شناسهٔ خبر: 67821176 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

نگاهی به سریال قطب شمال به بهانه پخش آخرین قسمت/ اقتباسی متفاوت از رمانی جذاب

به نظر می‌رسد جایگاه اقتباس خوب در ادبیات نمایشی ایران به شدت احساس می شود و سریال قطب شمال نقطه عطفی از اقتباس است که مقدمه اتفاق‌های خوب برای نمایش خانگی است.

صاحب‌خبر -

گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: در میان انبوه سریال‌های نمایش خانگی ایران که هر روزه بر تعدادشان افزوده می‌شود، "قطب شمال" به کارگردانی امین محمودی‌یکتا و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان، از آثار قابل قبولی بود که پخش آن به پایان رسید. این سریال که اقتباسی آزاد از رمان "کنت مونت کریستو" اثر الکساندر دوما است، با روایتی معمایی و سرشار از رمز و راز، مخاطبان را به سفری در اعماق تاریکی و روشنایی وجود انسان رهنمون می‌شود.

قطب شمال قصه‌ "همایون منصوری"، کارمندی پاکدست را روایت می‌کند که در شب عروسی خود، قربانی توطئه‌ای شوم شده و به جرم پولشویی راهی زندان می‌شود. در این زندان مخوف، سرنوشت همایون با مردی مرموز به نام "قطب شمال" گره می‌خورد. این آشنایی، دریچه‌ای به سوی دنیایی از انتقام و رستگاری می‌گشاید و همایون را در مسیری پرماجرا قرار می‌دهد.

یکی از نقاط قوت بارز قطب شمال، روایت روان و بدون لکنت آن است. نویسندگان سریال با ظرافت و تبحر، قطعات مختلف داستان را در کنار هم می‌چینند و تار و پود راز و معمای انتقام را به شکلی ماهرانه به تصویر می‌کشند. از این رو، مخاطب به راحتی با داستان همراه شده و برای پیگیری سرنوشت شخصیت‌ها کنجکاو می‌شود.

علاوه بر این، ریتم سریال به گونه‌ای تنظیم شده که تماشاگر را در همان قسمت‌های ابتدایی، مجذوب خود می‌کند. اتفاقات متعدد و شوک‌های دراماتیک در زمان‌های مناسب، هیجان و جذابیت داستان را دوچندان کرده و تماشاگر را مشتاقانه منتظر ادامه‌ی ماجرا نگه می‌دارد.

یکی از ویژگی‌های سریال قطب شمال را می‌توان در روایت داستانی آن دانست. کارگردان سریال که اولین تجربه سریال سازی را در مقام کارگردان دارد با تکیه بر ادبیات داستانی و اقتباس از رمان "کنت مونت کریستو" سعی کرده است نقشه اولیه داستان و پیرنگ‌های درونی آن را به خوبی به نمایش بگذارد. ایده انتقام یک فرد بی‌گناه که توسط دوستان سابقش زندگی‌اش به تباهی رفته است اگرچه پیش از این هم بارها در فیلم‌ها و سریال‌های دیگر با شکل‌های مختلف ساخته شده اما بیان متفاوت در سریال قطب شمال این ایده تکراری را تبدیل به مزیت بزرگی برای اثر کرده است که حتی می‌تواند گاهی برخی از کمبودهای ساختاری را نیز بپوشاند.

بازی‌های خوب و کارگردانی قابل قبول در سریال قطب شمال و ریتم مناسب سریال مخاطب را تا انتها با خودش همراه کرده است. از لحاظ بصری و توجه به جزئیات در چیدمان صحنه یکی از موفقیت‌های سریال قطب شمال است و از سوی دیگر شاهد هستیم که بازیگران به اندازه و در چارچوب داستان به خوبی در نقش‌های خود بازی می‌کنند.

به نظر می‌رسد جایگاه اقتباس خوب در ادبیات نمایشی ایران به شدت احساس می شود و سریال قطب شمال نقطه عطفی از اقتباس است که مقدمه اتفاق‌های خوب برای نمایش خانگی است.

قطب شمال با روایت داستانی جذاب، شخصیت‌های به یاد ماندنی و ریتم تند، اثری سرگرم‌کننده و قابل تأمل است که می‌تواند مخاطبان را تا انتها با خود همراه کند. این سریال نشان می‌دهد که با اتکا به داستان‌های قوی و اقتباس‌های خلاقانه می‌توان در ژانر معمایی و درام، آثاری ماندگار خلق کرد.

 

نظر شما