شناسهٔ خبر: 67819496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

پزشکیان: مملکت با روند فعلی اداره نخواهد شد

رئیس جمهور منتخب گفت: قرار نیست تصمیمی بگیریم که در آن مشارکت مردم وجود نداشته باشد و سیاستی را اجرا کنیم که مردم با ما همراه نباشند، اما باید تصمیمات سختی در این کشور بگیریم. همه باید با یکدیگر کمک کنیم چرا که نمی‌شود با روند فعلی مملکت را اداره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب صبح چهارشنبه - ۳ مرداد ۱۴۰۳ - در جلسه شورای‌ عالی استان‌ها که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: از مقام معظم رهبری به دلیل پیام‌هایی که دادند از جمله اینکه در جمع نمایندگان پیروزی ما را پیروزی ایران و کشورمان قلمداد کردند، تشکر می‌کنم؛ طبیعتاً لازمه این پیروزی همکاری، همراهی، همدلی و رفتن به طرف پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مردم است و این بارقه امیدی است که وحدت و انسجامی که در مبارزات انتخاباتی داشتیم را بتوانیم عملیاتی و اجرایی کنیم.

بیشتر بخوانید:

اعتبارنامه پزشکیان امضا شد

وی با تاکید بر اینکه قطعاً با وحدت می‌توانیم موفق شویم، گفت: من به تنهایی نمی‌توانم کاری بکنم، عده‌ای تصور می‌کنند که من باید کاری بکنم؛ در حالی که من نمی‌توانم کاری بکنم. در حوزه بهداشت و درمان ۴ اصل عدالت، مشارکت مردمی، روابط بین بخشی و تکنولوژی مناسب را داریم. تمام حرف‌هایی که من در مناظرات می‌گفتم و اصولی که بر آن معتقد بودم حق و عدالت بود و من وعده خاصی ندادم، اما آنچه که گفتم برای احقاق حق مردم بود؛ ما به دنبال آن هستیم که حق هر کسی به او برسد.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه «وقتی که مشارکت باشد می‌توانیم هر مشکلی را از راه خود برداریم» عنوان کرد: اگر در کشور با هم باشیم و دست به دست هم دهیم می‌توانیم هر مشکلی که وجود دارد را حل کنیم و اعضای شورای عالی استان‌ها می‌توانند این مشارکت مردمی را ایجاد کنند. من در دورانی که رئیس دانشگاه بودم روزی تصمیم گرفتم ۵۰۰ خانه بهداشت را دو ماهه بسازم؛ در آن دوران مدیران و مسئولان می‌گفتند که طرف مدیریت بلد نیست و می‌خواهد کاری بکند حتی برخی قصد داشتند تا استعفا دهند اما ماندند؛ ما در ۶ ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت را با مشارکت مردم ساختیم. این مشارکت مردم و روابط بین بخشی بود که منجر به ساخت بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار مالی شد.

پزشکیان تاکید کرد: کلیت قضیه این است که اگر به مردم و مشارکت آنها باور داشته باشیم هیچ خلاء ای نمی‌تواند وجود داشته باشد. مشکل ما [مسئولان] و رفتار ما با مردم و نوع گفت‌وگوی ما با مردم است. اگر مردم به ما کمک کنند هیچ مانعی بر سر راه ما نخواهد بود به این شرط که آنها باور کنند که ما برای مردم هستیم؛ ما آمده‌ایم که به مردم خدمت کنیم و نیامدیم که به آنها دستور دهیم؛ ما آقا بالا سر آنها نیستیم، بلکه خدمتگزار مردم هستیم.

وی گفت: من به مدیرانی که می‌خواهم انتخاب کنم گفته‌ام که توقع من از همه مدیران این است که به اصل رضایت مشتری باید پایبند باشند؛ مراجعه کننده ارباب رجوع است و ما خدمتگزار آنها هستیم و باید رضایت آنها را جلب کنیم؛ اگر همین یک کار را انجام دهیم ۵۰ درصد دیگر نیز پای صندوق‌های رای می‌آیند. ما باید اگر هم مشکلی داریم صادقانه با مردم در میان بگذاریم؛ امروز در تحریم هستیم و مشکل داریم. من در انتخابات هیچ وعده عدد و رقمی ندادم بلکه گفته‌ام که به مردم دروغ نخواهم گفت و با آنها صادق خواهم بود و قول می‌دهم که همان گونه باشم. تا جایی که ممکن است تلاش می‌کنم تا عدالت و انصاف را در این مملکت پیگیری و پیاده کنم و این امر نیز با مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

رئیس جمهور منتخب به بیان روایتی از پیروزی رسول اکرم (ص) در جنگ احد پرداخت و تاکید کرد: بعد از این جنگ به پیامبر آیه‌ای نازل شد مبنی بر اینکه «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖفَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖفَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ»؛ رسول خدا را رها کردند و در رفتند، اما خداوند به رسول خدا می‌گوید که اشکال ندارد؛ آنها را عفو کن و بنشین با آنها یعنی کسانی که تو را تنها گذاشتند مشورت کن و وقتی تصمیم گرفتی به خدا توکل کن. ما امروز نه با هم دعوا داریم نه پشت یکدیگر را خالی کرده‌ایم و نه به آن شکل اختلاف داریم، بلکه سر چهار تا حرف با یکدیگر دشمن شده‌ایم؛ مشورت کردن و شورا بودن اصلی است که می‌تواند ما را در حل مشکلات با عزم و اراده بیشتری جلو ببرد.

پزشکیان در ادامه درباره طرح موضوع واگذاری اختیارات به شوراها گفت: بر اساس آنچه که درباره ۴۰ کشور ارزیابی شده است در کشورهایی که اصلاحات و تغییراتی که توانسته موفق شود، سه اصل مسئولیت پذیری، چگونگی عملکرد و پاسخگویی مورد توجه قرار گرفته است. معتقدیم که باید اختیار را به افراد واگذار کرد اما او باید در برابر این اختیار نقشه راه داشته باشد و پاسخگو نیز باشد. باید مبنایی علمی، کارشناسی و قانونی برای عملکرد شوراها وجود داشته باشد تا امورات را به این شوراها واگذار کرد؛ این کار را با مشارکت مردم، روابط بین بخشی، تکنولوژی مناسب و با در نظر گرفتن عدالت و انصاف می‌توان انجام داد؛ این مسائل و اینکه منصفانه با مردم برخورد کنیم، مورد قبول همه دنیاست و هیچ ارتباطی به چپ یا راست مذهبی و غیر مذهبی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید با مردم باانصاف رفتار کنیم ادامه داد: اگر همین یک کار را در رفتارمان با جامعه مورد توجه قرار دهیم، جامعه با ما قهر نمی‌کند؛ ما حق نداریم اگر می‌خواهیم کسی را هدایت کنیم بر گوش او سیلی بزنیم. قرار نیست اگر می‌خواهیم تغییر رفتاری ایجاد کنیم به آنها بی احترامی کنیم بلکه این حرف‌ها دارای راه و روش است. رفتار من به عنوان مسئول باید طوری باشد که طرف مقابل احساس نکند من می‌خواهم برای او قیافه بگیرم و تکبر و غرور دارم و به او امر می‌کنم، بلکه او باید احساس کند که من می‌خواهم خدمتگزار او باشم نه اینکه می‌خواهم آقا بالا سرش باشم.

رئیس جمهور منتخب همچنین در واکنش به درخواست مطرح شده در این نشست در خصوص حضور رئیس شورای عالی استان‌ها در جلسات هیات دولت عنوان کرد: اگر در این خصوص منع قانونی وجود نداشته باشد قطعاً این کار را انجام خواهم داد و اگر منعی نیز وجود داشته باشد چهارچوبی ایجاد خواهیم کرد تا این اتفاق بیفتد. ما قرار نیست تصمیمی بگیریم که در آن مشارکت مردم وجود نداشته باشد و سیاستی را اجرا کنیم که مردم با ما همراه نباشند، اما باید تصمیمات سختی در این کشور بگیریم. همه باید با یکدیگر کمک کنیم چرا که نمی‌شود با روند فعلی مملکت را اداره کرد؛ باید تصمیم سخت بگیریم و در این تصمیم نیز اجازه ندهیم کسانی که محروم و فقیر هستند زیر دست و پای ما له شوند. باید مواظب باشیم که آنها صدمه نبینند. این اصلی است که من به عنوان کسی که باید مسئولیت کشور را بر عهده بگیرم می‌توانم بپذیرم که تصمیم من موجب له شدن آدم‌ها زیر دست و پای توسعه باشد.

پزشکیان ادامه داد: در توسعه نیز باید آدم‌ها را دید و نه فقط به رشد اقتصادی توجه کرد. من نیز نمی‌توانم رشد اقتصادی را به هر قیمتی جلو ببرم نباید اجازه دهم که انسان‌ها و کسانی که در این مملکت زندگی می‌کنند با مشکل مواجه شوند. ما باید به همدیگر کمک کنیم و این چیزی است که از دست اعضای شورای عالی استان‌ها برمی‌آید. اگر در شهر بی‌اعتمادی ایجاد شده است هم اعضای شورای عالی استان‌ها، هم من، هم روحانیت و هم صداوسیما و همه مسئول هستیم و هر کسی باید در سیطره کار و مسئولیت خودش پاسخگو باشد.

وی گفت: اگر چگونگی انجام امور مشخص شود، قطعاً از واگذاری اختیارات به شورای عالی استان‌ها استقبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور منتخب در پایان به فرازهایی از نهج‌البلاغه اشاره و عنوان کرد: حضرت علی(ع) با مالک اشتر می‌گوید نگو من امیر هستم و دستور می‌دهم و دیگران باید اطاعت کنند. ایشان می‌فرمایند که این ادبیات و این نوع گفت‌وگو فاصله دارد و موجب سیاه کردن قلب، سست و بی پایه شدن دین و نزدیک شدن تغییر، دگرگونی و انقلاب‌ها می‌شود. ما نیامدیم که به مردم دستور دهیم بلکه آمده‌ایم که خدمتگزار مردم باشیم و در چهارچوب سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند و همچنین در چهارچوب قانون کشور را به رتبه نخست در منطقه تبدیل کنیم و این اول شدن انسان‌هایی با علم، آگاهی، ایمان و همدلی می‌خواهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما