شناسهٔ خبر: 67822281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه مطرح شد

پیشنهاد دستیار پوتین برای تقویت گفت‌وگوهای نخبگانی ایران و روسیه

مسکو- ایرنا- آندره فورسنکو دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور علمی و فناوری در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در مسکو، پیشنهاد تقویت گفت‌وگوهای نخبگان بین ایران و روسیه در چارچوب ارتباطات دو ملت را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر شورای فرهنگ و علم فدراسیون روسیه چهارشنبه در این دیدار که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو انجام شد، همچنین با اشاره به فعالیت این شورا زیر نظر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد داد که نشست‌های مشترکی بین این شورا و شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یا دیگر شوراهای متناظر آن،‌ با هدف تنظیم همکاری‌های علمی و پژوهشی دو کشور در حوزه علوم انسانی شکل گیرد.

پیشنهاد دستیار پوتین برای تقویت گفت‌وگوهای نخبگانی ایران و روسیه

وی تصریح کرد: با دستور رئیس‌جمهوری روسیه و در رویکردی جدید در حال تهیه اسناد بالادستی در زمینه تأمین و حفظ ارزش‌های سنتی، انسانی و اخلاقی در حوزه دانش هستیم.
در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو برگزار شد، فورسنکو با بیان اینکه روسیه و ایران در موضوع علوم بنیادی مواضع مشترک بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: ما در روسیه بر این باور هستیم که اگر در فرایند توسعه به پایه‌های انسانی توجه نکنیم، در اجرای راهبردها به موفقیت‌ دست‌ نخواهیم یافت.

پیشنهاد دستیار پوتین برای تقویت گفت‌وگوهای نخبگانی ایران و روسیه

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور علمی و فناوری همچنین با اشاره به سیر شتابان حرکت دانش به ویژه حوزه‌های میان‌رشته‌ای، توجه به ارزش‌های اخلاقی را مهم توصیف کرد و گفت: امروز در مقولاتی همچون هوش مصنوعی، افراد غیرحرفه‌ای به اظهارنظر می‌پردازند و اصلاً صحبت در این زمینه به مُد روز تبدیل شده است.
فورسنکو در ادامه با استقبال از سخنان آیت الله اعرافی در زمینه لزوم توجه به ابعاد اخلاقی در حوزه هوش مصنوعی، گفت:‌ خطرات بسیار زیادی می‌تواند از این ناحیه متوجه بشر شود از این رو، تبادل نظر صاحب‌نظران در پیشگیری از این وضعیت می‌تواند ثمربخش باشد.
دستیار پوتین در ادامه با اشاره به اینکه موافقتنامه همکاری‌های جامع ایران و روسیه هم‌اینک در مراحل پایانی نهایی شدن قرار دارد،‌ گفت: انعقاد این موافقتنامه راهبردی که به افزایش نفوذ و قدرت دو کشور در جهان منجر خواهد شد، دشمنان زیادی در غرب دارد اما امیدوار هستیم که این موافقتنامه با استقرار دولت جدید در ایران وارد مراحل نهایی و امضا شود.

پیشنهاد دستیار پوتین برای تقویت گفت‌وگوهای نخبگانی ایران و روسیه

آیت‌الله اعرافی: حوزه هوش مصنوعی طبق اصول اخلاقی و انسانی حرکت کند
مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار گفت: روابط ایران و روسیه در حال توسعه در مسیر مناسبات راهبردی است و امیدواریم که موافقتنامه جامع همکاری‌های بین دو کشور با توجه به حوزه‌های بنیادی علمی و معنوی، به سرعت نهایی شود و راه برای گسترش و تعمیق روابط در ابعاد مختلف در حوزه‌های مختلف دوجانبه را بگشاید.
آیت‌الله اعرافی افزود: روابط خوب ایران و روسیه با توجه به سابقه و پیشینه تاریخی و قدرت فعلی آنها برای دو ملت و نیز سایر ملت‌های منطقه می‌تواند مفید باشد و بهره‌گیری از اندیشه‌ها و تجارب موجود، می‌تواند موجب هم‌افزایی و رشد دو کشور شود.
وی ادامه داد: تقویت مناسبات تهران و مسکو در منطقه، شرق آسیا و اوراسیا نیز می‌تواند به گره‌گشایی از بسیاری مشکلات شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر روابط ایران و روسیه به صورت ضابطه‌مند و قاعده‌مند، تقویت شود، می‌تواند در سطح بین‌الملل سودمند باشد و در گره‌گشایی از مشکلات بشر امروز اثرگذار باشد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اگر این روابط را به ساحت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی تقسیم کنیم، مبدأ و سنگ‌بنای آن، دستیابی به گفتمان و فهم مشترک از مسائل بشر امروز است. بشر امروز از مشکلات و آسیب‌های بزرگی رنج می‌برد که محصول رشد نامناسب در علم و فناوری است و در حل آنها باید قواعد پایه، بنیادی و فلسفی ریشه‌دار را مورد توجه قرار دهیم.
رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های نهادهای علمی دانشگاه و حوزه های علمیه در ایران، از ورود حوزه‌های علمیه به مقولات پژوهشی پایه‌ای مانند هوش مصنوعی و علوم عقلی و اسلامی و همچنین فلسفه، علم و اخلاق، هوش مصنوعی خبر داد.
آیت الله اعرافی تأکید کرد: اگر بنا باشد که هوش مصنوعی در خدمت اهداف بشر باشد و چالش‌های جدیدی را برای بشر ایجاد نکند، باید طبق اصول اخلاقی و انسانی حرکت کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار به دستیار رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد داد که دو کشور در زمینه مسائل فرهنگی، اخلاقی و معنوی سازوکارهایی را برای تبادل تجربیات طرح‌ریزی کنند.
وی گفت:‌ ضمن آنکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسیر تعامل دوجانبه در این حوزه را هموار خواهم کرد.
اعرافی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از ابراز همدردی رئیس‌جمهوری، دولت و مردم فدراسیون روسیه با دولت و ملت ایران در پی شهادت شهید آیت الله رئیسی و همراهانش قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که مسیر تقویت مناسبات دوجانبه در دولت جدید ایران نیز استمرار داشته باشد.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره‌ امور دینی مسلمانان روسیه، برای شرکت در اجلاس بین المللی جاده معنوی ابریشم به این کشور سفر کرده است.
وی شامگاه یکشنبه ۳۱ تیرماه در نخستین روز سفر خود در جلسه مشترک شورای فرهنگی و رؤسای نهادها و دیپلمات‌های ایرانی در مسکو حضور یافت.
مدیر حوزه‌های علمیه روز دوشنبه اول مردادماه ضمن ملاقات با مدیرعامل کتابخانه دولتی روسیه،‌ از این کتابخانه به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان بازدید کرد.
بازدید از بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا و همچنین دفتر جامعه المصطفی العالمیه در مسکو از دیگر برنامه‌های آیت‌الله اعرافی در این سفر بود.
عضو فقهای شورای نگهبان همچنین روز دوشنبه با حضور در دومای دولتی (مجلس سفلی) روسیه با الکساندر ژوکوف نائب‌رئیس اول دوما دیدار کرد و پس از آن با حضور در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با رئیس و برخی صاحب‌نظران این مؤسسه دیدار و گفت و گو کرد.
حضور در آیین شب هفتم شهادت امام حسین (ع) در مرکز اسلامی مسکو و سخنرانی در جمع عزاداران حسینی، برنامه پایانی روز دوشنبه اول مردادماه آیت‌الله اعرافی بود.
مدیر حوزه‌های علمیه همچنین روز سه‌شنبه دوم مردادماه پس از شرکت در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی راشاتودی، در وزارت علوم روسیه با آیرات گاتیاتف معاون و قائم مقام وزیر علوم روسیه دیدار داشت.
آیت‌الله اعرافی همچنین در این روز با شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان و رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه دیدار و از مسجد جامع مسکو بازدید کرد.
وی همچنین عصر سه‌شنبه در محل رایزنی فرهنگی ایران در مسکو، نشستی صمیمی با نخبگان اسلام‌شناس و ایران‌شناس داشت.
دیدار با گنادی کراسنیکوف رئیس آکادمی علوم روسیه و کاساچف معاون شورای فدراسیون (مجلس سنا) این کشور از دیگر برنامه‌های روز چهارشنبه آیت الله اعرافی بود.
مدیر حوزه‌های علمیه در پایان برنامه‌های خود در مسکو، شامگاه چهارشنبه با هدف شرکت در کنفرانس بین‌المللی جاده معنوی ابریشم به کازان مرکز تاتارستان روسیه سفر می کند.

نظر شما