شناسهٔ خبر: 67825323 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تاثیر رژیم غذایی بر روند شیمی‌درمانی / استفاده از جوی دوسر، تخم‌مرغ و آووکادو مجاز است؟

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: رژیم غذایی افراد درگیر با سرطان و افرادی که مراحل شیمی‌درمانی را طی می‌کنند، حائز اهمیت است و جوی دوسر، تخم‌مرغ و آووکادو از جمله مواردی است که مصرف آنها می‌تواند به کاهش عوارض شیمی‌درمانی منجر شود.

صاحب‌خبر -

ضیاالدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در مراحل شیمی درمانی از داروهای مختلفی برای پیشبرد روند بهبودی استفاده می‌شود، اظهار کرد: این داروها سلول‌های بدن را وادار به مبارزه با سلول‌های سرطانی می‌کنند و این روش درمانی ممکن است عوارض ناخوشایندی همچون خشکی دهان، خستگی، تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از غذاهای مناسب در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان و افرادی که در حال طی کردن روند شیمی درمانی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در واقع گنجاندن غذاهای مناسب در رژیم غذایی این افراد می‌تواند علاوه‌بر کمک به پیشرفت درمان بیماری، منجر به کاهش عوارض ناخوشایند از شیمی درمانی شود.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی تصریح کرد: جوی دوسر یکی از مواد مغذی محسوب می‌شود که می‌تواند در طول درمان شیمی‌درمانی به افراد کمک کند؛ این ماده غذایی عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، باکتری‌های مفید روده را تغذیه‌رسانی می‌کند، سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و املاح مختلف است که مقدار کمی از چربی‌های مفید را نیز در خود جای داده است.

مظهری با اشاره به اینکه خوردن جوی دوسر به صورت پخته یا به صورت بلغور خیس خورده در شیر و استفاده آن به همراه عسل یا انواع میوه‌ها می‌تواند برای بیمارانی که در طول شیمی درمانی دچار خشکی دهان یا زخم دهان یا گلو شده‌اند مناسب باشد، ادامه داد: این ماده غذایی باید با فاصله دو ساعت پیش از دوره شیمی درمانی استفاده شود تا عوارضی همچون تهوع ایجاد نکند.

وی با اشاره به اینکه افراد در طول روند شیمی‌درمانی ممکن است با کاهش اشتها مواجه شوند، گفت: استفاده از آووکادو می‌تواند کالری لازم را برای پیشگیری از کمبود انرژی برای افراد فراهم سازد، همچنین این میوه دارای مقدار زیادی فیبر است که مصرف آن به بهبود عملکرد دستگاه گوارش منجر می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به مناسب بودن آووکادو برای افراد درگیر با خشکی یا زخم دهان و افرادی که دچار کاهش وزن شده‌اند، اضافه کرد: با توجه به اینکه خستگی یکی از عوارض شیمی درمانی محسوب می‌شود، استفاده از تخم‌مرغ با داشتن پروتئین و چربی بالا و وجود ویتامین‌ها و املاح مفید در آن، می‌تواند ماده غذایی مناسبی برای افزایش انرژی بدن به شمار رود.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه بافت نرم تخم‌مرغ آن را به گزینه مناسبی برای اضافه شدن به رژیم غذایی افراد درگیر با شیمی درمانی تبدیل کرده است، افزود: مصرف پروتئین موجود در تخم‌مرغ از تحلیل عضلات جلوگیری می‌کند و افراد می‌توانند تخم‌مرغ را به‌صورت آب‌پز یا سرخ شده استفاده و به سایر غذاها اضافه کنند.

نظر شما