شناسهٔ خبر: 67815062 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیشنهاد ۲۰ بنای تاریخی سبزوار برای ثبت ملی

سبزوار- ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار از شناسایی ۲۰ بنای تاریخی این شهرستان برای پیشنهاد کردن به منظور ثبت در ردیف آثار ملی خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسنعلی حبیب‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آثار بیشتر شامل بناها و خانه‌های تاریخی واقع در بافت کهن منطقه است که با توجه به بررسی‌های انجام شده، شایستگی لازم برای ثبت در ردیف آثار ملی، برای فراهم کردن امکان حفظ و حراست بهتر از این بناها را دارند.

وی افزود: تاکنون برای سه مورد از این بناهای تاریخی پرونده تشکیل و به منظور ثبت به وزارتخانه ارجاع شده است و به تدریج برای دیگر آثار مزبور نیز تشکیل پرونده خواهد شد.

حبیب پور، اقدام برای اعلام حریم ۱۰ مورد از تپه ها و بناهای تاریخی ثبت نشده سبزوار را از دیگر اقدامات اداره متبوع خود در سال جاری برشمرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار خاطرنشان کرد: امسال میراث فرهنگی به ۹۰ مورد استعلام دریافتی در خصوص طرح‌های هادی روستایی نیز پاسخ داده است.

وی تشکیل و فعال کردن انجمن های میراث فرهنگی در همه بخش‌ها و روستاهای شهرستان را از دیگر اقدامات اداره میراث فرهنگی در سال جاری عنوان و بیان کرد: این انجمن ها با مسوولیت بخشداران، دهیاران و اعضای شورای های اسلامی در زمینه جلوگیری از حفاری های غیرمجاز و آسیب به بناها و آثار تاریخی فعالیت دارند.

حبیب پور افزود: با تشکیل این انجمن ها، ضریب حفاری های غیرمجاز در شهرستان به شدت کاهش یافته است و امسال به جز یک مورد حفاری در بخش «شامکان"، از توابع شهرستان ششتمد، گزارش دیگری از این حفاری ها دریافت نشده است.

سبزوار از شهرهای تاریخی و فرهنگی در غرب استان خراسان رضوی است که با بیش از ۹۰۰ اثر، ۶ موزه، جاذبه‌های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید ۱۵ نوع صنایع دستی و سنتی، ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

مجموعه تاریخی زعفرانیه، مساجد پامنار و جامع، آرامگاه‌ حاج ملاهادی سبزواری، مزار نمادین کاشفی، مناره تاریخی خسروگرد و مصلای تاریخی بخشی از مکان‌های دیدنی سبزوار هستند.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

نظر شما