰ جدی‌تر شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق فارس یادآور شد: از آن سال مجموعه صنعت برق و وزارت نیرو مصمم‌تر شد تا علاوه بر این‌که افزایش زیرساخت‌های نیروگاهی تولید برق را در دستورکار قرار دهد، با تشویق مردم، فرهنگ مصرف بهینه را نهادینه کند.

وی توصیه کرد: باید این نکته را در نظر داشت که مدیریت مصرف برق شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های به هم پیوسته بین صنعت برق و مشترکان آن است که به منظور بهینه‌سازی و منطقی‌کردن مصرف برق صورت می‌پذیرد تا بتوان با کارآیی بیشتر و هزینه‌کمتر به بهبود اقتصاد ملی یاری شود، بدین ترتیب هم عرضه‌کننده و هم مصرف‌کننده برق به سود بیشتری می‌رسند و سطح رفاه جامعه افزایش می‌یابد. پس مدیریت مصرف برابر با کاهش رفاه نیست، بلکه صرفا برای مصرف بهینه انرژی الکتریکی است.

تحفه گفت: به منظور سهیم کردن مردم در مبلغی که در ازای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انجام می‌گرفت به یکی از سیاست‌های وزارت نیرو تبدیل شد؛ این موضوع در تابستان ۱۴۰۱ به طور محدود به مرحله اجرا درآمد و بر اساس آن چندین میلیارد تومان پاداش همکاری در برنامه‌های مدیریت مصرف به مردم تعلق گرفت.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق فارس یادآوری کرد: در سال ۱۴۰۲مقرر شد همه مشترکان خانگی با هر میزان صرفه‌جوئی و مدیریت مصرفی که انجام دادند از پاداش برخوردار شوند حتی آن‌ها که مشترک پر مصرف به‌حساب می‌آمدند.

وی افزود: امسال نیز یکبار دیگر تلاش برای نهادینه‌سازی مدیریت مصرف برق در دستور کار قرار گرفت به‌گونه‌ای که علاوه بر پاداش صرفه‌جویی برای کسانی که کاهش مصرف دارند، مشوق‌های دیگری در قالب پویش با انرژی در نظر گرفته شده است.

او که معتقد است در حال حاضر تنها راه گریز از چالش ناترازی تولید و مصرف برق رویکرد اصلاح الگوی مصرف باشد، درباره پویش باانرژی گفت: پویش باانرژی با این هدف طراحی شده که ضمن حفظ رفاه و آسایش تمامی شهروندان، مشارکت حداکثری آنها را برای بهبود روش‌های مصرف برق به عنوان یک انرژی گرانبها جلب کند؛ در این پویش که تا پایان تابستان ادامه دارد به مشارکت‌کنندگانی که موفق به حداقل ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده‌اند، به قید قرعه جوایز ارزشمندی اهدا خواهد شد.

با سایبان کولر، مصرف برق را ٣٠ درصد کاهش دهیم

در ماه‌های گرم سال، استفاده از کولرهای آبی و گازی برای خنک کردن فضای داخلی منازل و محیط بیرون بسیار رواج پیدا می‌کند؛ با این حال این دستگاه‌ها ممکن است تحت تأثیر مستقیم نور خورشید و حرارت زیاد قرار گیرند و عملکردشان باعث افزایش مصرف انرژی شود.

موج گرمای هوا در فارس/راهکارهای گریز از مصرف بی‌رویه برق چیست؟

کارشناس مسئول رسانه شرکت توزیع نیروی برق فارس معتقد است در حال حاضر که دما روند افزایشی پیدا کرده و موج گرما تداوم دارد، بخش قابل توجهی از میزان مصرف برق مربوط به سامانه‌های سرمایشی است که با راهکارهای ساده و اتخاذ تدابیر مناسب، می‌توان ضمن کاهش مصرف برق در کولر های آبی و کولر های گازی سبب افزایش بهره‌وری آنان نیز شد.

لیلا رحمان ستایش به بیان راهکارهایی برای مدیریت مصرف برق پرداخت و افزود: یکی از این راهکارهای مفید نصب سایبان است که به عنوان یک راه حل مؤثر، می‌تواند به طور میانگین موجب کاهش حدود ٣٠ درصدی در مصرف برق شود.

کارشناس مسئول رسانه شرکت توزیع نیروی برق فارس پیشنهاد داد: سایبان با ایجاد سایه بر روی کولر، از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کرده که این کاهش تابش مستقیم می‌تواند حرارت سطح بیرونی کولر را کاهش دهد و در نتیجه، کولر کمتر باید برای خنک کردن فضا کار کند.

وی اضافه کرد: این موضوع در حفظ عملکرد بهینه کولر و کاهش مصرف انرژی تاثیر بسزایی داشته و همچنین با کاهش حرارت، عمر کولر نیز افزایش می‌یابد؛ زیرا قطعات آن کمتر در معرض فرسایش و خرابی قرار می گیرند.

ستایش ادامه داد: در تابستان کولرهای آبی در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند و این بدان معناست که دمای آب کولر بالا رفته و سریع تر بخار می شود، از طرفی آب گرمی که داخل کولر وجود دارد، باعث می‌شود تا باد کولر هم خنک نباشد اما قرار دادن سایبان روی کولر سبب افزایش عملکرد کولرها و جریان باد خنک تر می‌شود.

کارشناس مسئول رسانه شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: استفاده از سایبان افزون بر کاهش مصرف انرژی در بازدهی بهتر و بیشتر کولر گازی هم تأثیرگذار است چراکه هرچه کندانسور کولرهای گازی در فضای خنک‌تری قرار گیرد، میزان گرمایی که از محیط درون به بیرون منتقل می‌کند، افزایش می‌یابد.

وی افزود: افزون بر سایبان، مشترکان تنها با یک سری اقدامات ساده، اما تأثیرگذار می‌توانند در ساعت‌های اوج بار از ساعت ١٣ تا ١٨ و ٢٠ تا ٢٣ ضمن حفظ رفاه و بهره گیری از باد خنک وسایل سرمایشی، میزان مصرف برق خود را مدیریت کنند.

به گفته ستایش، در کولرهای آبی استفاده از "دور کند"، سرویس منظم و دوره ای کولر، شستشو و تعویض به موقع پوشال‌های آن و عایق‌بندی مناسب کانال‌ها افزون بر کاهش مصرف انرژی، موجب افزایش طول عمر دستگاه شده و از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

کارشناس مسئول رسانه شرکت توزیع نیروی برق فارس توصیه کرد: دارندگان کولرهای گازی نیز با تنظیم دمای این نوع کولرها بر روی ٢٤ درجه سانتیگراد، سرویس به موقع کندانسور کولرگازی وشست و شوی مداوم فیلترها و شبکه داخل کولر می‌توانند از مصرف برق خود به میزان بسیاری بکاهند و در عین حال مبلغ قبض برق خود را نیز کاهش دهند.

با توجه به روند افزایشی دمای هوا در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود شرایط مدیریت مصرف برق استان نسبت به هفته‌های گذشته دشوارتر پیش برود، حالا باید دید که صنعت برق تا چه اندازه می‌تواند با هشدارهای مستمری که می‌دهد و همچنین با مدیریت مصرف برق، پایداری شبکه‌های برق را در چنین شرایطی حفظ کند؟

نظر شما