شناسهٔ خبر: 67818696 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رونمایی از تندیس کمال‌الملک با حرف‌های آغداشلو

نگار ذکایی

به مناسبت انتشار کتاب «یادنامه کمال‌الملک»، هفتصد و پنجاه و هشتمین شب از شب‌های مجله «بخارا» به یادبود کمال‌الملک اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به مناسبت انتشار کتاب «یادنامه کمال‌الملک» (مجموعه مقالات و جستارها درباره زندگی و آثار استاد، به کوشش علی دهباشی و بهنام داراب شباهنگ) که از سوی نشر دانیار منتشر شده است، هفتصد و پنجاه و هشتمین شب از شب‌های مجله بخارا به یادبود «کمال‌الملک» اختصاص یافته است.

این نشست در ساعت ۵ بعدازظهر پنجشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۳ با سخنرانی آیدین آغداشلو (نقاش)، جواد طوسی (منتقد سینما)، کیانوش معتقدی (پژوهشگر هنر) و علی دهباشی (سردبیر مجله بخارا) در گالری «فریا»ی هتل اسپیناس با همکاری «مشاور هنری نامی» برگزار خواهد شد.

همچنین بخشی از فیلم «کمال‌الملک» ساخته علی حاتمی به نمایش درخواهد آمد. در بخشی دیگر از مراسم تندیس کمال‌الملک، که توسط موزه تمبرهای مشاهیر ایران ساخته شده است، رونمایی می‌شود.

محمد غفاری ملقب به «کمال‌الملک»، یکی از تأثیرگذارترین نقاشان در تاریخ هنر ایران است. او که در جوانی اصول اولیه نقاشی را نزد پدرش میرزا بزرگ غفاری آموخت، پس از مهاجرت به تهران به مدرسه دارالفنون رفت و در نهایت به نقاشخانه سلطنتی راه یافت. دوران شکوفایی «نقاشباشی» همزمان بود با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و در طول دو دهه، تابلوهای ارزشمندی از ابنیه سلطنتی، چشم‌اندازهای طبیعی و پرتره‌هایی از رجال سیاسی ایران نقاشی کرد. در اواخر دوره ناصری لقب «کمال‌الملک» را دریافت کرد و پس از مرگ ناصرالدین شاه، به فرنگ رفت تا سبک تازه‌ای از نقاشی را بیاموزد. بعد از چند سال به ایران بازگشت و در نهایت توانست نخستین آکادمی جدید آموزش هنر در ایران را با عنوان «مدرسه صنایع مستظرفه» بنیان‌گذاری کند.

گالری فریا: سعادت‌آباد، میدان بهرود، هتل اسپیناس پالاس، ورودی دوم

رونمایی از تندیس کمال‌الملک با حرف‌های آغداشلو

انتهای پیام

نظر شما