شناسهٔ خبر: 67824229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

میراث بایدن برای غرب آسیا

امیرمحمد سهرابی

خروج «جو بایدن» از رقابت‌های انتخاباتی و حمایتش از «کامالا هریس» اکنون موجب آرامش برخی کشورهای منطقه غرب آسیا شده و هم‌چنین پس از اتمام دوره ریاست‌جمهوری بایدن، از او به‌عنوان رئیس‌جمهوری یاد خواهند کرد که اقداماتش در منطقه ضرباتی به ایالات متحده وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تصمیم خطیر «جو بایدن» برای کناره‌گیری از رقابت‌ها، جایگاه نامزدی دموکرات‌ها را تنها چند ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر وارد بلاتکلیفی خاصی کرده است و اکنون احتمالا «کامالا هریس» معاون بایدن با «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواهان که بسیاری از کشورهای منطقه نسبت به او مردد هستند، رقابت خواهد کرد.

روزنامه «نشنال» مستقر در ابوظبی در گزارشی می‌نویسد: «هم آقای بایدن و هم آقای ترامپ میراثی متفاوت در خاورمیانه به جا گذاشته‌اند و حمایت آمریکا از اسرائیل در طول این ۲ دوره ریاست‌جمهوری، به رغم برخی رویکردهای متفاوت، ثابت و مشابه بوده است. جو بایدن با تمرکز بر تغییر برخی از جنجالی‌ترین سیاست‌های منطقه‌ای ترامپ رئیس‌جمهور شد و روی کار آمد. برای مثال او تلاش کرد تا مذاکرات را برای احیای توافق هسته‌ای با ایران که ترامپ از آن خارج شده بود، از سر بگیرد اما هیچ پیشرفتی حاصل نشد.»

این روزنامه در ادامه با اشاره به تلاش‌های نافرجام رئیس‌جمهور آمریکا می‌نویسد: «بایدن صدها میلیون دلار کمک به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که میزان آن توسط ترامپ کاهش داده شده بود، احیا کرد اما بعدا در پی ادعای اسرائیل مبنی بر همکاری اعضای این سازمان با حماس در حملات هفتم اکتبر، بودجه آن را تماما قطع کرد.»

درخصوص روابط بایدن و ترامپ با رژیم صهیونیستی باید اشاره کرد که دونالد ترامپ به «رفتار بیش از حد محترمانه در قبال اسرائیل» متهم شده و این رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ سفارت کشورش را از تل‌آویو به قدس منتقل کرده بود. جو بایدن هم در قبال مدیریت جنگ غزه شکست خورده و بسیاری او را به «همدستی با اسرائیل» به دلیل ارسال تسلیحات نظامی نامحدود به رژیم صهیونیستی متهم کرده‌اند.

میراث بایدن در منطقه

«صنم وکیل» مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده «چتم هاوس» در گفت‌وگو با روزنامه نشنال می‌گوید: «میراث بایدن در خاورمیانه پر فراز و نشیب خواهد بود. در آینده از اقدامات منفی او از جمله خروج آمریکا از افغانستان و جنگ غزه که هر ۲ مورد به جایگاه ایالات متحده در منطقه آسیب زده، یاد خواهد شد. به همین دلیل، برخی از رهبران عرب آماده بازگشت ترامپ به کاخ سفید هستند. هم‌چنین در مورد خانم هریس باید ذکر کرد که او هیچ سابقه واقعی یا رابطه‌ای در خاورمیانه ندارد. او به حمایت مستحکم ایالات متحده از اسرائیل ادامه خواهد داد، اما می‌تواند همدلی‌ بیشتری درباره فلسطین ابراز کند.»

میراث بایدن برای خاورمیانه نتانیاهو و بایدن

«رناد منصور» پژوهشگر ارشد در اندیشکده «چتم هاوس» می‌گوید: «بسیاری از کشورهای عربی، بایدن را به دلیل تجربیات قابل‌توجه‌اش در خاورمیانه، به عنوان کسی که به منطقه سفر کرده و بسیار فعال بوده – حتی به عنوان معاون در دولت باراک اوباما – تحسین می‌کنند. اما میراث او در این ۹ ماه اخیر به دلیل جنگ غزه لکه‌دار و مخدوش شده است.»

«حازم عیاد» محقق سیاسی کهنه‌کار اردنی در گفت‌وگو با نشنال عنوان می‌کند: «برای اردن – متحد دیرینه غرب – خروج بایدن از رقابت‌ها آرامشی را به همراه داشت زیرا می‌تواند شانس پیروزی ترامپ را کاهش دهد. البته چهار ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است و شاید ترامپ پیروز شود اما در حال حاضر همین اقدام بایدن نوعی خوشبینی را برای اردن به همراه داشته است. دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در امان به عنوان تلاشی برای حل بحران داخلی اسرائیل به قیمت اردن تلقی شد.»

«مهند علی» معاون پژوهشی در «مرکز خاورمیانه مالکوم اچ.کِر کارنگی» با اشاره به موضع لبنان می‌گوید: «خروج آقای بایدن برای لبنان منجر به تغییر گسترده در سیاست نخواهد شد، بلکه ادامه سیاست فعلی ایالات متحده در لبنان خواهد بود. تغییر اصلی، پیروزی ترامپ خواهد بود که در این صورت تحریم‌های گسترده‌ای علیه حزب‌الله اعمال می‌شود.»

در ترکیه، دیپلمات‌ها و کارشناسان درباره صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌شود، درباره شروع دوباره روابط با واشنگتن گفت‌وگو و رایزنی می‌کنند.

یک دپیلمات ترکیه‌ای به روزنامه نشنال می‌گوید: «ما ۲ انتظار از دولت بعدی چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه داریم. به توقعات ما در مورد مبارزه ترکیه با تروریسم احترام بگذارند، حمایت از پ‌ک‌ک را متوقف و موانع همکاری در زمینه صنایع دفاعی را برطرف کنند.»

انتهای پیام

نظر شما