شناسهٔ خبر: 67823686 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری ششمین اجلاس ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی

تهران - ایرنا - ششمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، در این نشست که با حضور نمایندگان نهادهای ذی ربط در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، تهیه طرح جامع ارتقاء کارآمدی و اثر بخشی دیپلماسی اقتصادی در چارچوب تکالیف برنامه هفتم، گزارش نتایج حاصل از عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس و برگزاری نشست های تجاری در قاره آفریقا در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدای نشست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ضمن تبیین اهمیت و تکلیف ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در اجرای بند الف ماده ۱۰۱ر قانون برنامه هفتم توسعه مبنی بر تهیه طرح جامع ارتقای کارآمدی و اثربخشی سیاست (دیپلماسی) اقتصادی در قالب ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی از همه دستگاه های اجرایی عضو ستاد درخواست کرد که پیشنهادات خود جهت تدوین طرح جامع دیپلماسی اقتصادی را در اسرع وقت به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.

در ادامه جلسه برخی مهم‌ترین نتایج ناشی از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس در حوزه های حمل و نقل، علم و فناوری، بهداشت، گردشگری، گمرکی و انرژی مورد بررسی و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت. حضور فعال ایران در حدود صد درصد رویداد های برنامه ریزی شده از سوی بریکس و شرکت در ۱۵۰ رویداد مرتبط با شانگهای به عنوان برخی از اقدامات صورت گرفته پس از عضویت در این دو نهاد مورد اشاره قرار گرفت.

رئیس ستاد با تشریح اهمیت شانگهای و بریکس بر تداوم حضور فعالانه در همه برنامه‌های این نهاد ها و ارائه پیشنهادها و طرح های ابتکاری به عنوان الزامات بهره‌مندی حداکثری از فرصت های موجود در سازمان شانگهای و بریکس و نشست های دوجانبه و چند جانبه برگزار شده در حاشیه اجلاس ها تاکید کرد.

در این نشست همچنین ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت کمیسیون های مشترک با کشورهای هدف در قاره آفریقا، بر اهمیت ارتقا مناسبات و تقویت پیوندهای بازرگانی و اقتصادی، برگزاری نشست های تجاری با حضور فعالانه بخش خصوصی و دولتی و تسهیل مراودات با کشورهای این قاره تاکید به عمل آمد.

نظر شما