شناسهٔ خبر: 67825196 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

تاثیر هوای شرجی/ گزش پشه آئدس ۴ بیماری منتقل می‌کند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، شرجی بودن هوا را از عوامل مؤثر در فعالیت پشه آئدس دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین فرشیدی اظهار کرد: میزان گزش پشه آئدس در دمای کمتر از ۲۵ درجه بسیار کم است؛ بنابراین انتظار داریم در فصول سرد سال شاهد گزش نباشیم، اما در مناطق جنوبی اگر دمای مطلوب این پشه‌ها در فصل سرد هم وجود داشته باشد باز هم این گزش اتفاق می‌افتد.

وی افزود: واکسن ویروس تب دنگی که یکی از چهار ویروسی است که پشه آئدس منتقل می‌کند و الان بیشترین شیوع را در دنیا دارد، در داخل کشور تولید نمی‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ما فقط واکسن داخلی برای بیماری تب زرد که یکی از جهار بیماری منتقل شده از این پشه است را داریم.

فرشیدی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت تا کنون واکسن تب دنگی را در اختیار کشورهای آمریکای لاتین، همچون برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی قرار داده و توصیه کرده در بیشتر موارد برای کودکان استفاده شود.

فرشیدی افزود: شرجی بودن هوا خود از عوامل مؤثر در فعالیت پشه آئدس است.

وی با بیان اینکه این پشه سال‌های پیش هم در کشور فعال بوده است، گفت: تفاوت مهم پشه آئدس امروز، با سال‌های گذشته در این است که این پشه به‌دلیل ورود افراد مبتلا به ویروس تب دنگی که از خارج از کشور آمده بودند؛ آلوده و این ویروس به تخم‌ها و لاروهایشان نیز منتقل شده است و حالا آن‌ها قدرت بیماری‌زایی بالایی دارند.

نظر شما