شناسهٔ خبر: 67814343 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

خطر آسیب‌های ناشی از مصرف فرآورده‌های قاچاق جدی است

الناز آخوندی

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: از آنجایی که مبدا تولید فرآورده‌های قاچاق مشخص نیست، بنابراین نظارتی بر روند تولید و ترکیبات استفاده شده در این محصولات وجود ندارد و خطر آسیب‌های ناشی از مصرف آنها جدی است.

صاحب‌خبر -

علی سکاکی امروز (چهارشنبه ۲ مرداد) در جلسه هماهنگی مقابله با قاچاق کالاهای سلامت‌محور (به ویژه محصولات دخانی قاچاق و نوپدید)، اظهار کرد: در بسیاری موارد، شرایط نامناسب انبارداری و حمل و نقل این کالاها موجب فساد و یا تغییرات شیمیایی مخرب در آنها می‌شود که به راحتی قابل تشخیص نیست و مصرف آن باعث رسوب سموم در بدن می‌شود.

وی افزود: مشکلات پوستی، آلرژی و حساسیت، سوزش در محل مصرف، کهیر، کچلی، آکنه، عفونت، کوری، مسمومیت‌های ساده، عوارض کبدی، سرطان‌ها و حتی مرگ از آسیب‌های ناشی از مصرف فرآورده‌های قاچاق و غیربهداشتی است.

این کارشناس با بیان اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته سالانه حدود ۳ میلیارد دلار کالای سلامت‌محور به کشور قاچاق می‌شود، خاطرنشان کرد: مواد آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی، مکمل‌های ورزشی، لوازم مصرفی پزشکی، تجهیزات سرمایه‌ای پزشکی، دارو، ادوات خدمات مراقبت زیبایی، کالاهای دخانی، داروهای با پایه مخدر و فرآورده‌های زیستی از مصادیق کالاهای سلامت‌محور است.

وی در خصوص نحوه شناسایی و تشخیص کالاهای خارجی و وارداتی از کالاهای قاچاق و فاقد مجوز گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توزیع و فروش قانونی کالاهای وارداتی در سطح بازار خرده‌فروشی منوط به نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری بر روی آنها است و در غیر این صورت کالاهای مذکور، قاچاق محسوب می‌شوند.

سکاکی با اشاره به قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، اظهار کرد: طبق ماده ۱۴ این قانون، عرضه، فروش، حمل و نگهداری فرآورده‌های دخانی قاچاق توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی ممنوع و مشمول مقررات راجع به قاچاق کالا است.

وی با بیان اینکه بر اساس آئین‌نامه اجرایی این قانون، فروش و عرضه محصولات دخانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون پروانه فروش ممنوع است، افزود: همچنین بر این اساس، فروشنده باید در صورت مشکوک بودن سن خریدار، مدرک شناسایی مبنی بر داشتن حداقل ۱۸ سال سن را از وی تقاضا کند.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در این جلسه دخانیات را مهم‌ترین عامل خطر در بین عوامل ۴ گانه بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: متاسفانه مصرف دخانیات در کشور ما با شیب ملایمی در حال افزایش است.

جلیل نصیری به عوارض مصرف محصولات دخانی نوپدید از جمله سیگار و قلیان الکترونیکی، ویپ و ... اشاره کرد و افزود: این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند که ماده‌ای بسیار اعتیادآور و سرطان‌زا می‌باشد و با ایجاد وابستگی، موجب شروع مصرف سایر مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان می‌شود.

وی با بیان اینکه نیکوتین یکی از عوامل اصلی بروز سرطان‌های دهان، مری و لوزالمعده و همچنین بیماری‌های لثه و پوسیدگی و از دست رفتن دندان‌ها است، اظهار کرد: خطرات ناشی از انفجار محصولات دخانی الکترونیکی نوپدید از جمله آسیب شدید به سر و صورت از دیگر تبعات مصرف این قبیل دستگاه‌ها است.

نصیری به عوارض مصرف تنباکوهای بدون دود اشاره کرد و گفت: این نوع تنباکوها حاوی حداقل ۲۸ ماده شیمیایی سرطان‌زا می‌باشد و مصرف آنها با بروز انواع مختلف سرطان از جمله سرطان دهان، مری و پانکراس مرتبط است.

وی به بیان راهکارهای شش‌گانه کاهش مصرف دخانیات که در قالب برنامه کنترل دخانیات توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است، پرداخت و اظهار کرد: این راهکارها شامل افزایش مالیات بر دخانیات، اجرای ممنوعیت کامل تبلیغات، هشدار در خصوص خطرات مصرف دخانیات، کمک به ترک استعمال دخانیات، محافظت از مردم در برابر دود دخانیات (دود دست دوم) و پایش مصرف دخانیات و سیاست‌های پیشگیرانه است که تحقق آن با مشارکت دستگاه‌های ذیربط کمک شایانی به کاهش مصرف دخانیات و ارتقا سطح سلامت جامعه خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما