شناسهٔ خبر: 67818854 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رشد ۴۷ درصدی درآمدهای عملیاتی تلفیقی هپکو

مدیرعامل هلدینگ هپکو گفت: براساس صورتهای مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی کل کشور در سال ۱۴۰۲، شرکت هپکو پس از پانزده سال به سوددهی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت هپکو، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳، حسین قربانی، مدیرعامل هلدینگ هپکو در مجمع عمومی سالانه شرکت هپکو با حضور صاحبان سهام در جریان ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره اظهار داشت: شرکت به دلیل روند خصوصی‌سازی در دهه ۹۰ با مشکلات بسیاری مواجه شده بود که پس از واگذاری به سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۹، اعضای هیات مدیره روند رفع مشکلات را پیش گرفتند و سعی بر استقلال شرکت داشتند که در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ هپکو خریدهای خارجی شرکت که ۸۰ درصد مخارج شرکت را به خود اختصاص می‌دهد به صورت اعتباری ۲ تا ۶ ماهه انجام شد، گفت: با رایزنی و مذاکرات، امروز به نقطه ای رسیده‌ایم که بیش از ۵۰ درصد از خریدهای خارجی به صورت اعتباری است.

تغییر رویکرد در حوزه فروش

قربانی تصریح کرد: با تغییر رویکرد در حوزه فروش و افزایش قراردادهای منعقده، از ۱۱۰۰ میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد تومان، معادل ۴۵۳ درصد رشد در بازه زمانی تیرماه ۱۴۰۲ تا تیرماه ۱۴۰۳ حاصل شده است، همچنین اخذ تسهیلات به میزان ۴۳۰ میلیارد تومان انجام شد که از این میزان ۲۵۰ میلیارد تومان بابت پرداخت اقساط تسهیلات قبلی و مابقی جهت تامین مواد اولیه صرف شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازاریابی و فروش ماشین‌آلات و پروژه‌ها فصل جدیدی در شرکت آغاز شد و به سمت تولید ماشین‌آلات معدنی حرکت کردیم، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، مذاکرات و رایزنی با معادن کشور انجام شد، مشتریانی که نقدینگی خوبی داشتند مورد هدف قرار گرفتند و بخش عمده‌ای از قراردادهای امروز مربوط به قراردادهای بخش خصوصی است.

ظرفیت تولید ۲۷۰۰ دستگاه در سال 

مدیرعامل هلدینگ هپکو با تاکید بر اینکه این شرکت ظرفیت تولید ۲۷۰۰ دستگاه در سال را دارد، اما این ظرفیت به صورت کامل محقق نشده است، گفت: برای پر کردن ظرفیت‌های خالی پروژه‌های خوبی در حوزه صنعت جذب شد که فرصت خوبی را برای شرکت مهیا کرده است.

وی بیان کرد: از تیرماه سال گذشته تا امسال ۴۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد قطعی منعقد شده است که از حیث مبلغ قراردادها، ۱۳۱ درصد رشد حاصل شده است، همچنین رشد ۴۷ درصدی درآمدهای عملیاتی تلفیقی شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به دست آمده است در حالی که بهای تمام شده محصولات شرکت تنها ۱۵ درصد رشد داشته است.

با تغییر رویکرد سود شرکت مثبت شد

قربانی بیان کرد: سود تلفیقی شرکت از سال ۱۳۹۳ منفی بوده است، اما طی دو سال اخیر با تغییر رویکرد به سود مثبت رسیده است، ۱۲ درصد حاشیه سود منفی نیز در سال گذشته به ۴ درصد حاشیه سود مثبت رسیده است، نرخ بازده دارایی‌ها در سال گذشته پس از سال‌های متمادی به رشد ۰.۷ درصد رسید، همچنین نرخ بازده حقوق صاحبان سهام به ۶ درصد رشد در سال گذشته رسیده است.

وی با بیان اینکه نبض هپکو در تامین قطعات CKD است، افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که از تیرماه ۱۴۰۱ با حضور هیات مدیره جدید تا تیرماه ۱۴۰۳ با حل مشکلات ارزی، مالی و تخصیص ارز موفق شدیم به رشد خوبی دست یابیم. از تیرماه ۱۴۰۱ تا تیرماه ۱۴۰۲ به لحاظ تعداد دستگاه، ۳۶۰ دستگاه با رشد ۱۹۵ درصدی تولید شد و دو هزار میلیارد تومان به صورت کاملا خودکفا، بدون استقراض از سهامدار و بدون افزایش سرمایه طبق عملکرد شرکت، تامین قطعات CKD صورت گرفته است.

تامین قطعات هزار میلیارد تومانی تامین قطعات 

قربانی اظهار کرد: در چهارماهه نخست امسال نیز هزار میلیارد تومان تامین قطعات CKD انجام گرفت درحالی که در سال گذشته ۱۸۶ میلیارد تومان تامین قطعات انجام شد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ با واگذاری مجدد شرکت به بخش خصوصی روند تولید نزولی بود و تولیدات به ۸ دستگاه در سال رسید، اما در زمان واگذاری شرکت هپکو به تامین اجتماعی در سال ۹۹ تولیدات به ۴۸ دستگاه افزایش یافت و در سال گذشته ۳۶۸ دستگاه تولید شد و امسال ۹۲۹ دستگاه تولید و در جریان تولید است.

مدیرعامل هلدینگ هپکو میزان رشد داخلی‌سازی قطعات را از ۳۷ درصد به ۳۴۷ درصد به لحاظ تناژ بیان کرد و گفت: نوسازی و بازسازی روبات‌ها، راه‌اندازی دستگاه برش پلاسما پس از هفت سال، راه‌اندازی واحد تولید شیرهای نفتی، پالایش انبارهای شرکت و ایجاد ارزش افزوده بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان، احیا و استفاده از قطعات راکد و ضایعاتی در خطوط تولید به ارزش ۴۰ میلیارد تومان، تولید دستگاه حفاری برای اولین بار با کمک یک شرکت دانش بنیان، اقدام جهت اخذ گواهینامه ۱۷۰۲۵، اقدام برای دانش‌بنیان کردن شرکت و عضویت در پارک علم و فناوری، به روز رسانی دستگاه ماشین‌کاری شرکت، به روز آوری سیستم کنترل برش شعله، رشد ۶۴ درصدی موجودی کالا نسبت به سال گذشته از جمله اقداماتی است که به انجام رسیده است.

وی گفت: در حوزه تحقیق و توسعه محصول و نوآوری، تولید بیل مکانیکی ۷۵ تن انجام شد و پروژه تولید بیل مکانیکی ۱۲۵ تن، پروژه تولید دامپتراک ۴۰ تن اروپایی، دامپتراک ۱۰۰ و ۱۲۰ تن اروپایی نیز در دستور کار قرار دارد.

صادرات ۲۱ محصول

قربانی با تاکید بر اینکه بابت پرونده‌های حقوقی مانده از سال‌های گذشته هزینه‌های بسیاری از سوی شرکت و هیات مدیره صورت گرفت، خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردها مهم شرکت عقد قرارداد صادرات ۲۱ محصول به ارزش ۶ میلیون دلار بعد از ۲۰ سال به شمار می‌رود و در کنار آن نیز اقداماتی چون افزایش کرسی هیات مدیره مس طارم از یک کرسی به دو کرسی بدون افزایش سهم، احیای پول پرداخت شده به شرکت ایراسکو ایتالیا به ارزش دو میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و ورود تمامی دستگاه‌ها خریداری شده به کشور، حل مشکلات مرتبط با سازمان خصوصی‌سازی، افزایش تعداد تامین‌کنندگان خارجی، انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت‌های خارجی، رفع توقیف و بازداشتی اسناد مالکیت شرکت بعد از ۱۸ سال به انجام رسید.

مدیرعامل هلدینگ هپکو با بیان اینکه تولید و فروش ۱۹۰۰ دستگاه همگن هدف‌گذاری شده است، افزود: با این اقدام سهم بازار شرکت به دوران اوج خود باز می‌گردد چراکه هیات مدیره هیچگاه نگاه محافظه‌کارانه نداشته است و با تعریف بودجه‌های همراه با ریسک متعقد است بخش قابل توجهی از اهداف در حوزه فروش و تولید و سودآوری محقق می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما