شناسهٔ خبر: 67824246 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

سی‌وسومین دوره المپیک از فردا آغاز می‌شود

رقابت پای برج ایفل

صاحب‌خبر -

نگار رشیدی 

پاریس به عنوان یکی از زیباترین شهرهای دنیا همواره میزبان توریست‌های بسیاری است. این شهر اما برای 17 روز قرار است مسابقات مهمی را در دل خود برگزار کند. سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک فردا با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز می‌شود تا شاهد تقابل‌ بهترین‌ ورزشکاران دنیا باشیم. افتتاحیه‌ای که قرار است برای نخستین بار خارج از ورزشگاه و در کنار رود سن برگزار شود. کاروان ایران با 40 نماینده در این رقابت‌ها حضور دارد و امید می‌رود با عملکردی مناسب پرونده این رقابت‌ها را ببندد. 

هیجان گم‌شده در پاریس 

با اینکه زمان زیادی تا آغاز این رویداد مهم باقی نمانده‌، گفته می‌شود فضای پاریس هیجان و رنگ و بوی المپیک را ندارد. فرانسوی‌ها طی چند روز گذشته آخرین تلاش‌های خود را به کار بردند تا اطراف رود سن برای برگزاری افتتاحیه کاملا آماده شود. در این بین اما نرسیدن تماشاچیان المپیک و تعطیلی فرانسوی‌ها باعث شده که تکاپوی المپیکی در سطح شهر هنوز دیده نشود. درواقع تنها اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه است که شور و حال المپیکی دارد.

در این باید تدابیر امنیتی شدیدی که در خیابان‌های منتهی به رود سن و برج ایفل وجود دارد هم بسیار توی چشم است. مسیولان فرانسوی از هفته‌ها قبل با مشکلات و تهدیداتی برای برگزاری مراسم افتتاحیه روبه‌رو بودند و برای تامین هرچه بیشتر امنیت، تردد وسایل نقیله در خیابان‌های اطراف این دو مکان را ممنوع کرده‌اند. آنها همچنین یکی از دقیق‌ترین و حساس‌ترین عملیات‌های ایجاد امنیت در دهکده المپیک را پیش از افتتاح آن در دستور کار داشتند. 

تیروکمان قبل از افتتاحیه

معمولا در بازی‌های المپیک و بازی‌های قاره‌ای، برخی از رشته‌ها کار خود را پیش از مراسم افتتاحیه آغاز می‌کنند. در پاریس هم این تنها نماینده تیراندازی با کمان یعنی مبینا فلاح است که یک روز قبل از مراسم افتتاحیه در مرحله تعیین رنکینگ دست به کمان می‌شود. فوتبال، راگبی هفت نفره و هندبال هم دیگر رشته‌هایی هستند که پیش از مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز خواهند کرد که البته ایران نماینده‌ای در آنها ندارد.

یکی از سایت‌های خارجی پیش‌بینی کرده ایران در پاریس در مجموع 9 مدال شامل چهار طلا، دو نقره و سه برنز به دست می‌آورد. ایران در توکیو با 65 سهمیه سه طلا، دو نقره و دو برنز را کسب کرد. به این ترتیب با توجه به کاروان 40 نفره کشورمان، اگر این پیش‌بینی محقق شود باید نمره قبولی به کاروان کشورمان داد

در روز افتتاحیه که گفته می‌شود قرار است مراسم بسیار زیبایی باشد، مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود. به این ترتیب شنبه 6 مرداد ورزشکاران رسما وارد گود می‌شوند و برای بهترین نتیجه رقابت می‌کنند. روز شنبه ایران در پنج رشته قایقرانی روئینگ، مسابقات انفرادی شمشیربازی، ژیمناستیک، تیراندازی و تنیس روی میز نماینده دارد. در روز آخر هم این آزادکاران هستند که به میدان می‌روند و بسیاری از حالا منتظر مدال‌آوری دوبنده‌پوشان هستند. 

پیش‌بینی چهار طلا 

پیش از اعزام تیم‌های کاروان به پاریس، هیچ‌کدام از مسئولان پیش‌بینی یا انتظارشان برای مدال‌آوری از ورزشکاری خاص را مطرح نکردند تا فشاری روی هیچ ورزشکاری برای مدال‌آوری نباشد. آنها تنها تنها سعی کردند با تعیین بیشترین پاداش‌ها که رتبه نخست را در بین حاضرین در المپیک به دست آورد، ایجاد انگیزه کنند. با این حال سایت‌های خارجی دست به کار شدند و پیش‌بینی‌های خود از عملکرد کاروان ایران را ارائه کردند. پیش‌بینی یکی از این سایت‌ها این است که ایران در پاریس در مجموع 9 مدال شامل چهار طلا، دو نقره و سه برنز به دست می‌آورد. 

کاروان ایران در المپیک توکیو با 65 سهمیه سه طلا، دو نقره و دو برنز را کسب کرد و در رده بیست و هفتم جدول مدال‌ها قرار گرفت. به این ترتیب با توجه به کاروان 40 نفره کشورمان، اگر این پیش‌بینی محقق شود باید نمره قبولی به کاروان کشورمان داد. 

همچنین مجله ورزشی Sports Illustrated پیش‌بینی کرد امین میرزازاده فرنگی‌کار وزن 130 کیلوگرم کشورمان در المپیک طلا خواهد گرفت، عبداللطیف محمد از مصر نقره و  حمزه باکر و میخاین لوپز نیز به مدال برنز خواهند رسید. این در حالی است که لوپز به دنبال پنجمین طلای خود در المپیک است و مهم‌ترین رقیب امین به حساب می‌آید. 

در مجموع کشتی ایران بیشترین سهم را در پیش‌بینی‌ها بابت مدال‌آوری دارد. کشتی آزاد و فرنگی ایران در مجموع با کسب ۱۱ مدال طلا، ۱۵ نقره و ۲۱ برنز، با اختلاف زیاد پرافتخارترین رشته ورزشی ایران در تاریخ المپیک است و به نظر می‌رسد در پاریس هم بیشتر از سایر نمایندگان کشورمان شانس ایستادن روی سکوهای مدال را دارد. فدراسیون کشتی هم با هزینه 20 میلیاردی نماینده‌های خود را در هتلی نزدیک به محل مسابقه اسکان داده تا شرایط را تا جای ممکن برای رساندن آنها به سکو فراهم کند. 

کرونا هم آمد 

با اینکه ویروس کرونا در دنیا به شدت کم‌رنگ شده و دیگر محدودیتی بابت این بیماری وجود ندارد، گویا این ویروس قصد ندارد کاملا از صحنه روزگار محو شد. کرونا خودش را به المپیک پاریس هم رساند و پنج بازیکن تیم واترپلوی استرالیا را درگیر کرد. آنا میرس، رییس کاروان اعزامی استرالیا به المپیک پاریس، اعلام کرد تست کرونای پنج واترپلوئیست این کشور در دهکده المپیک پاریس مثبت شده است. آزمایش دو ورزشکار در ابتدا مثبت بود و بعدا سه ورزشکار دیگر به این ویروس مبتلا شدند. باید امیدوار بود ورزشکاران دیگری از جمله نماینده‌های کشورمان به این ویروس مبتلا نشوند و مسابقات خود را در این میدان از دست ندهند. 

 

نظر شما