شناسهٔ خبر: 67823250 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی :

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شده است

زنجان-معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،گفت: تسهیلات مقاوم‌سازی افزایش یافته است و در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازار، مجید جودی عصر چهارشنبه در نشست تخصصی و آموزشی «مدیریت چالش‌های سوانح طبیعی در کلانشهرها» در محل بنیاد مسکن زنجان،گفت: زنجان استان حادثه خیز بوده و از این جهت موضوع بازسازی در آن دارای اهمیت بالایی است.

وی ابراز کرد: در اکثر بازسازی‌های مناطق آسیب‌دیده کشور مثل زلزله استان‌های اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به عنوان استان معین کمک کرده است.

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ،گفت: در پایان ۱۴۰۲، به عدد ۵۵ درصد واحدهای مقاوم رسیدیم و بازسازی ۲۰۰ هزار واحد به ۳۵۰ هزار واحد افزایش یافت.

جودی با بیان اینکه تسهیلات مقاوم‌سازی افزایش یافته است، تصریح کرد: در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم شده و برنامه داریم ۱۰ سال آینده به ندرت واحدی بیابیم که در زلزله ۷ ریشتری آسیب‌پذیر باشد.

وی افزود: تاب‌آوری کالبدی هدف اصلی بنیاد مسکن است و پیشگیری در مناطق روستایی اتفاق افتاده و طی ۱۰ سال آینده به نقطه مطلوبی خواهیم رسید.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ایران بعد از سال ۶۹ به این نتیجه رسید که می‌تواند در قالب پتانسیل‌های ملی و منطقه‌ای نگاهی به توسعه هم داشته باشیم.

جودی یادآور شد: سال ۱۳۴۲ در نزدیکی زنجان زلزله بوئین زهرا را داشتیم و به بخش‌های مهمی آسیب زد و حدود ۱۲ سال بعد از این اتفاق، در سال ۶۹ زلزله گیلان و زنجان به وقوع پیوست، مجدد حدود ۱۲ سال بعد زلزله بم را داشتیم و در سال‌های اخیر زلزله سرپل ذهاب را تجربه کردیم.

وی افزود: قبل از انقلاب برنامه خاصی در بازسازی نداشتیم و مستندسازی زلزله بوئین زهرا نشان می‌دهد برای بازسازی از کشورهای خارجی درخواست کمک شد؛ این در حالی است که بعد از انقلاب با جنگ تحمیلی مواجه شدیم و بازسازی مناطق جنگ زده آغاز شد و تجارب بسیار خوبی در بازسازی مناطق آسیب‌دیده شکل گرف.

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: از سال ۶۹ دارای برنامه مدون بازسازی شدیم و شاکله اصلی و مدل بازسازی برنامه کنونی مطابق با این برنامه است.

جوی یاد آورشد: بعد از زلزله بم کمتر از ۵ درصد از مساکن روستایی از سازه مناسب برخوردار و ۹۵ درصد در مقابل سوانح آسیب‌پذیر بود و با حمایت دولت در سال ۸۴ طرحی با عنوان مقاوم‌سازی مسکن روستایی در مقابل حوادث طبیعی را شروع کردیم و قرار بود سالانه ۲۰۰ هزار واحد را بازسازی کنیم.

نظر شما