شناسهٔ خبر: 67820350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در دیدارهای ۲۴ ساعت اخیر پزشکیان چه گذشت؟

تاکید بر اجتناب از بی‌احترامی به جامعه و دعوت از مردم برای مشارکت در حکمرانی

علیرضا قربانی

رئیس‌جمهوری منتخب در ۲۴ ساعت گذشته دیدار وزرای کار، راه و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور را پشت سر گذاشت، نسبت به برداشت‌های ناصواب رسانه‌ای از سخنانش درباره مشارکت انتخابات توضیحاتی ارائه و بر اجتناب از بی‌احترامی به جامعه تاکید کرد و در نهایت از مردم خواست تا دعوت او برای مشارکت در حکمرانی را پذیرا شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری منتخب که دیدارهای روزهای اخیرش با مسئولان دولت سیزدهم و حضورش در نشست‌های مختلف بازتاب‌های متفاوتی در رسانه‌ها داشته است، از عصر روز گذشته (سه‌شنبه، دوم مرداد) تا عصر امروز (چهارشنبه - سوم مرداد) نیز در ادامه همین روند، دیدارهایی جداگانه با برخی چهره‌های سیاسی و مسئولان دولت سیزدهم داشت و در دو نشست نیز حاضر شد. نخست، اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات به دیدن رئیس‌جمهوری منتخب رفتند و در ادامه او در جمع اعضای شوراهای عالی استان‌ها حضور یافت.

تاکید بر اجتناب از بی‌احترامی به جامعه و دعوت از مردم برای مشارکت در حکمرانی

گام نخست؛ تشکیل کابینه وفاق ملی

پزشکیان در کنار دیدارها، نشست‌ها و جلساتش از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز غافل نشد و در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با تاکید بر انتخاب کابینه‌ای که نماد ‎وفاق ملی باشد، این اقدام را گام نخست خود در دوران ریاست‌جمهوری دانست و نوشت: «باور کنیم کشور با یک گروه، دسته و جناح اداره نمی‌شود. باید کابینه‌ای متشکل از افراد متخصص، کارشناس صاحب‌تجربه، صادق و راستگو و با مشورت جناح‌های مختلف انتخاب کنیم و همه باهم به سمت عزت و قدرت مطابق برنامه‌های توسعه ملی و سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.»

رفع یک سوءبرداشت؛ کسانی که در انتخابات مشارکت نکرد هم مردم ما هستند

رئیس‌جمهوری منتخب، عصر دوم مرداد در دیدار اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران نیز با اشاره به برداشت نادرست برخی از اظهاراتش در مجلس، تصریح کرد: بنده در مجلس عنوان کردم جریاناتی در خارج از کشور نمی‌خواستند مردم در انتخابات حضور پیدا کنند اما مردم با حضور خود مشتی بر دهان این افراد زدند اما برخی تصور کردند بنده عنوان کرده‌ام مشتی بر دهان افرادی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند، زده شد!

پزشکیان با تاکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه منظورش افرادی که در انتخابات مشارکت نکردند، نبوده است، ادامه داد: از اظهارات بنده اشتباه برداشت شد؛ آنانی که پای صندوق‌های رای نیامدند هم مردم ما هستند. منظور بنده افرادی بود که نمی‌خواستند مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. آنان نمی‌خواستند حتی ١٠ درصد هم در انتخابات شرکت کنند ولی ۵٠ درصد مردم مشارکت کردند.

تاکید بر اجتناب از بی‌احترامی به جامعه و دعوت از مردم برای مشارکت در حکمرانی

او در این دیدار، مسیر پیش‌رو را جاده‌ای پرسنگلاخ توصیف کرد و گفت: نمی‌توان به‌تنهایی این راه را رفت؛ در این مسیر برای رعایت عدالت قدم اول مشخص‌کردن شاخص‌ها بود که با کمک دانشکده مدیریت مشخص شد، سپس به کمیته‌ها و احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل گفتیم نظراتشان را ارائه و افراد مدنظرشان را اعلام کنند چون اگر شاخص وجود داشته باشد، افراد بر اساس شاخص‌ها وزن می‌شوند و دیگر دعوایی وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری منتخب با تاکید بر لزوم ارتباط با دنیا بر اساس اصل احترام متقابل، گفت: ابتدا باید دست در دست هم دهیم و اختلافات داخلی را حل کنیم، سپس با همسایگان و سایر کشورها ارتباط برقرار کنیم. قرار نیست زور بگویند و ما زیر بار آن برویم و هر چه از ما خواسته شد، سر خم کنیم؛ چرا که انسان آزاده زیر بار زور نمی‌رود.

پزشکیان با بیان اینکه حق نداریم حقوق یک عده یا گروه را در کشور نادیده بگیریم، تصریح کرد: عده خاصی قدرت را در دست گرفته‌اند و به دنبال حاکم‌کردن منویات خود هستند. اگر ما نیز بخواهیم اینگونه عمل کنیم، امکان‌پذیر نیست. در هر واحد و اداره‌ای مردم باید از خدمات ما راضی باشند، چراکه مفهموم ارباب رجوع یعنی ارباب به من مراجعه کرده و باید خدمتگزارش باشم.

گزارش‌دهی بذرپاش، مرتضوی و لطیفی به پزشکیان

پایان‌بخش دیدارهای پزشکیان در عصر دوم مرداد، حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در محل استقرار رئیس‌جمهوری منتخب در پاستور و ارائه گزارش از عملکرد این وزارتخانه‌ها و نیز سازمان اداری و استخدامی بود.

تاکید بر اجتناب از بی‌احترامی به جامعه و دعوت از مردم برای مشارکت در حکمرانی

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و میثم نیلی رئیس سازمان اداری و استخدامی هرکدام به‌صورت جداگانه با حضور در دفتر پزشکیان ارائه گزارشی از وضعیت و عملکرد این مجموعه‌ها ارائه و با رئیس‌جمهوری منتخب گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در این میان لطیفی در سخنانی با اشاره به مباحث مطرح‌شده در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب، گفت‌وگو با پزشکیان را بسیار سازنده و زمینه‌ساز انتقال دانش و حرکت اعتمادساز دولت‌ها برای خدمت بهتر به مردم دانست و گفت: در این دیدار صمیمانه تلاش شد با بیان جهت‌گیری‌های کلان دولت در حوزه نظام اداری و ارائه گزارش عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور در سه سال گذشته، گلوگاه‌ها و نقاط اهرمی تصمیم‌گیری که نیازمند توجه به‌هنگام رئیس‌جمهور منتخب است، منتقل شود.  

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین تاکید کرد: وظیفه همه‌ ما این است که به دولت چهاردهم در هر سطحی که باشیم، کمک کنیم. انشاءالله دولت منتخب موفق شود و به اهدافش برسد.

تاکید بر اجتناب از بی‌احترامی به جامعه و دعوت از مردم برای مشارکت در حکمرانی

نیامده‌ایم به مردم دستور دهیم و برای‌شان قیافه بگیریم

پزشکیان امروز (چهارشنبه، سوم مرداد) هم در جلسه شورای‌ عالی استان‌ها که در وزارت کشور برگزار شد با تاکید بر اینکه قطعاً با وحدت می‌توانیم موفق شویم، اظهار کرد: من به تنهایی نمی‌توانم کاری کنم، عده‌ای تصور می‌کنند که من باید کاری بکنم؛ در حالی که من نمی‌توانم کاری بکنم. تمام حرف‌هایی که در مناظرات می‌گفتم و اصولی که بر آن معتقد بودم حق و عدالت بود و وعده خاصی ندادم، اما آنچه گفتم برای احقاق حق مردم بود؛ ما به دنبال آن هستیم که حق هر کس به او برسد.

او با یادآوری اینکه اگر به مردم و مشارکت آنان باور داشته باشیم، هیچ خلائی نمی‌تواند وجود داشته باشد، تصریح کرد: مشکل ما مسئولان، رفتارمان با مردم و نوع گفت‌وگوی ما با آنان است. اگر مردم به ما کمک کنند هیچ مانعی بر سر راه ما نخواهد بود به این شرط که باور کنند ما برای مردم هستیم؛ آمده‌ایم به مردم خدمت کنیم و نیامدیم به آنان دستور دهیم؛ ما آقا بالا سر مردم نیستیم، بلکه خدمتگزار آنان هستیم.

رئیس‌جمهوری منتخب با تاکید بر اینکه ما اگر هم مشکلی داریم باید صادقانه با مردم در میان بگذاریم، گفت: امروز در تحریم هستیم و مشکل داریم. من در انتخابات هیچ وعده عدد و رقمی ندادم بلکه گفتم به مردم دروغ نخواهم گفت و با آنان صادق خواهم بود و قول می‌دهم که همین‌طور باشم. تا جایی که ممکن است تلاش می‌کنم عدالت و انصاف را در این مملکت پیگیری و پیاده کنم و این امر نیز با مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

پزشکیان همچنین بر رعایت انصاف در رفتار با مردم باانصاف تاکید کرد و گفت: اگر همین یک کار را در رفتارمان با جامعه مورد توجه قرار دهیم، جامعه با ما قهر نمی‌کند؛ ما حق نداریم اگر می‌خواهیم کسی را هدایت کنیم بر گوش او سیلی بزنیم. قرار نیست اگر می‌خواهیم تغییر رفتاری ایجاد کنیم به مردم بی‌احترامی کنیم. رفتار من به عنوان مسئول باید طوری باشد که طرف مقابل احساس نکند می‌خواهم برای او قیافه بگیرم و تکبر و غرور دارم یا به او امر می‌کنم، بلکه باید احساس کند می‌خواهم خدمتگزارش باشم نه آقا بالا سرش.

انتهای پیام

نظر شما