شناسهٔ خبر: 67816251 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پکن از هرگونه تلاش برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت م... -

اقتصاد ایران: وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن از هرگونه تلاش برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین قاطعانه حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محور اصلی گفتگوهای وزیر امور خارجه چین و همتای اوکراینی وی در گوانگژو، بحران و جنگ اوکراین بود.

بیانیه وزارت خارجه چین پس از دیدار وزرای خارجه چین و اوکراین منتشر شده است.

در این بیانیه آمده است که «ما از تلاش‌هایی که منجر به صلح در اوکراین می‌شود حمایت می‌کنیم و به امکان حل مناقشات از طریق مذاکره معتقدیم.»

هفته پیش «وانگ یی» وزیر خارجه چین در تماسی تلفنی با «پیتر سیجارتو» همتای مجارستانی خود اعلام کرد که چین آماده همکاری با مجارستان برای کمک به پیشبرد تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران اوکراین است.

وی دراین‌باره گفت: چین آماده است تا دست‌به‌دست مجارستان بدهد تا تلاش‌ها را برای حمایت صلح، بلندکردن صدهای منطقی‌تر بسیج کند و به تحول وضعیت در اوکراین به سمت یک راه‌حل سیاسی کمک کند.

در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه مجارستان نیز دیدگاه های خود را درباره بحران اوکراین و تلاش های اخیر مجارستان در مورد بحران اوکراین بیان کرد.

در همین راستا بنابر گزارش‌ها ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نیز با ارسال نامه‌ای به چارلز میشل، رئیس شورای اروچا از او خواست تا روابط سیاسی با روسیه را ازسر بگیرد و برای برگزاری یک اجلاس (درباره جنگ اوکراین) گفت‌وگوها با چین را آغاز کند.

۲۹ ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، اکنون مقامات کی یف در حال تلاش برای یافتن راهکاری دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به این منازعه هستند. متوسل شدن به چین به عنوان یکی از قدرت های جهانی نزدیک به روسیه یکی از این گزینه هاست.

وزارت خارجه اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد دمیتری کولبا، وزیر خارجه این کشور قرار است هفته جاری (۲۳ تا ۲۵ جولای) به پکن سفر کرده و با مقامات ارشد چین از جمله وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: محور اصلی گفتگوهای میان مقامات دو کشور، یافتن راهکاری برای پایان جنگ اوکراین خواهد بود.

این سفر از آن منظر عجیب است که چین به عنوان یکی از شرکای نزدیک روسیه به حساب می آید و در سال ۲۰۲۲ روابط نامحدود خود با مسکو را همزمان با تحریم های غرب علیه این کشور اعلام کرد. پکن حتی در نشست صلح سوئیس پیرامون حل و فصل جنگ اوکراین نیز به دلیل عدم مشارکت روسیه، حضور نیافت.

با این حال، گرچه چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است، کی یف از انتقاد صریح از مواضع پکن اجتناب کرده است.

پیش از این، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با سفر به اوکراین، روسیه، و چین به دنبال ابتکار عمل صلحی به منظور پایان بخشیدن به جنگ اوکراین بود. با این حال، اتحادیه اروپا و اوکراین از این ابتکار عمل استقبال نکردند.

نظر شما