شناسهٔ خبر: 67817747 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۴ میلیون مترمکعب آب در تالاب کانی‌برازان مهاباد ذخیره شده است

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۱۴ میلیون مترمکعب آب برای نخستین بار طی ۲ دهه اخیر در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان ذخیره شده است.

صاحب‌خبر -

فاروق سلیمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این حجم آب در اوایل مردادماه در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهابادی طی ۲ دهه اخیر بی‌سابقه بوده است و هم اکنون بیشترین مقدار پهنه این تالاب دارای آب است.

وی اضافه کرد: انتقال بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب آب از رودخانه مهاباد و انتقال آن از زهکش‌ها، مراقبت شبانه‌روزی محیط‌ بانان برای جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب برای بخش کشاورزی، مدیریت کانال های انتقال آب و بارش های مناسب بهاری از دلایل مهم تکمیل ظرفیت اکولوژیک این تالاب بین المللی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: امنیت موجود در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد و حجم زیاد آب و غذای مناسب باعث شده که امسال جوجه‌آوری پرندگان مهاجر و بومی در این تالاب ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: هم اکنون صدها قطعه شامل اردک سرسفید، اردک سرحنایی و سرسبز که از گونه‌های حمایت شده هستند، در حاشیه این تالاب جوجه‌آوری کردند.

وی با اشاره به خطرات ورود پسماندهای کشاورزی به بستر تالاب اظهار کرد: این پسماندها باعث رشد سریع جلبک ها در درون آب تالاب می شود و با رشد جلبک ها به تدریج از میزان اکسیژن آن کاسته می شود.

به گزارش ایرنا، پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۰۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می رود.

۱۴ میلیون مترمکعب آب در تالاب کانی‌برازان مهاباد ذخیره شده است

بر اساس آخرین بررسی ها، ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است و نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» ، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما