شناسهٔ خبر: 67816356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هاآرتص: وقت اسرا رو به اتمام است؛ نتانیاهو مسؤول مرگ آنهاست

فارس

روزنامه اسرائیلی هاآرتص، بار دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مسؤول سرنوشت اسرای اسرائیلی نزد مقاومت فلسطین و مرگ احتمالی آنها دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق؛ در سرمقاله روزنامه اسرائیلی هاآرتص آمده است که نتانیاهو و کابینه‌ او، «ملاحظات اخلاقی و حتی امنیتی را حاشیه‌ای» می‌دانند، و در مقابل «ملاحظات سیاسی، یعنی بقا» را «مهم‌ترین ملاحظات همه و شاید تنها ملاحظه مهم» می‌دانند.

نویسنده تاکید کرد که نتانیاهو «آگاهانه حقیقت را نادیده می‌گیرد» زمانی که می‌گوید « اسرا رنج می برند، اما نمی میرند» زیرا حقیقت تلخ فاش شد و نشان داد که « اسرا در رنجند، برخی از آنها می‌میرند و اگر توافقی به دست نیاید، همچنان رنج می‌کشند و می‌میرند».

در سرمقاله تند هاآرتص آمده است که برای متحدان تندروی نتانیاهو در کابینه بویژه وزیر امنیت داخلی ایتمار بن گویر و وزیر دارایی بزالل اسموتریچ، «زندگی انسان‌ها در درجه دوم است» و به همین دلیل با هر سند تبادل اسرایی مخالفت می‌کنند و به محض انتشار گزارش‌هایی در خصوص پیشرفت در مذاکرات، به استعفا تهدید می‌کنند.

در چنین شرایطی است که نتانیاهو باوجود حمایت احزاب «شاس» و «دگل هاتوره» برای تکمیل توافق تبادل اسرا و نیز حمایت رهبر اپوزیسیون اسرائیل یائیر لاپید، بقای «دولت خود را بر زندگی اسرا» ترجیح می دهد.

هاآرتص با اشاره به این‌که «زمان اسرا رو به اتمام است و جانشان در خطری واقعی است» نوشت که اگر نتانیاهو تصمیمی برای آزادشدن آنها نگیرد و توافق تبادل اسرا را نهایی نکند، مسؤول مرگ آنها خواهد بود.

نویسنده در ادامه به نشست مقامات ارشد دستگاه‌های امنیتی و نظامی اشاره کرد و از احتمال دستیابی به توافق با مقاومت فلسطین طی هفته‌های آتی نوشت اما در عین حال وزیر جنگ اسرائیل می‌گوید که فرصت محدودی برای دستیابی به توافق وجود دارد.

مشاور گالانت سرهنگ لیور لوتان نیز فرصت ایجاد شده برای تبادل اسرا را «گرانبها» می‌داند و درباره از دست رفتن این فرصت هشدار می‌دهد.

در خاتمه این سرمقاله آمده است که خانواده‌های اسرا، نخست‌وزیر و کابینه او را شریک جرم در تأخیر در تکمیل توافق تبادل اسرا، می‌دانند بویژه پس از انتشار گزارش ارتش در خصوص مرگ ۴۶ اسیر نزد حماس و اذعان منابع دیگر به این‌ واقعیت که اغلب این اسرا توسط ارتش اشغالگر چه با بمباران نوار غزه و چه شلیک مستقیم گلوله، کشته شده‌اند.

نظر شما