شناسهٔ خبر: 67819065 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

سالانه ۳۵۰ هزار مسکن روستایی در کشور مقاوم می‌شود

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۵۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی در کشور مقاوم‌سازی شده است که سالانه به ۳۵۰ هزار مسکن می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان؛ مجید جودی امروز چهارشنبه سوم مرداد- ماه در نشست تخصصی و آموزشی مدیریت چالش‌های سوانح طبیعی در کلانشهرها اظهار کرد: زنجان استان حادثه خیز بوده و از این جهت موضوع بازسازی در آن دارای اهمیت بالایی است و در اکثر بازسازی‌های مناطق آسیب‌دیده کشور مثل زلزله استان‌های اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به عنوان استان معین کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه اعضای نظام فنی روستایی در کنار کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در یک نظام هماهنگ همواره یاری‌رسان اهداف و برنامه‌های این نهاد بودند، یادآور شد: مبانی نظری مدیریت بازسازی به عنوان یک علم در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود و در واقع بازسازی یک علم، تخصصی و هنر است که فعالان این عرصه علاوه بر تجربه باید با مبانی نظری آن آشنا شوند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه کشور ما حادثه‌خیز است و اکثر بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، طوفان و رانش زمین را دارد، تصریح کرد: زلزله یکی از بزرگترین تهدیدها به شمار می‌رود و سابقه تاریخی کشور نشان می‌دهد که هر ۱۲ یا ۱۳ سال با زلزله بالای ۷ ریشتر و مخرب در ایران مواجه بودیم.

وی یادآور شد: سال ۱۳۴۲ در نزدیکی زنجان زلزله بوئین زهرا را داشتیم و به بخش‌های مهمی آسیب زد و حدود ۱۲ سال بعد از این اتفاق، در سال ۶۹ زلزله گیلان و زنجان به وقوع پیوست، مجدد حدود ۱۲ سال بعد زلزله بم را داشتیم و در سال‌های اخیر زلزله سرپل ذهاب را تجربه کردیم.

جودی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب برنامه خاصی در بازسازی نداشتیم، ادامه داد: مستندسازی زلزله بوئین زهرا نشان می‌دهد برای بازسازی از کشورهای خارجی درخواست کمک شد؛ این در حالی است که بعد از انقلاب با جنگ تحمیلی مواجه شدیم و بازسازی مناطق جنگ زده آغاز شد و تجارب بسیار خوبی در بازسازی مناطق آسیب‌دیده شکل گرفت.

وی افزود: در سال ۶۹ زلزله‌ای که دو استان بزرگ را دربر گرفت، بالغ بر ۱۷ هزار تلفات انسانی داشت و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد.

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: از سال ۶۹ دارای برنامه مدون بازسازی شدیم و شاکله اصلی و مدل بازسازی برنامه کنونی مطابق با این برنامه است.

وی با بیان اینکه جامعه‌ای که با بحران مواجه است، می‌تواند دچار تنش‌های امنیتی، سیاسی و ناهنجاری اجتماعی شود، عنوان کرد: اما در ایران هیچگاه شاهد این تنش‌ها نبودیم و بازسازی‌ها با رضایتمندی مردم همراه بود.

جودی ابراز کرد: در چرخه مدیریت بحران در دنیا سه موضوع پیشگیری، پاسخ به حادثه و بازسازی و بازتوانی داریم و باید تاب‌آوری خود را در شهرها و روستاها بالا ببریم.

وی با بیان اینکه بعد از زلزله بم کمتر از ۵ درصد از مساکن روستایی از سازه مناسب برخوردار و ۹۵ درصد در مقابل سوانح آسیب‌پذیر بود، اظهار کرد: با حمایت دولت در سال ۸۴ طرحی با عنوان

مقاوم‌سازی مسکن روستایی در مقابل حوادث طبیعی را شروع کردیم و قرار بود سالانه ۲۰۰ هزار واحد را بازسازی کنیم.

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در پایان ۴۰۲، به عدد ۵۵ درصد واحدهای مقاوم رسیدیم و بازسازی ۲۰۰ هزار واحد به ۳۵۰ هزار واحد افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات مقاوم‌سازی افزایش یافته است، تصریح کرد: در پایان سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم شدند و برنامه داریم ۱۰ سال آینده به ندرت واحدی بیابیم که در زلزله ۷ ریشتری آسیب‌پذیر باشد.

جودی تاب‌آوری کالبدی را هدف اصلی بنیاد مسکن خواند و گفت: پیشگیری در مناطق روستایی اتفاق افتاده و طی ۱۰ سال آینده به نقطه مطلوبی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه در مدیریت بحران و در بحث بازسازی دو نگرش متفاوتی در دنیا وجود دارد، یادآور شد: یک نگرش این است که منطقه آسیب دیده در سریع‌ترین زمان ممکن به وضعیت قبل از حادثه برگردد و ضوابط توسعه‌ای را لحاظ نمی‌کند و نگرش دوم نگاه‌های توسعه‌ای را در برمی‌گیرد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران بعد از سال ۶۹ به این نتیجه رسید که می‌تواند در قالب پتانسیل‌های ملی و منطقه‌ای نگاهی به توسعه هم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه زلزله زندگی مردم را با تلاطم مواجه می‌کند و از این رو نمی‌توان به آن نگاه تک بعدی و کالبدی داشت، تاکید کرد: علاوه بر نوسازی خانه‌ها، مناطق آسیب‌دیده باید از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، روانی و سایر موارد بازتوانی شوند.

جودی مشارکت دادن مردم در این کار را مهم خواند و گفت: بعد از انقلاب رویکرد برنامه و زمان‌بندی مشخص شد و علاوه بر

نظر شما