شناسهٔ خبر: 67818771 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مراسم تجلیل از فیلم‌سازان انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد

مراسم تجلیل از فیلم‌سازان انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی امروز چهارشنبه سوم مردادماه در سالن حقیقت مرکز گسترش برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، در ابتدای این مراسم که ساعت ۱۱ در سالن حقیقت آغاز شد، تیزری از تولیدات پویانمایی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای حاضران پخش شد. محمد زکی‌زاده که اجرای مراسم را برعهده داشت، طی سخنانی درباره حمایت مرکز از پویانمایی گفت: انیمیشن ایران در یک دهه اخیر در بخش‌های مختلف پیشرفت داشته است، اما به اذعان بسیاری از فعالان و متخصصان حوزه انیمیشن بیش از تمام مواردی که عرض کردم، شاهد رشد انیمیشن‌های کوتاه و هنری بوده‌ایم که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با حمایت‌های خود نقش مهمی را در زمینه پیشرفت انیمیشن‌های کوتاه داشته است.

محمد حمیدی‌ مقدم مدیرعامل مرکز گفت: این محفل برای ما بسیار ارزشمند است، زیرا بخش عمده خلاقیت و نوآوری انیمیشن آثار تولید شده در مرکز، مدیون افرادی است که در این جمع حضور دارند. این بزرگواران در مقاطع مهم و حساس پویانمایی کشور را چند پله ارتقا دادند. خوشحالم که امروز در جمع شما استادان و جوانان فیلمساز، چهره‌های بزرگ و موثری را می‌بینم که نامشان با سینمای انیمیشن و فضای هنری گره خورده است. استادان، هنرمندان و اعضای محترم شورا‌های پویانمایی مرکز گسترش.

وی افزود: نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پویانمایی کشور مشهود است و خاطره‌ای که از اولین کار‌های استاد احمد عربانی که امروز در جمع ما هستند، داریم به کانون بازمی‌گردد که بسیار ارزشمند است. اما مرکز هم در گذشته و امروز همواره در جریان سینمای انیمیشن موثر و پرقدرت بوده است.

مدیرعامل مرکز گسترش گفت: پرچم حضور سینمای ایران در حوزه بین‌الملل در دست بچه‌های انیمیشن و فیلم کوتاه است. خوشبختانه هر هفته یک خبر از حضور انیمیشن‌های مرکز در جشنواره‌های بین المللی منتشر می‌شود. ازطرفی بخش گفتمان فرهنگی بین‌المللی کشور ما را انیمیشن برعهده گرفته است.

وی ادامه داد: این روز‌ها آقای مسعود سفلایی انیمیشن و فیلم تجربی و هنر و تجربه را در مرکز برعهده دارند، ایشان از خانواده سینماست و امیدوارم حضورش به تولید آثاری قابل توجه ختم شود.

حمیدی مقدم درباره بنیاد ملی پویانمایی ایران گفت: بحث تاسیس بنیاد پویانمایی بسیار داغ است و شائبه‌هایی ایجاد شده است که بخش انیمیشن مرکز تعطیل می‌شود، اما بنیاد قرار است با نگاه کلان‌تری کار خود را پیش ببرد و از مجرا‌های مختلف عبور کرده است. اینکه بنیاد پویانمایی زیرنظر سازمان سینمایی اداره شود یا به صورت مستقل بحث‌های آینده است. من معتقدم بخش تولید انیمشن کوتاه نباید از مرکز گسترش جدا شود، زیرا توجه به آن مسیر خاصی را می‌طلبد. ارتباط و فضای زیست فرهنگی چندساله‌ای در مرکز گسترش وجود دارد که به راحتی به دست نمی‌آید. فیلمسازان ما به راحتی با یک فضا مانوس نمی‌شوند. مرکز گسترش طی این سال‌ها توانسته است به این سطح گفتگو برسد و اعتماد هنرمندان را جلب کند.

مدیرعامل مرکز درباره برنامه‌های آینده مرکز گسترش برای پویانمایی توضیح داد: برنامه‌های دیگری در آینده به حوزه انیمیشن ما اضافه و تعامل فیلمسازان دنیا با بچه‌های ما بیشتر خواهد شد. انیمیشن ما رو به آینده است و باید قدم‌هایی فراتر از مرز‌ها بردارد. بحث تولید مشترک انیمیشن برای ما موضوع حیاتی است. همچنین موضوع اکران و عرضه و برگزاری ورک‌شاپ و پاتوق هم از برنامه‌های آینده مرکز برای پویانمایی است.

مسعود سفلایی معاون انیمیشن و «هنروتجربه» عنوان کرد: این اولین گفت‌وگوی رسمی من با اعضای صنف انیمیشن است در این مسئولیتی که برعهده گرفته‌ام. امیدوارم حضور من برای فعالان این حوزه مفید و موثر باشد. انیمیشن برای من همواره حوزه مهمی بوده است، زیرا انیمیشن هنری بخش تفکری سینمای ماست.

وی ادامه داد: در یک ماه آتی طی برنامه‌ریزی‌هایی که در گروه «هنر و تجربه» داریم، اکران انیمیشن‌های کوتاه را در برنامه خواهیم داشت. همچنین پاتوق انیمیشن ادامه پیدا خواهد کرد. تنها خواهش من از شما این است که حس زنده بودن انیمیشن کوتاه را در مرکز گسترش ادامه دهید تا بتوانیم کار درستی انجام دهیم.

سفلایی در پایان گفت: در این سال‌ها بچه‌های درجه یکی از بخش دانشگاهی و آزاد وارد مرکز شدند و توانستند کار‌های خوبی تولید کنند. ما نیز از همکاری دوستان استفاده می‌کنیم تا در محافل دانشگاهی و محافل بین‌المللی انیمیشن خودمان را معرفی کنیم.

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره پویانمایی

در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که سال گذشته برگزار شد، از بین ۱۹ انیمیشن کوتاه پذیرفته شده مرکز گسترش در بخش‌های مختلف، ۴ جایزه نصیب تولیدات مرکز گسترش شد. صادق جوادی کارگردان «پر» تندیس نقره‌ای برای فیلم دوم، زهره علی اکبری صداگذار «کلنل» تندیس طلایی بهترین صداگذاری، حسین آقامحمدی کارگردان «دشت گل‌های زرد» تندیس طلایی بهترین فیلمنامه، حسین زنگنه فیلمنامه‌نویس «داستانی برای محسن» دیپلم افتخار بخش فیلمنامه را دریافت کردند که در این مراسم یا حضور محمد حمیدی‌مقدم، مسعود سفلایی، مهدی مسعودشاهی، بهرام عظیمی از آن‌ها تجلیل شد. همچنین در این بخش از پرستو کاردگر کارگردان «کلنل» و مجتبی ترکی کارگردان «داستانی برای محسن» با اهدای لوح، تقدیر شد.

در سالی که گذشت آثار پویانمایی در جشنواره‌های مختلف حضور یافت. در این مراسم از این سینماگران تقدیر شد: فرنوش عابدی کارگردان «ملکوت» و «پیشخدمت»، احمد عَرَبانی کارگردان «ملودی»، حمید محمدی کارگردان «گذشته»، اهورا شهبازی کارگردان «کلاغ»، مرجان کشانی کارگردان «جیرفت» و «پیانو» به صورت مشترک با شهاب شمسی، محبوبه کلایی کارگردان «دیوار چهارم»، حسین مرادی زاده کارگردان «عقل سرخ»، سمانه شجاعی کارگردان «جسم خاکستری»، مونا شمس کارگردان «ققنوس»، لیدا فضلی کارگردان «این سو، آن سو»، نرگس ذاکری کارگردان «پَتِتیک»، حمیده تیموری کارگردان «بلوک»، رامک امین کاظمی کارگردان «گل‌های کاغذی»، مهدی صدیقی کارگردان «آتل» از جمله آثاری هستند که در سال‌های اخیر در جشنواره‌های متعدد آسیایی، اروپایی و آمریکایی حضور داشتند.

احمد عربانی انیماتور و کاریکاتوریست پیشکسوت و کارگردان انیمیشن «ملودی» پس از دریافت لوح تقدیر گفت: امروز، دیداری تازه شد و به یاد قدیم افتادیم. مرکز گسترش، من را یاد اوایل کانون می‌اندازد که در دهه ۶۰ بسیار فعال بود. پیش از انقلاب همکاری‌ها طوری بود که وقتی فیلمی تمام می‌شد، بلافاصله فیلم بعدی شروع می‌شد. همه اهل رفاقت بودند و هر چقدر نامدار، حرفه‌ای و متخصص بودند، به یکدیگر کمک می‌کردند. یاد همه دوستان، استادان و فعالان این حوزه را گرامی می‌دارم.

در ادامه این مراسم از اعضای شورای انیمیشن امیرمحمد دهستانی و علیرضا گلپایگانی تجلیل شد. همچنین از همکاران مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در سیزدهمین جشنواره پویانمایی حضور داشتند از جمله شهنام صفاجو مدیر تولید، نبی ابهری مسئول انیمیشن، علی خوب بخت، جواد شایسته‌مهر مسئول آرشیو، فرشاد حاجی محمدی گرافیست، حمید عاشقعلی، علیرضا حاجی رفیعی، روشنعلی رضایی تقدیر شد.
لزوم توجه به بازار انیمیشن

مهدی مسعودشاهی عضو هیات مدیره بنیاد ملی پویانمایی ایران که در این مراسم حضور داشت، گفت: دوستانی که از سال‌های گذشته در محضرشان بودیم شاهد فراز و فرود‌های انیمیشن بوده اند، از مظلومیت انیمیشن همین را بگویم که سال ۷۳ مرکز پویانمایی صبا راه‌اندازی شد و بزرگان انیمیشن در آنجا کار تولید می‌کردند، اما متاسفانه این شرکت را منحل کردند.

وی تاکید کرد: انیمیشن ما بدون شعار و تبلیغات خودش را در عرصه‌های جهانی معرفی کرد و چیزی جز اظهار تاسف ندارم که این ظرفیت‌ها اکنون کجا هستند؟ اگر مرکز گسترش و آقای حمیدی مقدم نبودند انیمیشن ما کجا بود؟ انیمیشن ایران موقعیت جهانی خیلی خوبی داشته و دارد. ژاپن، اسپانیا، ایتالیا و عربستان از ایران سریال انیمیشن می‌خرند. خواهش می‌کنم برای آینده انیمیشن کاری کنید و به فکر بازاریابی انیمیشن در سطح جهانی باشید. تعطیلی بخش انیمیشن مرکز گسترش، به نفع سینمای پویانمایی ایران نیست، امیدوارم این بخش همچنان با قدرت به تولید آثار هنری بپردازد. حوزه انیمیشن کوتاه هنری با فیلم بلند داستانی فرق دارد و مرکز در این زمینه، صاحب سبک و موفق است.

امیرمحمد دهستانی استاد دانشگاه و عضو شورای انیمیشن مرکز سخنران دیگر این رویداد بود، او گفت: در ارتباط با بحث بنیاد ملی پویانمایی ایران و جدا شدن تولید پویانمایی از مرکز از زوایه فیلمساز اگر بخواهم صحبت کنم. چیزی که برای فیلمسازان خیلی مهم است، این است که بتوانند مستقل فیلم بسازند. خواهش من و مطالبه فیلمسازان این است که بتوانند راحت فیلم بسازند. این شبهه وجود دارد که در بنیاد پویانمایی قید و بند‌های زیادی وجود دارد، مطمئنا خود فیلمسازان خطوط قرمز کشور را می‌دانند و باهوش هستند. پس تمرکز تولید آثار پویانمایی هنری در مرکز، این فرصت را می‌دهد که این جریان، زنده بماند.

فرنوش عابدی انیماتور با سابقه که به خاطر انیمیشن‌های «ملکوت» و «پیشخدمت» تقدیر شد، در پایان این مراسم گفت: من به عنوان داور به جشنواره ورونژ روسیه دعوت شدم. باعث افتخار بود که تعدادی از آثار مرکز را در آنجا داوری کردیم. این جشنواره، جشنواره جمع و جور، اما حرفه‌ای بود. بهترین قسمت جشنواره برایم این بود که حس غرور می‌کردم از آثار ایرانی که در آنجا به نمایش در می‌آمدند.

عابدی، جایزه انیمیشن کوتاه «پر» به کارگردانی صادق جوادی را که در بخش مسابقه دومین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن ورونژ روسیه برگزیده شده بود، به او اهدا کرد.
روانبخش صادقی رئیس هیات مدیره آسیفا، مهدی مسعودشاهی عضو هیات امنای بنیاد ملی پویانمایی ایران، بهرام عظیمی مدیرعامل آسیفا، مهدی خرمیان، علیرضا گلپایگانی عضو هیات امنای بنیاد ملی پویانمایی ایران، امیر سحرخیز رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن، اسماعیل شرعی، محمدعلی صفورا و هنرمندان و خانواده پویانمایی در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما