شناسهٔ خبر: 67815496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

پزشکیان: آنچه که گفته‌ام برای احقاق حق مردم، اعم از جنسیت، مذهب و منطقه و نژاد بود/ اگر کسی را می‌خواهیم هدایت کنیم حق نداریم به او سیلی بزنیم

رئیس جمهور منتخب گفت: من وعده خاصی ندادم اما آنچه که گفته‌ام برای احقاق حق مردم، اعم از جنسیت، مذهب و منطقه و نژاد بود. همچنین فرهنگ و سیاست و اقتصاد مورد توجه در احقاق حق است و به دنبال این هستیم که حق به حقدار برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در نشست شورای عالی استان‌ها ضمن سخنانی بیان کرد: دوستانی که پیروزی ما را پیروزی ایران و کشورمان قلمداد کردند طبیعتاً لازمه آن همراهی و همکاری و همدلی است. باید به سمت پاسخگویی به آن نیازها برویم و این بارقه امیدی است که وحدت و انسجامی که در مبارزات انتخاباتی داشتیم بتوانیم عملیاتی بکنیم.

آنگونه که مهر روایت کرده، وی افزود: قطعاً ما با وحدت موفق خواهیم شد و من به تنهایی هیچ کاری نمی‌توانم بکنم. ما در بهداشت و درمان چهار اصل داریم. عدالت، مشارکت مردمی، روابط بین بخشی و تکنولوژی مناسب و حرف‌هایی هم که ما در مناظره‌ها می‌گفتیم و اصولی که بنده به آنها معتقد بودم حق و عدالت است.

رئیس جمهور منتخب همچنین عنوان کرد: من وعده خاصی ندادم اما آنچه که گفته‌ام برای احقاق حق مردم، اعم از جنسیت، مذهب و منطقه و نژاد بود. همچنین فرهنگ و سیاست و اقتصاد مورد توجه در احقاق حق است و به دنبال این هستیم که حق به حقدار برسد. این شاخص‌های خود را دارد و می‌توان راجع به آن بحث کرد. با مشارکت می‌توانیم هر مشکلی را از پیش پای خودمان برداریم.

اگر در کشور ما با هم باشیم هر مشکلی را که وجود داشته باشد می‌توانیم حل کنیم

پزشکیان به یک ضرب المثل به زبان آذری که می‌گوید «ایل گوجی سیل گوجی» اشاره کرد و گفت: وقتی یک ایل قیام کند می‌تواند یک سیل به پا کند. در مقابل سیل هیچ چیز نمی‌تواند مقاومت کند اگر در کشور ما با هم باشیم و دست به دست هم دهیم هر مشکلی را که وجود داشته باشد می‌توانیم حل کنیم. شما به عنوان شورا می‌توانید مشارکت مردمی را ایجاد کنید.

وی با یادآوری اینکه در یک دوره استاد دانشگاه بوده و دانشگاه آنها بسیار محروم و از نظر شاخص‌های پیشرفت عقب مانده بود، ادامه داد: خانه بهداشت ما بسیار از نظر امکانات محروم بود و قبلاً هم در زابل با حضور بسیجی‌ها کارهایی انجام داده بودیم. در جلسه‌ای با حضور فرماندهان و بسیجیان بیان کردم که می‌خواهم ۵۰۰ خانه بهداشت را ظرف دو ماه بسازم و آنجا گفتند اشکال ندارد و برخی پشت سر خندیدند.

رئیس جمهور منتخب در همین رابطه عنوان کرد: با اختصاص بودجه در مدت دو سال ۱۰ خانه بهداشت احداث می‌کرد. این در بعضی از مواقع حتی به بهره‌برداری هم نمی‌رسید. مدیران و مسئولان می‌گفتند که طرف مدیریت بلد نیست. حتی جلسه‌ای برگزار کردم که مسئولان شبکه و معاون بهداشت حضور پیدا کنند و در آن جلسه من دیر رسیدم. بهداشت جلسه را شروع نکرده بود به او گفته بودم که جلسه را شروع کند تا من بیایم. آنها تصمیم گرفته بودند که همه استعفا دهند و بگویند که ما نمی‌توانیم کار کنیم. من هم گفتم هر کسی نمی‌تواند کار کند کنار برود تا افرادی که می‌توانند کار کنند را بیاوریم و در نهایت آنها ماندند.

پزشکیان افزود: ۵۰۰ خانه بهداشت را در دو ماه نساختیم بلکه در مدت ۶ ماه ۶۰۰ خانه بهداشت احداث کردیم. اسم همه خانه‌های بهداشتی که ساختیم را به نام شهدا نامگذاری کردیم. زمین این خانه‌ها را مردم تأمین کردند فعالیت و کار کارگری توسط مردم انجام شد. اینکه می‌گویم مشارکت مردم و همکاری بین بخشی این است و من به تنهایی نمی‌توانم کاری انجام دهم. اداره بدون اعتبار نمی‌توان یک دستگیره را تعویض کرد اما ساخت ۵۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار، به اعتبار مردم ساخته شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: باور داشته باشیم که با مشارکت مردم اگر خطری وجود داشته باشد، امنیت تامین می‌شود و مشکل ما هستیم، رفتار و گفتگوی ما با مردم که خودمان را آقا بالاسر مردم می‌دانیم و خودمان را خدمتگزار مردم نمی‌دانیم. اگر بدانیم این مردم همان مردمی هستند که ۹۸ درصد به این نظام رای داده‌اند. این ما هستیم که مشکل پیدا کردیم و حالا مردم باور نمی‌کنند که با آنها صادق هستیم.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: موقع احداث خانه‌های بهداشت طبق نقشه و آن استانداردی که باید داشته باشد پیش رفتیم و من لباس کار پوشیدم و مشغول به کلنگ زدن شدم و آن بیچاره‌هایی که با کت و شلوار آمده بودند هم مجبور شدند لباسشان را در بیاورند و مشغول به کار شوند. روستایی‌هایی که غروب از آنجا رد می‌شدند گفتند از شهر آمدند برای ما خانه بسازند و به کمکمان آمدند ما از صبح بسیار تلاش کرده بودیم که پی ساختمان را حفر کنیم آنها ظرف نیم ساعت تا یک ساعت این کار را انجام دادند.

مردم به ما کمک کنند هیچ مانعی بر سر راهمان نیست

پزشکیان ادامه داد: اگر مردم به ما کمک کنند هیچ مانعی بر سر راهمان نیست به شرطی که مردم باور بکنند برای آنها خدمت می‌کنیم و نیامدیم به آنها دستور بدهیم. توقع ما از همه مدیران این است که یک اصل را توجه کنند که مشتری باید از ما راضی باشد. من اگر پزشکم مریض باید از من راضی باشد اگر کارمند و یا شهردار و یا هر کس دیگری که باشند مشتری باید راضی باشد.

وی با اشاره به آیه ۱۱۱ سوره توبه «إِنَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ» گفت: خدا مشتری است، مراجعه کننده هم ارباب رجوع است یعنی ربابی است که مراجعه می‌کند و من خدمتگزار او هستم نه اینکه آن مشتری را بازی دهم و سر بدوانم. همین کار و اداره‌های ما بکنند. ۵۰ درصد دیگر هم پای صندوق‌های رای می‌آیند. اگر مشکلی هم داشته باشیم صادقانه می‌گوییم که ما در تحریم هستیم.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه من در انتخابات به هیچ عدد و رقمی وعده‌ای نداده‌ام افزود: من به شما گفتم که دروغ نخواهم گفتم با شما صادق خواهم بود و تا جایی که ممکن است تلاش خواهم کرد عدالت و انصاف را در این مملکت پیگیری و پیاده کنم. این با شما امکان‌پذیر است. ما با هم می‌توانیم کار کنیم.

پزشکیان در بخشی از سخنانش به جنگ اُحد و پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: یک عده گفتند رسول خدا را کشته‌اند و پیامبر را رها می‌کنند و فرار می‌کنند و جنگ که تمام شود رسول خدا نجات پیدا می‌کند و مردم باز می‌گردند که آیه‌ای هم در این رابطه نازل شده و بسیار جالب است. «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِی الأَمرِ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی اللَّهِ».

وی با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران ادامه داد: خداوند به پیامبر می‌گوید این‌ها را عفو کن. دوباره با آنها مشورت کن و وقتی تصمیم گرفتی به خداوند توکل کن. ما در کشورمان نه به آن شکل با هم دعوا و اختلاف داریم، سر چهار حرف با هم دشمن می‌شویم و شورا بودن اصلی است که می‌تواند ما را جلو ببرد.

رییس جمهور منتخب در مورد اختیارات شوراها نیز بیان کرد: دو اصل وجود دارد اینکه به شورا اختیار واگذار کنیم و شورا اختیار داشته باشد. در اصلاحاتی که در مناظره‌های انتخاباتی گفته بودند مطرح کردم که در تمام دنیا اصلاحاتی را بررسی کردند که در تمام کشورها می‌توانست موفقیت آمیز باشد. سه اصل را مراعات کردند. اینکه چگونه عمل کنند و پاسخگو باشند البته که باید اختیار داده شود و باید پاسخگو هم باشند. این طور نباشد که شورا نقش یک شهر را به هم بریزد و پاسخگو هم نباشد.

پزشکیان با اشاره به اینکه باید برای توسعه روستاها و شهرها مبنایی داشته باشیم، ادامه داد: مبنا باید مورد قبول کارشناسی و علمی و قانونی واقع شود. در اجرا با مشارکت مردم فعالیت بین بخشی و استفاده از تکنولوژی مناسب و همچنین در نظر گرفتن عدالت و انصاف پیش خواهیم رفت و این مورد قبول همه دنیا است. این ارتباطی به مذهبی بودن و غیر مذهبی بودن ندارد همین که منصفانه با مردم برخورد بکنیم. جلوی هوای نفس را گرفتن به این معنی است که منصفانه برخورد بکنم.

وی افزود: اگر با انصاف با جامعه برخورد کنیم با ما قهر نمی‌کنند ما حق نداریم اگر کسی را می‌خواهیم هدایت کنیم در گوش او سیلی بزنیم. قرار نیست اگر می‌خواهیم تغییر رفتار ایجاد کنیم به آنها بی‌احترامی کنیم. این کارها راه و روش دارد. رفتار من به عنوان مسئول باید طوری باشد که فکر نکند من می‌خواهم تکبر کنم و قیافه بگیرم. او باید احساس کند که من می‌خواهم خدمتگزار او باشم.

رئیس جمهور منتخب در مورد درخواست شورای عالی استان‌ها برای حضور نماینده‌شان در جلسه هیئت دولت گفت: درخواست شما برای حضور در دولت را اگر منع قانونی قانونی نداشته باشد ایجاد می‌کنیم و اگر منعی هم وجود داشته باشد چارچوبی ایجاد می‌کنیم که حضور داشته باشید. قرار نیست ما تصمیمی بگیریم که مشارکت مردم در آن نباشد. قرار نیست سیاستی را اتخاذ کنیم که مردم با ما همراه نباشند اما تصمیمات سختی در کشور اتخاذ کنیم. باید به همدیگر کمک کنیم و نمی‌شود با این روندی که هست کشور را اداره کنیم.

پزشکیان در ادامه سخنانش بیان کرد: در هر تصمیم سختی که خواستیم بگیریم نباید اجازه دهیم آنهایی که محروم هستند و فقیرند در زیر دست و پای ما له شوند و باید مواظب باشیم که آنها صدمه نبینند. این اصلی است که من به عنوان مسئول و کسی که مسئولیت کشور را بر عهده می‌گیرم، نمی‌توانم بپذیرم که به عنوان مسئول عده‌ای زیر دست و پای توسعه له شوند.

وی بیان کرد: نمی‌توانیم رشد اقتصادی را به هر قیمتی جلو ببریم. ما می‌توانیم به همدیگر کمک کنیم و اجازه ندهیم که کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند دچار مشکل شوند. اگر در شهر بی‌اعتمادی ایجاد شده شما هم مسئول هستید من هم مسئول هستم. «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ» همه ما مسئول هستیم روحانیت و صدا و سیما هم مسئول هستند. هرکس باید در سیطره و کار خودش پاسخگو باشد.

پزشکیان خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: شما باید مشارکت مردم را افزایش دهید و هزینه‌ها را کاهش دهید. شما می‌توانید مردم را به صحنه بکشید و شرط اول این است که خودتان با مردم صادق باشید و مردم بدانند که شما خدمتگزار آنها هستید. حضرت علی (ع) در نامه خود مالک اشتر می‌گوید نگو من امیرم و دستور می‌دهم این‌ها باید اطاعت کنند. اینکه بگویی من دستور می‌دهم سه فاسد دارد. قلب را سیاه می‌کند و دین را سست و بی‌پایه می‌کند و تغییر و دگرگونی انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند.

وی گفت: ما نیامدیم که دستور بدهیم آمده‌ایم که در چارچوب سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند طبق قانون کشورمان را به رتبه اول در منطقه تبدیل کنیم. اول شدن انسان‌هایی با علم، آگاهی‌، باور، ایمان و همراهی ملت و همدلی می‌خواهد. باید دست به دست هم دهیم تا کشورمان ایران را در دنیا به رخ همه بکشیم.

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

برچسب‌ها:

نظر شما