شناسهٔ خبر: 67812243 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد

کاهش ۱۲ درصدی تورم نقطه به نقطه در تیر سال جاری

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران گفت: مطابق آمار مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه حدود ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۳۲.۴ درصد رسید، یعنی نه تنها سیاست های دولت سیزدهم مانع افزایش تورم شد، بلکه موجب کاهش آن به کانال ۳۰ درصد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا فرزین امروز_ چهارشنبه سوم تیر_ در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم درباره متغیرهای پولی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ به بعد با تشدید تحریم‌های جدیدی که به اقتصاد ایران تحمیل شد، دچار عارضه زنجیره تورم، افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ پول و افزایش نقدینگی شدیم؛ به عبارتی در چرخه تورم و افزایش نرخ ارز گیر کرده بودیم و دائماً این باعث تورم در سطح متغیرهای پولی و تورم CRP و تورم PPI و تورم تولیدکننده شده بود.

وی افزود: در حوزه سیاست‌های پولی باید گفت که نقدینگی که به بالای ۴۰ درصد رسیده بود به کانال ۲۰ درصد رسید و اکنون ۲۵ درصد است همچنین پایه پولی که به بالای ۴۰ درصد رسیده بود در کانال ۲۰ درصد رسید که باید یادآور شد پایه پولی حاصل مطالبات بانک مرکزی از دولت، نظام بانکی و دارایی‌هایی ارزی است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: وقتی پایه پولی حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند یعنی توانسته‌ایم نظم پولی برقرار کنیم و این متغیر را مهار کنیم. عدد رشد پول تا ۷۰ درصد هم را در برخی سال‌ها داشتیم که خوشبختانه در سال جاری این عدد به زیر ۲۰ درصد رسید و اکنون حدود ۲۰ درصد است؛ یعنی انتظارات تورمی هم بهتر شده و کنترل شده است و سیاست‌های کشور در این حوزه موفق بوده است.

فرزین گفت: مردمی سازی یارانه‌ها، طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده، ضریب جینی را کاهش داده است. همچنین آخرین اعداد در مورد سرمایه گذاری بخش صنعت؛ جوازهای تأسیس صنعتی که صادر شده و پروانه‌های بهره‌برداری، جوازهای تأسیس نشان دهنده آینده درخشان برای سرمایه‌گذاری است.

وی درباره پروانه‌های بهره‌برداری یعنی جوازهای صادر شد عنوان کرد: در خصوص جوازها، سرمایه‌گذاری حقیقی و تورم زدایی شده ۱۹.۷ درصد رشد داشته است و پروانه‌های بهره‌برداری، آنهایی که عملیاتی شده ۵۴.۵ درصد رشد داشته است.

اهمیت بالای تحلیل ضریب جینی که یکی اهداف عدالت اجتماعی است

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه تحلیل ضریب جینی اهمیت دارد و یکی اهداف عدالت اجتماعی است، گفت: ضریب جینی یک عدد بین صفر و یک است هرچه به صفر نزدیک تر باشد، توزیع درآمد عادلانه تر است و هرچه به یک نزدیک تر باشد توزیع درآمد ناعادلانه‌تر است. به طور تاریخی ضریب جینی ۴۰ درصد است.

فرزین افزود: این ضریب در دورانی به ۴۲ و ۴۳ درصد رسیده و در دورانی به دلیل برخی سیاست‌ها تا ۳۹ و ۳۸ درصد نیز کاهش یافت. در مناطق روستایی ضریب جینی از مناطق شهری بهتر است و در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مردمی سازی یارانه‌ها، طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده که در کشور اتفاق افتاده، ضریب جینی را کاهش داده است. وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری گستردگی شمولیت مالی را رشد داده و عموم خانوارها دسترسی لازم به تسهیلات مالی در شرایط مختلف را پیدا کرده و باعث بهبود ضریب جینی کشور شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: بر اساس عدد ضریب جینی بانک مرکزی، در دهه ۹۰ بدترین ضریب جینی را در سال‌های ۹۷ و ۹۹ داشتیم که ۴۲ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد و اکنون حدود ۳۶.۱ درصد رسیده است.

رشد اقتصادی ایران بالاتر از کشورهای منطقه

فرزین درباره نرخ رشد کشورهای منطقه، افزود: بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، نرخ رشد ایران پنج درصد است که بر اساس گزارش بانک مرکزی خودمان نیز نرخ رشد ۱۴۰۲ حدود پنج درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران بالاترین نرخ رشد را در کشورهای منطقه دارد، تصریح کرد: نرخ رشد عربستان منفی و ترکیه حدود ۴.۵ درصد بوده است و مابقی کشورهای منطقه نیز پایین‌تر از چهار درصد بوده است.

نظر شما