شناسهٔ خبر: 67816181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ایرانی بخوانیم- ۲۹

مجموعه‌ای خواندنی از مَتَل‌های ایرانی

مجموعه ۷ جلدی «متل‌واره‌های ایرانی» از انتشارات کانون توانسته است نشان سه لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «متل‌واره‌های ایرانی» عنوان مجموعه‌ای است که طاهره ایبد با همراهی تصویرگران مختلف برای کودکان بالای چهار سال نوشته و در هر جلد، متل‌ها و هیچانه‌های ایرانیِ آهنگین و ساده را دستمایه بازآفرینی داستانی قرار داده است.

مَتَل‌ها از محبوب‌ترین زیرمجموعه ادبیات شفاهی هستند. در هر منطقه و در هر سرزمینی متناسب با اقلیم و آداب و رسوم آنجا متل‌هایی سروده شده است. متل‌ها آواز یک گروه و یک قوم هستند؛ آرزو برای باریدن باران، برای پختن نان و برای در دست گرفتن دسته‌ای گل که به شکلی موزون بر زبان مردم جاری شده‌اند. نویسنده این مجموعه، طاهره ایبد، برای این متل‌واره‌ها قصه خلق کرده است و در جایی که متل‌های قدیمی، کلیشه‌های ضد زن، ضد قوم یا ضد طبیعت داشتند آن‌ها را با ارزش‌های معاصر هماهنگ کرده و کلیشه‌ها را هم حذف کرده است.

عناوین این مجموعه عبارت‌اند از: «اتل و متل و کوتوله» با تصویرگری سعیده احمدی، «عر عر عره، تره یا کره؟» با تصویرگری مریم تاروردی، «آن، مان، گاوهای ابری نباران!» با تصویرگری حدیث جزایری، «هاجستم و واجستم، یک‌دسته‌گل، تو دستم» با تصویرگری فاطمه قاسمی، «بارون میاد شرشر، گوشه‌به‌گوشه‌ی شهر» با تصویرگری مهدی مزرعه فراهانی، «تاپ‌تاپ خمیر من کو؟ تشت پنیر من کو؟» با تصویرگری سحر به‌نژاد و «عمو رنجیرباف و دزدهای کوه قاف» با تصویرگری مارال دهقانی.

مجموعه «متل‌واره‌های ایرانی» در ۷ جلد، هر جلد ۲۴ صفحه و به بهای ۵۵ هزار تومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای کودکان بالای چهار سال منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۳ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

نظر شما