شناسهٔ خبر: 67821590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عمران خان به دنبال ریاست دانشگاه آکسفورد از زندان

عمران خان در حال حاضر به اتهام دامن زدن به اعتراضات و خشونت علیه ارتش پاکستان در ۹ می سال گذشته در زندان است. البته او بارها این اتهامات را رد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان که این روزها در زندان به سر می‌برد، به دنبال رسیدن به ریاست دانشگاه آکسفورد است.
به گزارش ایسنا، تیم مشاوران او به روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف اطلاع داده که عمران خان از سلول زندان خود در پاکستان برای ریاست دانشگاه آکسفورد نامزد خواهد شد. نخست وزیر سابق پاکستان و ستاره سال‌های نه چندان دور کریکت علیرغم گذراندن محکومیت ۱۰ سال زندان، وارد رای گیری آنلاین خواهد شد.
پس از استعفای لرد پتن ۸۰ ساله، فرماندار سابق هنگ کنگ و رئیس حزب محافظه کار که به مدت ۲۱ سال در این سمت بود، صندلی ریاست دانشگاه آکسفورد خالی است. برای اولین بار، انتخابات ریاست دانشگاه در مقایسه با روند سنتی که در آن فارغ التحصیلان موظف بودند با لباس کامل دانشگاهی در این روند شرکت کنند، به صورت آنلاین برگزار می‌شود. ریاست آکسفورد به فارغ التحصیلان این دانشگاه می‌رسد که معمولا از سیاستمداران هستند.
عمران خان در حال حاضر به اتهام دامن زدن به اعتراضات و خشونت علیه ارتش پاکستان در ۹ می سال گذشته در زندان است. البته او بارها این اتهامات را رد کرده است. عمران خان در اوایل دهه ۷۰ میلادی در رشته اقتصاد و سیاست در دانشکده کبل در دانشگاه آکسفورد تحصیل می‌کرد. او در ادامه کاپیتان تیم کریکت دانشگاه آکسفورد نیز شد. در سال ۲۰۰۵، عمران خان رئیس دانشگاه برادفورد شد که تا سال ۲۰۱۴ در همین سمت باقی ماند.
سید زلفی بخاری، مشاور عمران خان در رسانه‌های بین المللی، در همین زمینه به دیلی تلگراف گفت: عمران خان برای ریاست دانشگاه آکسفورد رقابت خواهد کرد، زیرا تقاضای عمومی وجود دارد که او باید رقابت کند. ما به محض دریافت مجوز از خان و شروع کارزار امضای آن، آن را علناً اعلام خواهیم کرد.
گفته می‌شود پیروزی برای عمران خان بعید به نظر می‌رسد. یکی از دلایلش این است که تونی بلر و بوریس جانسون، نخست وزیران سابق انگلیس نیز از جمله نامزدهای ریاست دانشگاه هستند.
مقامات پاکستانی از سال ۲۰۲۲ و پس از برکناری عمران خان از قدرت با رای عدم اعتماد توسط ارتش در پارلمان، پرونده‌های متعددی را علیه او تشکیل داده‌اند. او از زمان دستگیری اولیه خود در می ۲۰۲۳ در بیش از ۱۵۰ پرونده حقوقی، از جمله اتهام تحریک خشونت، شرکت داشته است. 
310310

نظر شما