شناسهٔ خبر: 67823754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رقابت نزدیک هریس-ترامپ در فاصله کوتا پس از کناره‌گیری بایدن

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: چهار روز بعد از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، کمپین‌ها در امریکا با حرارت بیشتری دنبال می‌شود. دو نظرسنجی که به فاصله کوتاهی بعد از کناره‌گیری بایدن انجام شده، نتایجی متعارض را نشان می‌دهند. در جدیدترین نظرسنجی CBS، دونالد ترامپ پیش است ولی نظرسنجی که رویترز نتیجه آن را منتشر کرده، پیروزی برای کامالا هریس است. 
کنار‌گیری جو بایدن، تقریباً به تمام تردید‌ها در کمپ دموکرات‌ها پایان داد. در حالی که کنوانسیون انتخاباتی دموکرات‌ها چیزی بین یکم تا هفتم اکتبر برگزار می‌شود تا نامزد رسمی آن‌ها تعیین شود، از همین حالا، نامزدی کامالا هریس تقریباً قطعی شده است. هم هریس و هم ترامپ، کار را با حمله‌های جدی به همدیگر شروع کردند. ترامپ سه‌شنبه‌شب در شبکه اجتماعی تروث نوشت: «دولت بایدن-هریس به درستی از من محافظت نکردند و من مجبور شدم که برای دموکراسی تیر بخورم. این مایه افتخار من بود!» نامزد حزب جمهوریخواه همچنین گفت: «از شرکت در مناظره ریاست‌جمهوری با هریس خوشحالم و دوست دارم بیش از یک مناظره برگزار کنم.» در مقابل، کامالا هریس هم با اشاره به اینکه مجرمانی مانند ترامپ را محاکمه کرده است، گفت: «ترامپ و رویکرد افراطی‌اش ما را به عقب و شکست می‌کشاند.» او گفت: «من در طول کارم به عنوان دادستان کل ایالت کالیفرنیا و پیش از آن به عنوان دادستان عمومی شهر سانفرانسیسکو، مجرمانی مانند دونالد ترامپ را محاکمه کرده‌ام و به همین علت است که می‌گویم امثال او را خوب می‌شناسم. من سوابق خود را در مقابل پرونده خشونت جنسی ترامپ که توسط هیئت منصفه متهم شده است، قرار خواهم داد.»
به فاصله دو روز پس از کناره‌گیری بایدن، دو نظرسنجی مختلف انجام شده که هر دو نتایجی متفاوت را نشان می‌دهند. بنابر نظرسنجی رویترز با جامعه آماری هزار و ۲۰۰ نفر، هریس با اختلاف ۲ درصدی (۴۴ به ۴۲) از ترامپ پیش است. همچنین ۵۶درصد مشارکت‌کنندگان، هریس را به لحاظ ذهنی آماده ریاست جمهوری می‌دانند و ۴۹درصد ترامپ را واجد شرایط ذهنی ریاست جمهوری می‌بینند. این عدد برای بایدن ۲۲درصد بوده است. در مقابل، نظرسنجی سی‌بی‌اس‌نیوز نشان داد که ترامپ حمایت ۵۱ درصد امریکایی‌ها و هریس حمایت ۴۸ درصد امریکایی‌ها را دارد. در حالی که بر اساس گزارش وب‌سایت آکسیوس، «حکیم جفریس» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان امریکا در جریان جلسه غیرعلنی دموکرات‌های این مجلس در روز سه‌شنبه قاطعانه گفته «کامالا هریس» چهل‌وهفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد بود، و در مقابل سی‌ان‌ان به هریس هشدار داده که محبوبیت ترامپ از هر موقع دیگری بیشتر است. تلویزیون سی‌ان‌ان گزارش کرده که حتی اگر «کامالا هریس» رسماً نامزد حزب دموکرات شود، با رقیبی همچون «دونالد ترامپ» مواجه خواهد شد که محبوبیتش اکنون بیش از پیش افزایش یافته است. هری انتن، گزارشگر ارشد داده‌های سیاسی تلویزیون سی‌ان‌ان با استناد به چندین نظرسنجی سی‌ان‌ان تأکید می‌کند که میزان محبوبیت ترامپ بالاتر از دوران ریاستش است و شکست او در انتخابات ماه نوامبر چالشی برای هریس خواهد بود. این گزارشگر سی‌ان‌ان تأکید کرد: «دموکرات‌ها نقشه‌ای را برای جایگزینی بایدن پیاده کردند، اما آن‌ها همچنان باید دونالد ترامپ را شکست دهند و ترامپ اکنون قوی‌تر و محبوب‌تر از پیش شده است.»

نظر شما