شناسهٔ خبر: 67824999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تیرگی بی‌سابقه یک رابطه

محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل تنش‎های لفظی میان وزارت خارجه ترکیه و اسرائیل همچنان ادامه دارد. آنکارا اخیرا به پیام «اسرائیل کاتز» وزیر خارجه اسرائیل علیه ترکیه و شخص اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور به‎شدت واکنش نشان داد. در پیامی‌که به این منظور منتشر شد، آمده است: اسرائیل با دروغگویی و تهمت، درصدد کتمان جرائم و جنایات خود است. اعضای دولت نتانیاهو که به‌منظور بقا در حاکمیت، نزدیک به ۴۰هزار فلسطینی را در غزه کشته و خواستار آغاز جنگ منطقه‌ای هستند، در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه خواهند شد و به‌خاطر جرائمی ‌که مرتکب شده‌اند، حساب پس خواهند داد. فعالیت تبلیغاتی پلید اسرائیل که کشور و رئیس‌جمهوری ترکیه را مورد هدف قرار می‌دهد، تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر دروغ، تهمت‌ها و بی‌حرمتی است؛ اما این فعالیت‌ها و اقدام برای جنگ روانی بی‌پاسخ نخواهد ماند. ترکیه به دفاع از حق حیات عادلانه و صلح‌آمیز مردم فلسطین و بیان واقعیات ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

محمود فاضلی copy

عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز در حساب کاربری اجتماعی «ایکس» خود به وزیر خارجه اسرائیل چنین واکنش نشان داد: «کابینه دولت نتانیاهو، شبکه قتل‌عام و نسل‌کشی قرن بیست‌ویکم است. این شبکه نیز مانند تمام مجرمان نسل‌کشی برای ادامه قتل‌عام‌های خود به‌مثابه یک دستگاه دروغ‌پراکنی حرکت می‌کند. دروغ‌های وزیر خارجه اسرائیل که رئیس‌جمهوری ما را مورد هدف قرار داده است، با روش فاشیست‌های نسل‌کش در طول تاریخ مشابه است. این شبکه قتل‌عام که تهدیدی علیه صلح خاورمیانه و جهان است، دیر یا زود محاکمه خواهد شد. رئیس‌جمهوری ترکیه کماکان به بیان حقایق ادامه خواهد داد. دروغ‌های وزیر خارجه اسرائیل علیه رئیس‌جمهوری، عبارت از هجمه یک فاشیست به حقایق است.

«اسرائیل کاتز» وزیر خارجه اسرائیل با انتشار پیامی در حساب کاربری اجتماعی خود علیه ترکیه نوشته بود: «برای کشتن اسرائیلی‌ها، به سلول تروریستی حماس سلاح و پول می‌دهند. شین‌بت سرویس امنیت داخلی اسرائیل اعضای سلول تروریستی حماس را که دانشجویان دانشگاه زیت بودند، دستگیر کرد. این سلول توسط پایگاه حماس در ترکیه مدیریت می‌شد. تروریست‌های دستگیرشده در سایه آموزش‌های نظامی و کمک‌های مالی و تسلیحاتی قصد انجام حملات تروریستی در اسرائیل را داشتند. اردوغان به بهای یک ایدئولوژی افراطی و ضدیهودی، ترکیه را به یک کشور حامی ترور تبدیل کرده و به «محور شر» که ایران در رأس آن قرار دارد، نزدیک می‌کند!

درحالی‌که حملات اسرائیل به غیرنظامیان بی‌گناه در نوار غزه همچنان ادامه دارد، ترکیه با اشاره به اینکه تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری ظلم و ستم اسرائیل را تایید می‌کند، از اسرائیل خواست به حضور خود در فلسطین پایان دهند و خسارات وارده را جبران کند. دیوان بین‌المللی دادگستری در نظر مشورتی خود به‌طور قانونی تایید کرده است که اسرائیل در حال اجرای سیاست اشغال‌گری و ظلم علیه فلسطینیان است. اسرائیل باید فورا به حضور خود در خاک فلسطین پایان داده و خساراتی را که وارد کرده ‌است، جبران کند. جامعه بین‌المللی موظف است برای پایان دادن به اقدامات غیرقانونی اسرائیل موضعی مصمم و محکم اتخاذ کند. ترکیه با ارائه کمک‌های کتبی و شفاهی به نظر مشورتی، از این روند در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کرد. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که جنایات مرتکب‌شده علیه فلسطینی‌ها، از جمله اقداماتی که در حال حاضر علیه مردم غزه جریان داشته و به نسل‌کشی تبدیل می‌شود، بدون مجازات نخواهد ماند.

ترکیه همچنین تصویب قطعنامه رد تشکیل کشور مستقل فلسطین در پارلمان اسرائیل را بی‌اعتبار دانست. به باور ترکیه، اقدام تحریک‌آمیز «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل علیه مسجدالاقصی تحت حمایت نیروهای امنیتی اسرائیل محکوم است. اسرائیل باید به چنین اقداماتی که منجر به افزایش تنش در منطقه می‌شود، پایان دهد. علاوه بر این شبیخون، تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان اسرائیل مبنی بر رد تشکیل کشور مستقل فلسطین نیز نشانه دیگری از بی‌توجهی اسرائیل به قوانین و توافقات بین‌المللی است. این تصمیم پارلمان اسرائیل فاقد اعتبار است. ایجاد کشور مستقل و یکپارچه فلسطین در مرزهای1967 با پایتختی قدس شرقی از الزامات حقوق بین‌الملل است.

در روزهای اخیر ترکیه به حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین در غزه واکنش نشان داد و اعلام کرد خسارت وارده به بیمارستان توسط نیروهای اسرائیلی و استفاده از این مکان به‌عنوان پایگاه نظامی‌ بخشی از سیاست‌های سیستماتیک رژیم اسرائیل برای نابود کردن مردم فلسطین است. عکس‌های منتشرشده در مطبوعات فلسطین که گروهی از سربازان اسرائیلی را در بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین در غزه نشان می‌دهد، شواهد جدیدی از نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی توسط رژیم غاصب اسرائیل است. بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین تنها مرکز خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی در غزه است. آسیب‌های وارده به بیمارستان توسط نیروهای اسرائیلی و استفاده از این مکان به‌عنوان پایگاه نظامی ‌بخشی از سیاست‌های سیستماتیک اسرائیل است که هدف آن نابود کردن مردم فلسطین است. ترکیه به تلاش خود برای پاسخ‌گویی مسوولان این حملات در دادگاه‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد.

همزمان با ادامه قتل‌عام‌های اسرائیل در غزه، ترکیه نیز به تماس‌های دیپلماتیک خود برای برقراری آتش‌بس ادامه می‌دهد. در این راستا، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه طی یک تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماسی گفت‎وگو کرد. موضوع اصلی این تماس که در آن تشدید حملات اسرائیل در روزهای اخیر مورد بحث قرار گرفت، آتش‌بس بود. در این گفت‌وگو علاوه بر وضعیت انسانی در غزه که به حد فاجعه‌باری رسیده است و تحولات نگران‌کننده ناشی از افزایش گرسنگی و بیماری‌ها به‌ویژه در شمال غزه، آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به‎دنبال نشست سه‌روزه 14گروه فلسطینی در پکن، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از امضای توافق میان گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی موقت خبر داد. وزارت خارجه ترکیه از توافق صورت‌گرفته میان گروه‎های سیاسی فلسطینی در پکن استقبال کرد. از دیدگاه آنکارا اهمیت چنین توافقی با توجه به شرایط موجود و ادامه حملات شدید اشغالگران به نوار غزه و افزایش‌ خشونت‎ها در قدس شرقی و کرانه باختری اشغالی، تصریح شده است: انتظار داریم اقدامات مندرج در توافق به‎دست‌آمده در پکن عملی شوند و تلاش‎های صورت‌گرفته به‎منظور ایجاد وحدت سیاسی در فلسطین به نتیجه برسند. ترکیه از تلاش‌‎های چین در روند دستیابی به توافق میان گروه‎های سیاسی فلسطینی تقدیر کرد.

نظر شما