شناسهٔ خبر: 67820821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آیا بحران سال قبل ریمدان برای زوار پاکستانی اربعین تکرار می‌شود؟

از زمانی که پاکستان تصمیم گرفت ریمدان را بعنوان مرز عبور و مرور اصلی خود با ایران قرار بدهد - که احتمالا بخاطر امنیت بیشتر آنجا نسبت به مسیر کویته میرجاوه بود- این نگرانی‌ در من ایجاد شد که چطور حضور چند ده هزار نفری زوار در یک بازه کوتاه دو سه هفته ای می‌تواند در منطقه ای بدون زیرساخت حمل و نقل و حتی جاده های مناسب در جنوب استان سیستان و بلوچستان، بدون بحران طی بشود.

صاحب‌خبر -

 از سال قبل که بدلیل عدم وجود سیل و سایر موانع، حضور زوار جدی تر شد این مسأله خودش را نشان داد. البته اصل این مسأله برای جنوب استان خوب هم بود چون می‌توانست امکانات را هم با سرعت بیشتری به آن منطقه بکشاند.

گرچه مسوولان بومی آنرا سال قبل فرافکنی کردند و تقصیر را گردن اتوبوس های پاکستانی انداختند ولی پر واضح بود که آنها تمایل دارند تا خود مرز عراق با اتوبوس خود بیایند چنانچه از مرز میرجاوه هم وارد می شوند و احتمالا بحران ناشی از کمبود اتوبوس، بخاطر فقدان ایکس ری در مرز ریمدان و عدم اجازه ما برای ورود آنها ایجاد شد!

گرچه این بحران از چند ماه قبل، پیش بینی شده بود ولی مدیریت ستاد اربعین استانداری علت اصلی بود. آنها تازه وقتی توقف چند روزه زوار را دیدند تلاش کردند با پروازهای ایلوشین ارتش و...مشکل را تقلیل بدهند که اثر مهمی هم نداشت.

حالا امسال ایکس ری در مرز ریمدان هست و حتما باید به کاروان ها فشار آورد که با اتوبوس خود به داخل ایران بیایند ولی آیا تمهیدات لازم حمل و نقل برای امسال انجام شده است؟‌ بررسی میدانی این روزهای من، نگرانی ها را ضریب داده است و امیدوارم استانداری سیستان و بلوچستان بخاطر آبروی ایرانی مهمان پرور هم که شده به فکر این مسأله مهم باشد چون من سال قبل خوابیدن چند صد نفر روی آسفالت را دیدم! گریه زنان زائری را دیدم که روزها معطل بودند و خدمات درستی هم دریافت نکردند.

نمی دانم بهانه بودجه صحیح خواهد بود یا نه ولی میدانم که هر سال، بودجه خوبی به شهرداری‌های جنوب استان واریز شده که اگر نظارت می شد می‌توانست هم به تقویت زیرساخت این منطقه کمک کند و هم خدمات به زواری که امسال پیش بینی حضور پررنگ تر آنان می‌شود را کیفی تر خواهد نمود نه اینکه خرج مسایل فرعی گردد.

چون به صورت عادی هم رفت و آمد مرز ریمدان بیش از هزار و دویست نفر است باید درباره مسأله آب و برق و جاده و حمل و نقل و سایر زیرساخت های لازم در این منطقه به طور جدی و همیشگی نگاه کرد و اینطور نباشد که نزدیک اربعین فعال‌تر شوند. فعال شدن منطقه آزاد ریمدان هم می‌تواند به تقویت این مسأله کمک کند.

علیرضا کمیلی

نظر شما