شناسهٔ خبر: 67823273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حماسه ماندگار مردم کرمانشاه در عملیات مرصاد گرامی داشته شد

کرمانشاه - ایرنا - حماسه مردم کرمانشاه در عملیات مرصاد در قالب هنرهای مختلفی شاهنامه خوانی، نقاله خوانی، اجرای نمایش، گروه سرود، نقاشی تمثال شهدا، شعرخوانی، تقدیر از خانواده شهدا و نویسندگان با حضور مسئولان کشوری و استانی در سرسرای کوثر بنیاد شهید و امور ایثارکران استان کرمانشاه گرامی داشته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه روز چهارشنبه در این مراسم به ویژگی خاص عملیات مرصاد اشاره و آن را نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس در اتحاد و انسجام مزدم در داخل کشور دانست.

«محمد حسین اسماعیلی » همچنین به نقش و فداکاری مردم کرمانشاه در مواجهه با منافقین در کنار ایثار و شهادت رزمندگان در عملیات مرصاد اشاره کرد و افزود: ایثارگری و ولایت مداری مردم منطقه، منافقین را در شوک فرو برد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های زیبای هنری مختلف در این مراسم، هنر را مهم ترین ابزار برای نشان دادن ایثار و فداکاری توصیف کرد و گفت: باید اعتراف کنیم هنرمندان در این راستا همیشه پای کار بودند و در این زمینه کم کاری از سمت مدیران و مسئولان بوده که نتوانسته ایم این همه حماسه را آنطور که شایسته آن است به مردم بازگو کنیم.

اسماعیلی در ادامه به برنامه‌های دفتر برنامه ریزی و آموزش هنری این وزارتخانه برای ارایه آموزش‌های رایگان هنری در مناطق کم برخوردار در قالب طرح " همه برای هنر" اشاره کرد که در ۲ سال گذشته در حال برگزاری است .

وی با بیان اینکه طرح "هنر برای همه" امسال در ۱۲ استان کشور از جمله کرمانشاه اجرا می شود، اضافه کرد: این ظرح گام اساسی و هدفمند در راستای شناسایی و آموزش هنرجویان مناطق کم برخوردار عنوان کرد.

مردم کرمانشاه در عملیات مرصاد ۵۴۰ شهید تقدیم کردند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در این مراسم با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای به ویژه شهدا عملیات مرصاد گفت: عملیات مرصاد تاریخ ارزشمند دفاع مقدس به خصوص برای کرمانشاه است.

خسرو شهیدی افزود: استان کرمانشاه در این عملیات ۵۴۰ شهید و ۲۵ جانباز را تقدیم انقلاب و نظام کرده که نشان از جان فشانی و رشادت مردم غیور کرمانشاه در این عملیات است.

شهیدی در پایان هنر را بالاترین وسیله برای وصف و نشان دادن ایثار شهدا عنوان کرد که می‌توان رشادت و شهامت رزمندگان و مردم در دوران دفاع مقدس آن را به منحصه ظهور گذاشت و به نسل های جوان و نوجوان توضیح دهد.

آغاز و پایان جنگ تحمیلی با نام کرمانشاه گره عجین شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه نیز در این مراسم با اشاره به آغاز و پایان جنگ در استان کرمانشاه به دفاع جانانه مردم این دیار در ابتدا و پایان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جنگ با اسم کرمانشاه و دلاوری مردمان آن عجین و گره خورده است.

"پوریا جلالی" در ادامه جنایت وحشتناک و ترورهای منافقین در کشور و عملیات مرصاد را تشریح کرد و افزود: حماسه و فداکاری مردم کرمانشاه در این عملیات در قالب برنامه‌های هنری مختلف عرضه شود.

گفتنی است در این مراسم هنرمندان با شاهنامه خوانی، نقاله خوانی، شعر و سرود، نمایش، ترسیم نقاشی تمثال شهدا، ذکر خاطره ، فداکاری و دلاوری مردم کرمانشاه در عملیات مرصاد را گرامی داشتند.

همچنین از خانواده شهید علی اشرف چاوشانی یکی از فرماندهان شهید کرمانشاه در این عملیات و "شمسی وفایی" نویسنده کتاب " تنها در قلاویز" که به ایثار و رشادت شهید چاوشانی در دفاع مقدس می پردازد با اهدای لوح تقدیر شد.

حماسه ماندگار مردم کرمانشاه در عملیات مرصاد گرامی داشته شد

به گزارش ایرنا، جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در ۳۱شهریور سال ۵۹ از استان کرمانشاه آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در این استان به پایان رسید.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

در این استان هشت یادمان دوران دفاع مقدس شامل یادمان بین المللی مرصاد، بازی دراز، شهید بهشتی قصرشیرین، مطلع الفجر گیلانغرب، شهدای ۲۶ مرداد پاوه، بانه‌دار شیخ صله ثلاث باباجانی، شهید شیرودی و یادمان پادگان ابوذر وجود دارد.

نظر شما