شناسهٔ خبر: 67814876 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

اولین روز از مرداد، رکورد گرم‌ترین روز کره زمین را شکست

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C۳S) به عنوان یکی از آژانس‌های نظارتی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه برابر با یکم مرداد را پس از یکشنبه ۲۱ ژوئیه، گرمترین روز کره زمین اعلام کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C۳S) به عنوان یکی از آژانس‌های نظارتی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه برابر با یکم مرداد را پس از یکشنبه ۲۱ ژوئیه، گرمترین روز کره زمین اعلام کرد.

این در حالی است که سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک پیش از دوشنبه، یکشنبه ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیر) را گرمترین روز تاریخ زمین اعلام کرده بود.

بر اساس گزارش این آژانس که از سال ۱۹۴۰ الگوهای اقلیمی را دنبال می کند، میانگین دمای هوای جهانی زمین در روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد) به ۱۷.۱۵ درجه سانتیگراد رسیده که ۰.۰۶ درجه بالاتر از رکورد نهایی یکشنبه یعنی یک روز قبل تر است.

این رکورد آخرین بار برای چهار روز متوالی در اوایل ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) ثبت شده بود و پیش از گرم ترین روز مربوط به ماه اوت ۲۰۱۶ (مرداد ۱۳۹۵) بوده است.

کارستن هوستاین دانشمند آب و هوا از دانشگاه لایپزیگ آلمان در این زمینه گفت: «دوشنبه گذشته ممکن است رکورد جهانی جدیدی را برای گرمترین میانگین مطلق دمای جهانی از ۱۰ ها هزار سال پیش تاکنون به ثبت رسانده باشد».

رویترز در ادامه خاطرنشان کرده است که در روزهای اخیر، شهرهای ژاپن، اندونزی و چین رکوردهای جدید گرما را ثبت کرده اند. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به دلیل شاخص های گرما و رطوبت، دمای بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرده اند. دمای هوا در بخش‌هایی از اروپا هم به بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

به گفته دانشمندان، تغییرات آب و هوایی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، دلیل اصلی این رکورد گرماست. اما برخلاف سال گذشته که شاهد ترکیب تغییرات اقلیمی با الگوی آب و هوایی پدیده ال نینو (به پدیده ای گفته می شود که در آن دمای سطح آب دریا در بخش های مرکزی و شرقی اقیانوس آرام به میزان قابل توجهی گرمتر می شود)، در ژوئیه امسال چنین نیست.

داده های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک همچنین نشان می دهد میانگین دمای جهانی هوا در ۱۲ ماه منتهی به ماه ژوئن ۲۰۲۴ میلادی ۱.۶۴ درجه سانتی گراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن بوده است.

این آژانس پیش از این سال ۲۰۲۳ را با اختلاف قابل‌توجهی، گرم‌ترین سال سیاره زمین اعلام کرده بود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما