شناسهٔ خبر: 67824561 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

فرزین:

تورم کل 10 درصد و تورم نقطه به نقطه 12 درصد کاهش یافته است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: فرزین: تورم کل را 10 درصد و تورم نقطه به نقطه را 12 درصد کاهش دادیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از فارس، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز (چهارشنبه، 3 مرداد) در آخرین جلسه هیئت دولت که به سرپرستی محمد مخبر برگزار شد ضمن ارائه گزارش عملکردی سازمان متبوع خود گفت: ما از سال ۱۳۹۷ به بعد پس از تحریم‌های جدیدی که به اقتصاد ایران تحمیل شد به عارضه زنجیره تورم، افزایش نرخ ارز و افزایش حجم نقدینگی دچار شدیم.به گفته وی، به عبارت دیگر در این چرخه تورم و افزایش نرخ ارز متوقف شده بودیم و دائماً موجب تورم در سطح متغیرهای پولی، تورم CPI، تورم PPI و تورم تولید کننده شده بود.رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: متغیرهای پولی ما که به شکل بلند مدت در کانال ۲۰ درصد بود به کانال ۴۰ درصد رفته بود. یعنی رشد نقدینگی و پایه پولی به کانال ۴۰ درصد رفته بود. همچنین برخی متغیرهای تورم ما که متغیرهای پیش نگر بود مثل تورم تولید کننده حتی به بالای ۶۰ درصد رفته بود و تورم CPI یا تورم مصرف کننده در کانال ۴۰ درصد بود.

وی افزود: ما ۲۰ درصد از متغیرهای بلند مدت اقتصادی کشور فاصله گرفته بودیم و شاخص‌های پیشگر حتی بیش از ۲۰ درصد به جلو رفته بود. به همین دلیل انتظارات این بود که تورم از کانال ۵۰ درصد نیز بالاتر رود و رشد نقدینگی هم در کانال‌های بالاتری شکل خواهد گرفت.

فرزین تصریح کرد: عدد رشد پول تا ۷۰ درصد هم را در برخی سال ها داشتیم که خوشبختانه در سال جاری این عدد به زیر ۲۰ درصد رسید و اکنون حدود ۲۰ درصد است؛ یعنی انتظارات تورمی هم بهتر شده و کنترل شده است و سیاست های کشور در این حوزه موفق بوده است.رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: مردمی سازی یارانه‌ ها، طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده، ضریب جینی را کاهش داده است.

وی افزود: آخرین اعداد در مورد سرمایه گذاری بخش صنعت؛ جوازهای تاسیس صنعتی که صادر شده و پروانه‌های بهره‌برداری، جوازهای تاسیس نشان دهنده آینده است که در آینده چقدر سرمایه‌گذاری می‌شود.فرزین درباره پروانه‌ های بهره‌برداری یعنی جوازهایی که داده شده چقدر از آن به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در خصوص جوازها، سرمایه‌گذاری حقیقی و تورم زدایی شده ۱۹.۷ درصد رشد داشته است. پروانه‌های بهره‌برداری، آن‌هایی که عملیاتی شده، ۵۴.۵ درصد رشد داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تحلیل ضریب جینی اهمیت دارد و یکی اهداف عدالت اجتماعی است، گفت: ضریب جینی یک عدد بین صفر و یک است هرچه به صفر نزدیک‌ تر باشد، توزیع درآمد عادلانه‌ تر است و هرچه به یک نزدیک‌ تر باشد توزیع درآمد ناعادلانه‌ تر است. به طور تاریخی ضریب جینی ۴۰ درصد است.وی افزود: این ضریب در دورانی به ۴۲ و ۴۳ درصد رسیده و در دورانی به دلیل برخی سیاست‌ها تا ۳۹ و ۳۸ درصد نیز کاهش یافت. در مناطق روستایی ضریب جینی از مناطق شهری بهتر است. در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرد.فرزین تصریح کرد: مردمی سازی یارانه‌ها،طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده که در کشور اتفاق افتاده، ضریب جینی را کاهش داده است.رئیس کل بانک مرکزی با بیان اقدامات این نهاد در حوزه اعطای تسهیلات گفت: وام‌ های قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری گستردگی شمولیت مالی را رشد داده و عموم خانوارها دسترسی لازم به تسهیلات مالی در شرایط مختلف را پیدا کرده‌ و باعث بهبود ضریب جینی کشور شده است.وی افزود: براساس عدد ضریب جینی بانک مرکزی، در دهه ۹۰ بدترین ضریب جینی را  در سال‌های ۹۷ و ۹۹ داشتیم که ۴۲ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد و اکنون حدود ۳۶.۱ درصد رسیده است.
فرزین همچنین درباره نرخ رشد کشورهای منطقه نیز تصریح کرد: براساس آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، نرخ رشد ایران پنج درصد است که بر اساس گزارش بانک مرکزی خودمان نیز نرخ رشد ۱۴۰۲ حدود پنج درصد بوده است.وی افزود: ایران بالاترین نرخ رشد را در کشورهای منطقه دارد. نرخ رشد عربستان منفی و ترکیه حدود ۴.۵ درصد بوده است و مابقی کشورهای منطقه نیز پایین تر از چهار درصد بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما