شناسهٔ خبر: 67814833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعلام آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه

تهران- ایرنا- وزیر امورخارجه اوکراین در دیدار با همتای چینی‌ خود از آمادگی کشورش برای مذاکره با روسیه به‌منظور «دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار» خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در دیدار با وانگ یی همتای چینی خود، اظهار داشت: کی‌یف و پکن دو شریک راهبردی، اقتصادی و تجاری هستند.

وی با بیان اینکه اوکراین از موضع چین نسبت به تایوان حمایت می‌کند، افزود: امیدواریم در راستای پیشبرد توافقات سران دو کشور، تحکیم اعتماد متقابل سیاسی و گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی و تقویت مبادلات بین شهرهای خواهرخوانده، قدم برداریم.

کولبا همچنین تصریح کرد: اوکراین اهمیت زیادی برای نظرات چین قائل است و «اجماع شش ماده‌ای چین- برزیل» در مورد حل مساله اوکراین را به دقت بررسی می‌کند.

وی با تاکید بر تمایل و آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه، خاطرنشان کرد: این مذاکره باید معقول و اساسی بوده و در راستای دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار باشد.

اعلام آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه

وانگ یی هم در این دیدار دو جانبه، اظهار داشت: اوکراین از اولین کشورهایی بود که از طرح موسوم به «کمربند و جاده» چین حمایت و در آن مشارکت کرد.

وی با بیان اینکه پکن در سال‌های اخیر یکی از بزرگترین شرکای تجاری کی‌یف تبدیل شده است، افزود: ما به گسترش واردات غلات از اوکراین ادامه خواهیم داد و دو کشور تلاش خواهند تا از امنیت غذایی جهانی را محافظت کنند.

وانگ همچنین تصریح کرد: چین معتقد است که حل و فصل همه مناقشات باید بر سر میز مذاکره انجام شود.

وی با بیان اینکه سینگال‌های مثبت از سوی اوکراین و روسیه نشان می‌دهد که مایل به مذاکره هستند، افزود: اگرچه شرایط هنوز مهیا نشده است، اما ما از همه تلاش‌هایی که به صلح کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین افزود: پکن مایل به ایفای نقش سازنده برای برقراری آتش‌بس، توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات صلح است.

این دیپلمات ارشد چین خاطرنشان کرد: ما نگران وضعیت انسانی در اوکراین هستیم و به ارائه کمک‌های بشردوستانه به کی‌یف ادامه خواهیم داد.

وانگ همچنین تاکید کرد: چین و اوکراین باید همکاری‌های خود را حفظ و اعتماد متقابل را تقویت کنند و توسعه پایدار روابط دوجانبه را ارتقاء دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما