شناسهٔ خبر: 67817158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

ملاقات نتانیاهو و ترامپ؛ اسرائیل به دنبال چیست؟

خبرآنلاین

در میانه کارزار انتخاباتی دموکرات ها و جمهوری خواهان، نتانیاهو در سفر به امریکا با بایدن و ترامپ ملاقات خواهد کرد. هدف نخست وزیر اسرائیل از این سفر چیست و چه تاثیری بر جنگ غزه خواهد داشت؟

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

ترامپ گفته روز جمعه در فلوریدا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد. اگرچه هدف اصلی سفر نتانیاهو سخنرانی در نشست مشترک کنگره است، اما در جلسه با مقامات دولت امریکا، امید به پیشرفت ایالات متحده برای میانجی گری بین اسرائیل و حماس نافرجام خواهد گذاشت. این دیدار در حالی انجام می‌شود که شمار شهدای فلسطینی در حملات اسرائیل در غزه به نزدیک ۴۰ هزار نفر رسیده است.

ناظران سیاسی معتقدند یکی از مهمترین جنبه‌های سیاسی سفر نتانیاهو این است که محبوبیت او در اسرائیل کاهش یافته است و این سفر - حداقل در ابتدا - به او فرصتی برای نشان دادن خود به عنوان یک سیاستمدار جهانی، که توسط قانون گذاران و رهبران نزدیک‌ترین متحد اسرائیل مورد استقبال قرار گرفته، دیده خواهد شد.

این در حالی است که مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان، به برگزاری سخنرانی نتانیاهو برای قانونگذاران کمک کرده و حمایت قاطع جمهوری خواهان از رهبر اسرائیل را برجسته کرده است. نتانیاهو با وجود حمایت نظامی و دیپلماتیک دولت امریکا از جنگ اسرائیل، روابط پرتنشی با بایدن داشته است. این نخستین بار است که نتانیاهو از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر به خارج از کشور سفر می‌کند. در همین حال، این اولین سفر به امریکا از زمانی است که دادگاه جنایی بین المللی اعلام کرده به دنبال دستگیری نتانیاهو است. اما اسرائیل هرگونه تخلف را رد کرده و امریکا نیز تا به امروز دادگاه بین المللی جنایی را به رسمیت نشناخته است.

اما نتانیاهو ماه‌ها است که علیرغم حمایت نظامی و دیپلماتیک بی سابقه امریکا، بایدن را برای سیاست هایش در برابر اسرائیل تحقیر می‌کند و به نظر می‌رسد امیدوار است که ترامپ دوباره انتخاب شود. ترامپ هم که در اظهارات علنی از اسرائیل خواسته است به جنگ علیه حماس در غزه پایان دهد، همواره خود را به عنوان یک متحد قابل اعتماد برای اسرائیل به تصویر کشیده است.

در طول دوره ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید ۲۰۱۷-۲۰۲۱، ایالات متحده سفارت خود را از تل آویو به اورشلیم منتقل کرد. چه آنکه ترامپ نقش خود را در توافقنامه ابراهیم ستایش کرده است. در همین حال دونالد ترامپ، روز سه شنبه گفته که این هفته با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد و این اولین دیدار دو نفره از زمان ترک کاخ سفید توسط ترامپ در سه سال گذشته است.

در همین حال ترامپ در ماه‌های اخیر در جلسات آشکار و پنهان، از نتانیاهو انتقاد کرده است. اوج انتقادات ترامپ به نتانیاهو که به دلخوری بین آن‌ها انجامید به ماجرای ترور سردار سلیمانی باز می‌گشت. چه آنکه ترامپ در ماه اکتبر ادعا کرد که نتانیاهو درست قبل از اینکه ایالات متحده سردار سلیمانی را در سال ۲۰۲۰ ترور کند، با عدم همراهی با امریکا در این ماموریت، به او خیانت کرد.

ترامپ در یک گردهمایی در فلوریدا گفته: "ما همه چیز را آماده کرده بودیم و شب قبل از آن، من تماس گرفتم که اسرائیل در این حمله شرکت نخواهد کرد. " من هرگز فراموش نخواهم کرد که نتانیاهو ما را ناامید کرد.» همچنین در سال ۲۰۲۱، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، به یک روزنامه نگار اسرائیلی به نام باراک راوئید گفته بود که رابطه او با بنیامین نتانیاهو پس از آنکه نخست وزیر اسرائیل پیروزی جو بایدن را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا تبریک گفت، آسیب خورده است.

نتانیاهو ماه هاست که برای ترمیم روابط با ترامپ تلاش می‌کند و از طریق کانال‌های غیررسمی تلاش کرده تا ارتباط خود را با رئیس جمهور سابق امریکا برقرار کند. کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند بسیاری از نهاد‌های امنیتی اسرائیل بایدن را بر ترامپ ترجیح دادند و معتقد بودند که او یکی از حامیان سرسخت دولت یهودی است که در کنار اسرائیل ایستاده است.

در همین راستا یکی از دستیاران کامالا هریس روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفته بود که معاون رئیس جمهور از دیدار با نتانیاهو استفاده خواهد کرد تا دیدگاه خود را مبنی بر اینکه زمان آن است که جنگ به گونه‌ای پایان یابد که اسرائیل امنیت داشته باشد، همه گروگان‌ها آزاد شوند، رنج غیرنظامیان فلسطینی در غزه به پایان برسد و مردم فلسطین بتوانند از حق کرامت خود بهره‌مند شوند، اعلام خواهد کرد»

بیانیه دستیار هریس همچنین سابقه معاون رئیس جمهور در حمایت از اسرائیل را در میان گزارش‌های رسانه‌ای که او را به عنوان یکی از حامیان اسرائیل مطرح می‌کرد، برجسته کرد.

به گفته تحلیلگران، نتانیاهو و متحدانش ریاست جمهوری دوم ترامپ را به مثابه اجازه دادن به آن‌ها برای انجام «دستور کار خود» می‌دانند. دستور کاری که استمرار جنگ را تا آنچه اسرائیل نابودی حماس اعلام کرده دنبال خواهد کرد. موضوعی که نشان می‌دهد با روی کارآمدن دموکرات‌ها پایان جنگ غزه و حتی سقوط نتانیاهو جدی‌تر از هر زمانی خواهد بود.

نظر شما